Geove Startet 3.Mars.2017 Del på Facebook Startet 3.Mars.2017 Ser variasjonen et stor når det kommer til bruk av skipsforkortelser til mindre båter (fritidsbåter). Men hva burde man legge seg på? En seilbåt i 30-40 fotsklassen går gjerne under seilyacht, f. eks. SY "DRAGEN". Dette høres vel fornuftig ut, men tilsvarende for motorbåter? F.eks. en FB 870 eller en Scand Baltic, er det mest riktig med motoryacht eller motorbåt, MY "NAUTILUS" eller MB "NAUTILUS? Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) En enkel tommelfingerregel for å kunne bruke yacht med rette er om båten er laget for fritidsbruk og den er godt nok utstyrt til å kunne bo komfortabelt i den i lange perioder uten å være avhengig av å benytte seg av bryggefasiliteter som dusj og vask.Det er mange som bruker yacht på båter som faller utenfor dette, og det er helt greit så lenge den som gir navnet gjør det på bakgrunn av ironi, humor eller lyst. Så kall båten din hva du vil :) Edit: Tommelfingerregelen er min mening, og ikke skrevet ned i lover og regler noe sted. Redigert 3.Mars.2017 av NOR2138 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Min tommelfingerregel er at slike forkortelser ikkje brukes i båtnavn, med mindre det er i bruk i forbindelse med ironi. Etter min mening så virker dette harry og blir oftest brukt av båtfolk som ikkje har noen annen forbindelse med sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 for min del synes jeg det blir rart å kalle en masseprodusert båt som ikke er noe spessiell for yacht! mulig man kan kalle en 20m Princess, Sunseeker Predator. For meg er det en motorbåt! En seilbåt under 50 fot kan vel knapt kalles en yacht! men for et par hundre år siden ble jo enkelte frakteskuter kalt for jekt. Det å være jektskipper var en ganske gjev tittel! Men det som er så bra at her finnes det jo ingen regler.. man kan kalle båten sin hva man vil! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Big Horn Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Min tommelfingerregel er at slike forkortelser ikkje brukes i båtnavn, med mindre det er i bruk i forbindelse med ironi. Etter min mening så virker dette harry og blir oftest brukt av båtfolk som ikkje har noen annen forbindelse med sjøen. Enig der. Man bør helst ha en "Britannia" før man begynner å lefle med skipsforkortelser...... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) Enig der. Man bør helst ha en "Britannia" før man begynner å lefle med skipsforkortelser...... Nei, Ms, Bf, Ds, My, Sy.. Osv... Skal ikkje brukes som visningsnavn på en båt. Dette ser du heller ikkje på cruiseskip, eller andre skip for den del. Dette er forkortelser som brukes på samme måte som herr, fru, miss.. Osv.. Og ingen går vel rundt og presenterer seg som "herr Arne" eller "fru Anna"? Redigert 3.Mars.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 En yacht er vel det samme som en lystbåt. Altså en båt som ikke brukes til næringsvirksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 (redigert) Nei, Ms, Bf, Ds, My, Sy.. Osv... Skal ikkje brukes som visningsnavn på en båt. Dette ser du heller ikkje på cruiseskip, eller andre skip for den del. Dette er forkortelser som brukes på samme måte som herr, fru, miss.. Osv.. Og ingen går vel rundt og presenterer seg som "herr Arne" eller "fru Anna"? Stemmer det. Disse forkortelsene brukes i omtalen av et skip, er aldri malt på skipet som en del av navnet. Skipsnavnet "Four Wind" sier ikke så mye om skipet, men med en gang man henger på Mt i omtalen av skipet så skjønner man jo at det er et tankskip, sågar motordrevet. Redigert 3.Mars.2017 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2017 Del på Facebook Svart 3.Mars.2017 Helt enig. Jeg har en Saga 27 plastsnekke med navnet Trudelutt. Det eneste stedet jeg bruker forkortelsen M/Y for beskrivelse, er i overskriften på hjemmesiden. Der står det: M/Y Trudelutt. Det er ikke for å være "fin på det", det bare ble sik den gang for lenge siden da jeg laget hjemmesiden. Slike ting tar jeg svært lite høytidelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.