Kronidiot Startet 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2017 (redigert) Hei alle båtvenner! Jeg har en eldre Sleipner baugpropellen som jeg mistenker er minusstyrt. Denne er koblet til joystick og har tre ledere. Jeg skal inn med nytt Sleipner side-power panel som har fire ledere. Har vært i kontakt med Sleipner og fått beskjed om at jeg da må inn med to 87A rele. Der stopper supporten. Noen som kan utdype og kanskje tegne litt? Jeg er ikke 100% sikker på om trusteren er minusstyrt, hvordan kan jeg evt finne ut av dette? Redigert 3.Mars.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 (redigert) Bruk denne: https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2075/skjema.jpg Jeg har benytte dette for å benytte Sleipner fjernstyring på QL thrustere Redigert 3.Mars.2017 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hei alle båtvenner! Jeg har en eldre Sleipner baugpropellen som jeg mistenker er minusstyrt. Denne er koblet til joystick og har tre ledere. Jeg skal inn med nytt Sleipner side-power panel som har fire ledere. Har vært i kontakt med Sleipner og fått beskjed om at jeg da må inn med to 87A rele. Der stopper supporten. Noen som kan utdype og kanskje tegne litt? Jeg er ikke 100% sikker på om trusteren er minusstyrt, hvordan kan jeg evt finne ut av dette? Noter type og serienummer på baugpropellen og kontakt Sleipner igjen. Dei kan da fortelle om den er minusstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Sleipner har et ombygingskit til fireleder system, da følger det med kontroll rele som har forsinket kjøring fra side til side og overvåking av fastbrente kontakter på hoved rele. Legg opp fire leder plug and play. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Bruk denne: https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2075/skjema.jpg Jeg har benytte dette for å benytte Sleipner fjernstyring på QL thrustere Takk for skjema! Noen ide om hvordan jeg kobler dette i motsatt ende, altså på trusteren? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Sleipner har et ombygingskit til fireleder system, da følger det med kontroll rele som har forsinket kjøring fra side til side og overvåking av fastbrente kontakter på hoved rele. Legg opp fire leder plug and play. Ja, det stemmer! Men hvordan vil denne forsinkelsen fungere opp mot et kontrollpanel som har innebygd forsinkelse? Jeg skrev i starten av tråden at jeg skulle bruke et Sleipner panel. Det er feil, jeg har et vetus panel med innebygd forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Tror ikke du trenger å ha et fireledersystem her. Tegningen med relé som du bruker for å snu polaritet gir deg i realiteten bare behov for 3 ledere, dvs 2 stk minus inn og en stk pluss. Om du har forsinkelse eller ei spiller ingen rolle. Hvis joysticken har det, så er det flott. Hvis ikke så spiller det ingen rolle. Ombyggingssettet fra Sleipner er sikkert flott, (jeg fikk det montert inn selv på forrige båt) men et par releer fra Biltema gjør jo samme jobben med å snu pluss til minus. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Takk for skjema! Noen ide om hvordan jeg kobler dette i motsatt ende, altså på trusteren? Uten at eg veit korleis akkurat dette skjemaet ser ut, so antar eg at to av ledarane går direkte mellom stikka og trusteren. Den tredje går andre plasser. Dei to som går ned til høgre i skjemaet skal erstatta desse to på trusteren. Og so er sjansen at når du so legg stikka til styrbord. so drar "vispen" mot babord og motsatt. Denne sjansen er vel slik det er sagt om andre ting: Sjansen er 50 %, so i ca 85 % av tilfella so går den feil. I so fall skal desse to ledningane byta plass. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Tror ikke du trenger å ha et fireledersystem her. Tegningen med relé som du bruker for å snu polaritet gir deg i realiteten bare behov for 3 ledere, dvs 2 stk minus inn og en stk pluss. Om du har forsinkelse eller ei spiller ingen rolle. Hvis joysticken har det, så er det flott. Hvis ikke så spiller det ingen rolle. Ombyggingssettet fra Sleipner er sikkert flott, (jeg fikk det montert inn selv på forrige båt) men et par releer fra Biltema gjør jo samme jobben med å snu pluss til minus. Blir jo en del dyrere med det settet fra Sleipner også.. Tror jeg skal sette meg inn i dette med releer ja! Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Takk for skjema! Noen ide om hvordan jeg kobler dette i motsatt ende, altså på trusteren? Hei Jeg koblet disse direkte til joysticken på dashbordet "Dingsen" som vises til venstre i skjemaet er mottakeren for fjernstyring Redigert 8.Mars.2017 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Uten at eg veit korleis akkurat dette skjemaet ser ut, so antar eg at to av ledarane går direkte mellom stikka og trusteren. Den tredje går andre plasser. Dei to som går ned til høgre i skjemaet skal erstatta desse to på trusteren. Og so er sjansen at når du so legg stikka til styrbord. so drar "vispen" mot babord og motsatt. Denne sjansen er vel slik det er sagt om andre ting: Sjansen er 50 %, so i ca 85 % av tilfella so går den feil. I so fall skal desse to ledningane byta plass. Magne Dette skal jeg se nærmere på neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Har fått tak i koblingsskjema på trusteren Også har jeg fått denne tegningen fra en annen bruker her på båtplasser Litt annen situasjon hos meg enn på det siste bildet, men noen som kan fortelle hvordan og hvor de to releene skal kobles? Redigert 8.Mars.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Kjøp deg " 6 1226-i IPC upgrade kit " enklere blir det ikke.. Maritim har det som varenummer : 13002-48 Sidepower Upgradekit/Fors.rele 12/24V og kabel Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Kjøp deg " 6 1226-i IPC upgrade kit " enklere blir det ikke.. Maritim har det som varenummer : 13002-48 Sidepower Upgradekit/Fors.rele 12/24V og kabel Kan i følge Sleipner ikke bruke det, da det kommer i konflikt med min joystick som har innebygd forsinkelsesrele. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Ei sammenkobling av dei to ledningane som peiker ned, i bildet nederst i innlegg 12 med henholdsvis grå (3) og raud (2) i øverste bildet, skal virka. Og, som sagt, Går det feil vei so bytt om desse. når eg her seier øverste bilde so er det snakk om nederste halvpart av dette. Magne Edit: Dette med kven som er kven av relekontaktane 85 og 86 kan vera viktig å få rett, for nokon rele har ein diode over spolen, og den står i sperreretningen når releet er påslått men kortslutter strømstøtet som kjem frå relespolen i øyeblikket då det blir slått av. Redigert 8.Mars.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Ei sammenkobling av dei to ledningane som peiker ned, i bildet nederst i innlegg 12 med henholdsvis grå (3) og raud (2) i øverste bildet, skal virka. Og, som sagt, Går det feil vei so bytt om desse. når eg her seier øverste bilde so er det snakk om nederste halvpart av dette. Magne På veldig tynn is her, men noe slikt? Redigert 8.Mars.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Kan i følge Sleipner ikke bruke det, da det kommer i konflikt med min joystick som har innebygd forsinkelsesrele. Hva slags panel skal du bruke ? Jeg kobler opp gammel sleipner truster og ny hekktruster med boat docking panelet ( https://sleipner.no/produkt/17139/docking-control-sleipner-std/ ) Jeg trengte da kun det rele kittet til trusteren forran som var gammel. samt ny 4 ledet kabel fra den til panel da. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Hva slags panel skal du bruke ? Jeg kobler opp gammel sleipner truster og ny hekktruster med boat docking panelet ( https://sleipner.no/produkt/17139/docking-control-sleipner-std/ ) Jeg trengte da kun det rele kittet til trusteren forran som var gammel. samt ny 4 ledet kabel fra den til panel da. Bruker et vetus-panel, skal styre ny vetus hekktruster og gml Sleipner baugtruster. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 På veldig tynn is her, men noe slikt? Nei! :nonod: Ledningane til terminal 86 på releene er tegna lenger oppe, tilkobla panelet. Dei har fått sin plass der. Det er ledningane frå 87 på releene som skal til maskinen, og dei har du plassert riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Nei! :nonod: Ledningane til terminal 86 på releene er tegna lenger oppe, tilkobla panelet. Dei har fått sin plass der. Det er ledningane frå 87 på releene som skal til maskinen, og dei har du plassert riktig. Slik? ??? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Dobbelpost. Redigert 8.Mars.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 :yesnod: Ta ogso med plussledning til panelet Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 :yesnod: Ta ogso med plussledning til panelet Godt poeng! ? Skal pluss da inn på kontakt 1 på panelet, altså på svart ledning??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.