Hantoen Startet 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2017 (redigert) Hei. Det nærmer seg ny båtsesong?. Andre sesong med Inter en i år. I fjor slet vi litt med kondens som dryppet fra alulistene rundt vinduer i kabinen, dette i fuktig vær. Tenker derfor å prøve å øke luftstrømmen i kabinen. I dag består lufting kun av koøye på wc og en lufteventil i hyttetaket. I tillegg er det er vindu som kan åpnes, men ikke i regnvær... Ideelle løsning hadde nok vært å bytte ut koøye wc med en solcelleventilator av god kvalitet. Slik at den suger inn luft fra ventil i hyttetaket og ut. Utfordringen med det er at koøye sitter i vinduet på wc. Derfor lurer jeg på (poenget)... Hvordan vil det fungere å skifte ut ventilen på hyttetaket med solcelleventilator som skur inn luft... Teorien min er at ny luft kommer inn og presser gammel luft ut gjennom koøye i wc og andre plasser.... Noe som har en bedre løsning? Redigert 3.Mars.2017 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hvorfor ikke skaffe deg en avfukter? Det betinger selvsagt tilgang til strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hei, Hantoen. Jeg har litt tro på den solcelleventilatoren. Den vil få ut en del fukt fra cabinen. De kan vel sikkert kjøres på strøm i tillegg. Dette problemet er jo størst etter en natts søvn med litt pust og pes. Ellers kan jeg fortelle at jeg i Marexene jeg har hatt, hadde jeg som morgenrutine å tørke av vinduene og listene. Først og fremst i aktercabinen hvor vi sov. Jeg vurderte å sette inn en slik selv. Vil så klart fungere best på dagtid i solen, da det er minst behov, men det kan jo være smart når båten ligger uten å være i bruk på ukedagene også. Vareierende kvalitet på batteripakke i disse, så velg en av de bedre om du først borer hullet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hvorfor ikke skaffe deg en avfukter? Det betinger selvsagt tilgang til strøm. Ja. Det er jo det mest effektive, men kondens er først og fremst et problem på tur etter en natt med pust og pes som Worry skriver under....Da har vi ikke tilgang til land strøm som regel. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Hei, Hantoen. Jeg har litt tro på den solcelleventilatoren. Den vil få ut en del fukt fra cabinen. De kan vel sikkert kjøres på strøm i tillegg. Dette problemet er jo størst etter en natts søvn med litt pust og pes. Ellers kan jeg fortelle at jeg i Marexene jeg har hatt, hadde jeg som morgenrutine å tørke av vinduene og listene. Først og fremst i aktercabinen hvor vi sov. Jeg vurderte å sette inn en slik selv. Vil så klart fungere best på dagtid i solen, da det er minst behov, men det kan jo være smart når båten ligger uten å være i bruk på ukedagene også. Vareierende kvalitet på batteripakke i disse, så velg en av de bedre om du først borer hullet :-) Hai Worry! Ja håpet det kunne hjelpe på. Kanskje i kombinasjon med en fuktsluker. Ellers får jeg kanskje roe ned mor. Blir for fuktig....? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 .. roe ned mor. Blir for fuktig.... Valgte å pakke den inn litt, jeg da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Ha en avfukter som tørker ut båt, puter, madrasser etc når båten ligger med landstrøm. Meaco DD8L eller Elkjøp sin Sandstrøm med samme spec gjør jobben. Da unngår du også mugg på sikt. Båten har ikke godt av å stå fuktig mellom turene.. Har du dieselvarmer ombord, med kaldluftfunksjon så vil den løse mye av problematikken på tur. Jeg vil tro at varmeren kun på viftefunkjson på laveste trinn, vil hjelpe godt. Har sjøl BT sin solcelleventilator med batteri i seilbåten. Denne er montert i forkabinen. Løser en del, men kondens og fuktproblemer ble ikke løst før jeg fikk inn avfukter. Utrolig digg med knusk tørt sengetøy samt tørre seilklær neste morgen. -men det fordrer selvfølgelig 220v. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 3.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Ha en avfukter som tørker ut båt, puter, madrasser etc når båten ligger med landstrøm. Meaco DD8L eller Elkjøp sin Sandstrøm med samme spec gjør jobben. Da unngår du også mugg på sikt. Båten har ikke godt av å stå fuktig mellom turene.. Har du dieselvarmer ombord, med kaldluftfunksjon så vil den løse mye av problematikken på tur. Jeg vil tro at varmeren kun på viftefunkjson på laveste trinn, vil hjelpe godt. Har sjøl BT sin solcelleventilator med batteri i seilbåten. Denne er montert i forkabinen. Løser en del, men kondens og fuktproblemer ble ikke løst før jeg fikk inn avfukter. Utrolig digg med knusk tørt sengetøy samt tørre seilklær neste morgen. -men det fordrer selvfølgelig 220v. Hei. Ja jeg har varmer med ren viftefunksjon også. At ikke jeg har prøvd den.... Takk for godt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 ? det er ihvertfall gratis å prøve ut. Ingen investering og styr. -og gir definitivt mere luft enn solcelleventilator. Særlig om du henter luft nært friluft. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Et annet tips er å passe på å kjøre defroster mens du går. Luft om det blir for varmt. Og ikke vær kjip på kjøring av dieselvarmer heller. Luft ut. Forutsetning er at begge henter luft utenfra. Dette har mye å si for hvor mye fukt som akkumuleres. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2017 Sjekk under køyene. Forrige båt vi hadde med ac hadde ganske mykje kondens under madrasser om morgonen. Kanskje det kan ventileres inn lavt i kabin og ut oppe for bedre sirkulasjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Flere gamle speidere her :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Hei. Det nærmer seg ny båtsesong?. Andre sesong med Inter en i år. I fjor slet vi litt med kondens som dryppet fra alulistene rundt vinduer i kabinen, dette i fuktig vær. Tenker derfor å prøve å øke luftstrømmen i kabinen. I dag består lufting kun av koøye på wc og en lufteventil i hyttetaket. I tillegg er det er vindu som kan åpnes, men ikke i regnvær... Ideelle løsning hadde nok vært å bytte ut koøye wc med en solcelleventilator av god kvalitet. Slik at den suger inn luft fra ventil i hyttetaket og ut. Utfordringen med det er at koøye sitter i vinduet på wc. Derfor lurer jeg på (poenget)... Hvordan vil det fungere å skifte ut ventilen på hyttetaket med solcelleventilator som skur inn luft... Teorien min er at ny luft kommer inn og presser gammel luft ut gjennom koøye i wc og andre plasser.... Noe som har en bedre løsning? Luften blir vel sugd ut gjennom solcelleventilen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Jeg har en Nicro vent. Der er det anbefalt at den suger ut luft hvis 1 stk er montert. ved dmontering av 2 eller fler kan det byttes på. Husk også at en PC vifte til 50 kr kan være stillegående og trekke lite strøm også. Har montert en slik på badet i den gamle ventilen. Varer kanskje ikke så lenge, men betalte over 1000 for Nicroen for 7-8 år siden. Nicroen passer ofte rett i eksisterende hull da den finnes med ulike rør dimensjoner. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 4.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Takk for gode råd. Da venter jeg med å installere solcelleventilator. Prøver å bli flinkere til å bruke Wallas'n som ventilasjon. Regner med at det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.