ttalhaug Startet 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2017 Heisann! Har nylig påtatt meg å hjelpe (les: overtatt hovedansvaret) for å fikse opp en gammel maxi 95 som har ligget ute uten særlig vedlikehold i et par år. Har fått ut fukt og dritt, men er en del som må gjøres med motor og elektrisk. Sånn jeg ser det består den elektriske jobben av to deler: 1) Den store skattejakten - hvilke ledninger går hvor, gjør hva, og hvilke av apparatene de går til virker eller virker ikke 2) Batterier, lading og landstrøm Har begynt såvidt på skattejakten, og har liv i det elektriske som hører til motor og autopilot, samt lensepumpe, vhf, kjøleskap, ferskvannspumpe og moro - mangler alt som har med belysning og lanterner å gjøre, men dette finner jeg helt sikkert ut av med litt tid. Det jeg funderer litt over er lading. Landstrøm fungerer - har spenning og gode greier. Laderen er tilsynelatende død - eller noe hindrer den i å fungere. Batteriene ligger på 12V, så der er det håp enn så lenge. Det jeg ikke har klart å finne ut av er noen 12V releer som jeg ikke forstår formålet med. Det ene trigger strøm til lader (har dog ikke funnet ut HVA som trigger dette), og det andre kobler noe helt annet - har ikke prioritert å finne ut av dette. Er det noen som har noen som helst ide om hvorfor dette skal være nødvendig? Har tidligere bare hatt med lading av batterier i campingvogn å gjøre, men der gjøres ingen lignende løsninger. Håper noen har noen gode tanker her - hadde vært fint å få lading på ting før båten må flyttes i april :P ---- Fersk båtfikser, Tor Erik Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 5.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2017 Det kan være reler som skiller forbruk og startbatteri hvis det finnes på seilbåt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
EiSvIn Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hei, velkommen til båtplassen og grattis med ny båt. Jeg har selv en Maxi 108. Når jeg overtok den så var mye av problematikken den samme; et arsenal av gamle ledninger som gikk til gud-vet-hva. Jeg startet med å rive ut en 2-3 bæreposer(!) med ledninger, utrolig mange av dem var ikke i bruk til noen ting. Og så har jeg kommet meg ned på et mer forståelig nivå. Langtidsplanen er egentlig å rive ut alle, for å trekke nye da de gamle er ganske irret til flere meter innover i plasten. Å rive ut alt, og bygg opp på nytt er det beste. Det var noe relemikk som jeg kastet overbord, og det var til motorlanterne, slik at den kom på automatisk om man startet motoren. Kan ikke har skjønne hvorfor man skal ha rele mellom start- og forbruksbatteri med mindre det er en ladestrømsfordeler, men da står det vel ganske tydelig på det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.