Jump to content

Kjøleskapet virker kun når jeg er på landstrøm - hvor er feilen?

Christian V

Recommended Posts

Hei.

Kjøleskapet i båten fungerer veldig bra når båten er koblet til 220volt. Når vi ikke er koblet til 220volt blir det varmt i kjøleskapet. Merker dog at kompressoren går når strømmen kommer fra batteriene.

Det er kun 12volts kabel som går inn i kjøleskapet. Helt nye forbruksbatterier.

Noen som har en idé om hva som kan være feilen?

På forhånd takk.

Mitt oppsett 'booster' kjølingen når det er lading, feks når motoren går og om dagen med sol på cellene,, for så å kunne 'tære' på akumulert kulde etterpå, og dermed spare strøm.

Hvis termostaten er stilt litt for høyt og sånn energisparings modus er på, vil du kunne oppleve at det bli passelig ved lading og for varmt uten.

Min funksjon kan skrus av og på, så hvis jeg skulle komme til å ligge på lanstrøm over lang tid ville jeg skrudd den av hvis jeg kom på det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei,

Følg MajorAndy's råd. Batterier har normalt en toppspenning på 12,8 Volt. Batterladeren 14,4. At kjøleskapet ikke går uten lader skyldes for lav spenning. Da må du finne ut hvor tapet er. Ofte kobler kjøleskap ut ved 11,5 volt. Når kjøleskapet starter trekker det gjerne 20 A og har du dårlig kontakt et sted tror kjøleskapet at batteriet er tomt og det tarter ikke. Spenningsfall kan du få ved for tynne eller korroderte kabler. Korroderte kabelskor, sikringer og brytere mellom batteri og kjøleskap. Noen automatsikringer har også høyere spenningsfall en vanlige.

Begynn med å gjøre noen enkle malinger. Sett på batteriladeren. Mål spenningen på batteriet. Så på batteriet under oppstart. Er det stor forskell betyr det at du har spenningfall I mellom batteri og kjøleskap. 1 volt er helt normalt I startøyeblikket. Da ligger I så fall feilen I kjøleskapet. Om du har spenningsfall kan du måle mellom + pol på batteri og pluss pol på kjøleskap under oppstart. Gør det same mellom minuspol på batteri og minuspol på kjøleskap. Da får du svar på om det er på - eller plussledningen det er spenningsfall. Er det på plusskabelen kan du måle om det er spenningsfall på bryter sikring osv. Lykke til!

Sjøspeiderene i Søgne har kjøleboks med egen motor for 230 volt innebygget. Når jeg slår over til 12 volt går en annen motor, og denne kan gå feil vei. Svarer til Bård blir da at det kan den ;-)

Nå vil vel ikke Kompressoren gå feil vei om en bytter om polariteten på 12V at den går er jo bekreftet. inni kompressoren sitter jo som regel en 3 fase asynkronmotor som drives av en liten motordriv. Om polariteten inn til motordriven byttes om vil den ikke virke. Om en derimot bytter om to av ledningene mellom motordriven og kompressoren kan en jo få den til å gå feil vei, men dette skulle vel ikke endre seg med hvorvidt landstrømmen er koblet til eller ikke. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...