TICORA Startet 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2017 Vi planlegger langtur om en stund med vår Jeanneau SO 469. Før sesongen nå tenkte vi montere baugspyd av type Båtsystem på båten, først og fremst for å forenkle av og påstigning men også for å få feste for gennaker og/eller code 0 lenger frem. Nå har jeg blitt rådet til å vente med dette til etter langturen da det kan skade båten i tøff stampesjø hvor baugen går under vann eller slår hardt ned i sjøen. Spydet bygger ca 50cm ut over ankeret og er lagd av tre med stålramme. Har noen av dere erfarne seilere noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Du kan jo ta en titt på Hulda. Jeg kan love at det er krefter ute og går. Selv om nok båten din er flere tonn lettere. Naturligvis kommer det an på hva slags vær man kommer ut for. Nå er det ikke kun selve konstruksjonen foran der som bør tas i betraktning, men også hvor kraftig båten i seg selv er der hvor innfestingen skjer. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det er poenget mitt wgentlig. Det blir jo festet i 4 punkter, gjennomgående i skroget. Veldig redd det blit dratt av. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Her er spydet det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det blir jo festet i 4 punkter, gjennomgående i skroget. Pluss vaterstaget. Det bør være solid. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Pluss vaterstaget. Det bør være solid. Mener du det ikke bør være stort problem? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 i grov sjø tipper jeg at treverket forsvinner. Ville vurdert å montere det uten treverk og ha en løs plate å legge oppi i havn på langturen. 1,5 meter med nesten hel plate i 50 cm bredde gir voldsomme krefter hvis det skal presses fort opp og ned igjennom sjøen når baugen forsvinner i sjøen. Betydelig mindre belastning og nedbryting hvis det er bare rørene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Med de målene der for du et himla moment om det blir skjevtrekk. Jeg mener Hulda har peket 750 mm foran baugen. Her er det borti det dobbelte. Så forresten en som monterte noe slikt på en langkjølet 42-foter. Det ble lagt inn store doblingsplater der boltene skulle gå gjennom skroget. Og hele konstruksjonen var grovere. Og jeg måtte la være med treverk, sveiset inn plater. Peket fra Båtsystem er nok beregnet for innaskjærs seilas. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Vi har bestemt oss for å droppe det. Takk for gode innspilø. Fikk det samme rådet enstemmig på Lamgturseilere på Facebook også. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Peket fra Båtsystem er nok beregnet for innaskjærs seilas. Oraklet i Son taler igjen. Peket mitt er et sånt med ankerrulle og feste for gennaker (en stump Spectron). Har dobbla veggtykkelsen på vaterstaget. Kjøpte det av en som hadde vært på langtur. Som igjen hadde kjøpt det av en som hadde vært på langtur. Er festet i fotlista. Det er sterkt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Hør på Mulligan, han garanterer suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.