Christian V Startet 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2017 Hei. Kjøleskapet i båten fungerer veldig bra når båten er koblet til 220volt. Når vi ikke er koblet til 220volt blir det varmt i kjøleskapet. Merker dog at kompressoren går når strømmen kommer fra batteriene. Det er kun 12volts kabel som går inn i kjøleskapet. Helt nye forbruksbatterier. Noen som har en idé om hva som kan være feilen? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det kan virke som om det er lite gass slik at virkningsgraden blir for lav når spenningen synker. Det er stor forskjell for en motor å jobbe på 12,5 v og 13,5-14,4 V. Sitér dette innlegget Link to post
Chiwas Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Står den koblet til lader når du har på 220volt? Prøv å koble ut laderen og se om du har samme problem da. Kan være at de nye batteriene dine er ødelagt, at kablene til kjøleskapet er underdimosjonerte, siden dem virker når du har koblet inn 220 volt. Kan være mange ting. Her må du feilsøke litt først. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Mitt oppsett 'booster' kjølingen når det er lading, feks når motoren går og om dagen med sol på cellene,, for så å kunne 'tære' på akumulert kulde etterpå, og dermed spare strøm. Hvis termostaten er stilt litt for høyt og sånn energisparings modus er på, vil du kunne oppleve at det bli passelig ved lading og for varmt uten. Min funksjon kan skrus av og på, så hvis jeg skulle komme til å ligge på lanstrøm over lang tid ville jeg skrudd den av hvis jeg kom på det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
mons Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Rett polaritet på 12 V? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bårdp Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Polariteten snur vel neppe om en kobler fra landstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Start med at måle spændingen ved køleskabet. Nogle skabe slår selv fra når spændingen bliver for lav for ikke at udlade batterierne, så har du dårlig forbindelse derhen, så kan dette ske. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Sjøspeiderene i Søgne har kjøleboks med egen motor for 230 volt innebygget. Når jeg slår over til 12 volt går en annen motor, og denne kan gå feil vei. Svarer til Bård blir da at det kan den ;-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
JRK Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hei, Følg MajorAndy's råd. Batterier har normalt en toppspenning på 12,8 Volt. Batterladeren 14,4. At kjøleskapet ikke går uten lader skyldes for lav spenning. Da må du finne ut hvor tapet er. Ofte kobler kjøleskap ut ved 11,5 volt. Når kjøleskapet starter trekker det gjerne 20 A og har du dårlig kontakt et sted tror kjøleskapet at batteriet er tomt og det tarter ikke. Spenningsfall kan du få ved for tynne eller korroderte kabler. Korroderte kabelskor, sikringer og brytere mellom batteri og kjøleskap. Noen automatsikringer har også høyere spenningsfall en vanlige. Begynn med å gjøre noen enkle malinger. Sett på batteriladeren. Mål spenningen på batteriet. Så på batteriet under oppstart. Er det stor forskell betyr det at du har spenningfall I mellom batteri og kjøleskap. 1 volt er helt normalt I startøyeblikket. Da ligger I så fall feilen I kjøleskapet. Om du har spenningsfall kan du måle mellom + pol på batteri og pluss pol på kjøleskap under oppstart. Gør det same mellom minuspol på batteri og minuspol på kjøleskap. Da får du svar på om det er på - eller plussledningen det er spenningsfall. Er det på plusskabelen kan du måle om det er spenningsfall på bryter sikring osv. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Merker dog at kompressoren går når strømmen kommer fra batteriene. At kjøleskapet ikke går uten lader skyldes for lav spenning. Da må du finne ut hvor tapet er. Ofte kobler kjøleskap ut ved 11,5 volt. Vil Kompressoren gå hvis kjøleskapet velger å ikke gå pga for lav spenning ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Sjøspeiderene i Søgne har kjøleboks med egen motor for 230 volt innebygget. Når jeg slår over til 12 volt går en annen motor, og denne kan gå feil vei. Svarer til Bård blir da at det kan den ;-) Nå vil vel ikke Kompressoren gå feil vei om en bytter om polariteten på 12V at den går er jo bekreftet. inni kompressoren sitter jo som regel en 3 fase asynkronmotor som drives av en liten motordriv. Om polariteten inn til motordriven byttes om vil den ikke virke. Om en derimot bytter om to av ledningene mellom motordriven og kompressoren kan en jo få den til å gå feil vei, men dette skulle vel ikke endre seg med hvorvidt landstrømmen er koblet til eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Til TS. Hvilken type kjøleskap har du? Har du Waeco så kan det være omformer på ditt kjøleskap. Denne omformer har jeg hatt problem med på mitt, koblet den i fra , alt ok etterpå , men da går kjøleskapet kun på 12V. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Takker Bård. Da lærte jeg litt mer i dag også. :-) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 At kompressoren ikke går på kun batteri er ikke uvanlig. Kompressoren ombord hos meg (Danfoss) går ikke når jeg seiler, men starter når jeg starter motoren eller kobler til landstrøm. At kompressoren til TS kun går på landstrøm tyder vel på at motoren ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.