Kjellg Startet 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2017 Har nevnte motor. Når jeg starter på kald motor så får jeg ikke oljetrykk før etter ca 5 sekunder. Alarmen er på og nåla beveger seg heller ikke før etter nevnte 5 sekunder. Er dette normalt på disse motorene? Har hatt båten bare 1 år, så jeg er litt usikker på stellet den har fått før jeg kjøpte den. Vet at den ble kjørt på delsyntetisk før min tid. Motor er gått 1500 timer. Olje og filter skiftet 2 ganger. Originalt filter og Mobil Delvac 15-40. Oljetrykk ligger stabilt på litt over 5 kilo under gange og tomgang på kald motor. Kan ramle ned til 1kg om jeg bakker hurtig av på varm motor, men det kommer seg ganske raskt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Jeg opplever det samme av og til på 6LPA. Kjører alltid originalt yanmar filter og 15-40 olje som du bruker. For min del tror jeg det er forskjell på filtrene. Enkelte sesonger etter filter bytte tar det ca 1 sekund og andre sesonger 3-4 sekunder. Virker som noen filter ikke har velfungerende tilbakeslagsventil. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Ja, jeg har skrudd en del opp gjennom årene så jeg stusset litt på dette. Kanskje jeg skulle prøve uorginalt filter.. I og med at oljetrykket ellers er ok så har jeg ikke brydd meg så mye med det. Redigert 5.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 1500timer å såpass lavt oljetrykk hørtes ikke helt rett ut..bør ikke stå på olja heller, som er laga for belastning.men du kan ha slitte lager i motor eller oljepumpa som faktisk ikke henger med lengre. kanskje du har ei slapp fjær på overtrykksventilen i pumpa Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det der høres ganske normalt ut. Jeg har også en 4 LH motor med omtrent samme "oppførsel", min har også gått 1500 t, bruker Mobil delvac 15 - 40. har alltid brukt originalt oljefilter. Gambler ikke med det ! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) 1500timer å såpass lavt oljetrykk hørtes ikke helt rett ut.. bør ikke stå på olja heller, som er laga for belastning. men du kan ha slitte lager i motor eller oljepumpa som faktisk ikke henger med lengre. kanskje du har ei slapp fjær på overtrykksventilen i pumpa Tja, mener du at 5 er for lavt? Noen andre som har opplevd slapp fjær i ventilen? Om fjæra er slapp, så burde vel trykket bli lavere generelt? Redigert 5.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det der høres ganske normalt ut. Jeg har også en 4 LH motor med omtrent samme "oppførsel", min har også gått 1500 t, bruker Mobil delvac 15 - 40. har alltid brukt originalt oljefilter. Gambler ikke med det ! Egentlig så har jeg skiftet olje 3 ganger og filter 2 ganger siden jeg trodde oppførselen på oljetrykket var "unormal". Ellers så fungerer den upåklagelig. Stusset bare litt på "henget" i oppstarten. Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 nei men viss den dropper ned til under 1 bar er d for lavt. tipper motoren din aldri skal under 2.5 bar på tomgang.å samme med at den er treg å bygge trykk under oppstart.er det på di orginale målera du ser d ? eller har du et ekstern manometer tilkobla ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det er når jeg marsjer på 3000rpm og plutselig lar den gå helt ned på laveste tomgang. Normalt så lar jeg den "jobbe seg ned, ved at jeg backer opp litt og litt før ankomst. Original måler. Alarm har aldri gått, og alarm giver er akkurat skiftet da den begynte å "summe" litt. Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 just just.. jeg tror jeg ville ha kontrollmålt med et ekstern manomenter rett på blokka å sett ossen oljetrykket oppfører seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 5 kg oljetrykk ved varm motor ved vanlig drift, er da ikke lavt trykk. Det har jeg hatt siden motor var ny for 15 år siden , og har fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Jeg kan også komme ned mot 1 bar etter en stund med mye pådrag. Har hatt motoren siden den var ny og har alltid vært sånn. Om noe er galt eller ikke har jeg ikke peiling på men de som tar service (er dyktige på Yanmar) har ikke kommentert dette. Litt lavt oljetrykk på 700 rpm uten belastning er nok ikke det som tar livet av motoren, kan fort være litt feilmarginer på giveren, den har jeg måtte bytte en gang, nesten en slitedel. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Rådet om et eksternt manometer for kontrollmåling høres ikke dumt ut. Da har du noe å forholde deg til. Er det nøyaktig samme avlesing: En åpning av endelokkene på oljekjøleren kan kanskje være noe å ha i tankene ved neste korsvei? Se etter "Ting og tang" som stenger for full sjøvannsgjennomgang. Husker ikke om denne har zinkstaver... Eller kanskje løsne/fjerning av en sjøvannsslange som går inn på kjøleren for å se inn i enden om rørene er helt åpne. Oljekjølere har en lei tendens til å bli bygget opp med saltavleiringer i de tynne rørene. Alt dette nedsetter kjølingen på oljen. Er tomgansturtallet ihht til boken? Er nok av de som synes det går vel fort på tomgang så de bryter forseglingen for å justere den ned. Gjør det som er enklest (og billigst) først. Men ofte er alt helt normalt som andre av samme type motor. Å slakke rolig ned høres ut som musikk i mine ører. Så det er kanskje bare å fylle opp kaffekruset og ikke la bekymringene ta overhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 For noen år siden kjøpte jeg et skikkelig mekanisk manometer , det står permanent montert på motoren. via rør fra blokk. et slikt manometer lyver ikke. Det elektriske er ikke alltid å stole på. Det mekaniske viser tett oppunder 5 kg trykk ved varm motor , omkring 2,5 på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 (redigert) Rådet om et eksternt manometer for kontrollmåling høres ikke dumt ut. Da har du noe å forholde deg til. Er det nøyaktig samme avlesing: En åpning av endelokkene på oljekjøleren kan kanskje være noe å ha i tankene ved neste korsvei? Se etter "Ting og tang" som stenger for full sjøvannsgjennomgang. Husker ikke om denne har zinkstaver... Eller kanskje løsne/fjerning av en sjøvannsslange som går inn på kjøleren for å se inn i enden om rørene er helt åpne. Gjør det som er enklest (og billigst) først. Men ofte er alt helt normalt som andre av samme type motor. Å slakke rolig ned høres ut som musikk i mine ører. Så det er kanskje bare å fylle opp kaffekruset og ikke la bekymringene ta overhånd. Ja, i og med at andre har samme symptomer så konsentrerer jeg meg heller om å bytte olje og filter litt for ofte :) Åpning av lokk på oljekjøler står på tapenen. Har nye gummipakninger så det skal jeg gjøre. Zink staver. Kan jo hende at noen rester ligger og tuller til. Så har jo denne motoren 2 separate givere til alarm og manometer. Før alarmen går, gjør jeg ingenting stort ut av det ;) Redigert 5.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 For noen år siden kjøpte jeg et skikkelig mekanisk manometer , det står permanent montert på motoren. via rør fra blokk. et slikt manometer lyver ikke. Det elektriske er ikke alltid å stole på. Det mekaniske viser tett oppunder 5 kg trykk ved varm motor , omkring 2,5 på tomgang. Ja, leste på noen amerikanske sider at giver og ledninger har en tendens til å lage krøll. En mente til og med at giver var forbruksvare, men det var en yrkesbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Jeg har også en 4 Lha. Mener bestemt at den også bruker noen små sekunder før oljetrykket kommer ved kaldstart. Det er en 2002mod med 1000t på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Flott at det ikke bare er jeg som har dette fenomenet :) men, når vi er inne på olje og filter, hvor kjøper dere filter til Zf gear? 600kr hos original pusher synes jeg er drøyt for en "jernsil" :) Redigert 6.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Flott at det ikke bare er jeg som har dette fenomenet :) men, når vi er inne på olje og filter, hvor kjøper dere filter til Zf gear? 600kr hos original pusher synes jeg er drøyt for en "jernsil" :) Enig med deg. Dyrt det filteret. Bør man skifte det hvert år? Eller holder det kanskje å skifte gearolje og filter annenhvert år? Motoroljefilter kjøpte jeg sist av Watski forhandler. Betaler i underkant av 120kr. Redigert 6.Mars.2017 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hadde ZF 45 kasse med filter. Ble ikke byttet på de årene jeg hadde den, bare vasket godt ved oljebytte. Hadde sikkert byttet hvert 5 år hvis jeg hadde hatt båten så lenge Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Nå når det er blitt litt kaldere i lufta, så filer jeg motoren 1 -1,5 sekunder med stoppknappen inne. Venter et par sekunder og starter. Da kommer oljetrykket myyye raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Ballard skrev On 5.3.2017 at 21.16: For noen år siden kjøpte jeg et skikkelig mekanisk manometer , det står permanent montert på motoren. via rør fra blokk. et slikt manometer lyver ikke. Må bare si det.... Slike manometer lyver de også.... Har bytta såpass mange manometer at de stoler eg heller ikke 100% på. Men har du to, et av hver type er du jo sikret. Viser de likt er de riktige. Sitér dette innlegget Link to post
storemark Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 1,5 bar på tomgang er heilt ok på varm motor. Når du har kjørt med marsjfart over en god stund for så å slakke heilt ned på tomgang så kan du få et kort dropp på trykket ned mot alarmgrensen pga temperaturen på oljen er høy. 4-5 sekunder før du får oljetrykk er heller ikkje unormalt. Smo.pumpen skal bygge opp trykk og litt forsinkelse i trykkgiveren så tar det fort noen sekunder nå som det blir kaldere i været. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 18.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 Jeg hadde en 4LH STE, og fikk tips fra Yanmarforhandler om å ta ut og rense en "drossel", et lite metallstykke ved oljetrykksgiveren. Etter dette steg visningen av oljetrykket opp til mer normalt 2,5 ved varm motor på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2017 (redigert) mag-la skrev 21 minutter siden: Jeg hadde en 4LH STE, og fikk tips fra Yanmarforhandler om å ta ut og rense en "drossel", et lite metallstykke ved oljetrykksgiveren. Etter dette steg visningen av oljetrykket opp til mer normalt 2,5 ved varm motor på tomgang. Problemet mitt var at det gikk mange sekunder før oljetrykket kom ved kaldstart. Ellers så synes jeg trykket mitt er ok. Med å file et sekund først så kommer oljetrykket mye raskere. I mitt hode så er da alt "Ok" og gjør ikke noe mere med det. 1 sekund før trykket kommer er noe helt annet en tidligere da jeg måtte vente 7-8 sekunder. Redigert 18.Oktober.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.