Snekkeracing Startet 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2017 Hei! Er det noen her inne som har noen erfaringer med hurtiggående V-bunns båter? Jeg har en Phantom 18 med 225 johnson 2 takt og er ikke helt fornøyd med toppfarten. Det høyeste jeg får den opp i er 64.8 knop (gps). Personlig synes jeg det er en saklig hastighet, men så leser man om alle disse med tintoreraer, gilberter, hydrolifter osv som bikker 60 knop med 150hk, 70knop med 225 osv. I bunn og grund tviler jeg sterkt på disse påstandene, men noen viser til relativt gode bevis. Hvordan får de i såfall til dette? Kan finjustering av høyde på motor og "riktig" propell gi så mye som 5 knop? Far hadde for noen år siden en gilbert med 225 yamaha, denne gjorde 62-63 knop. Motoren er på sin høyeste montering og trenger powerlift for å få finjustert så godt som mulig under kjøring. Båten er en gammel løpsbåt og veier 350kg +/-. Motor er nyoverhalt med økt kompresjon. Har prøvd litt diverse propeller med varierende resultater: Raker 24" - 61.2knop (får max turtall) Raker 26" -- 62.7knop (får ikke max turtall) Cleaver 28"--64.8knop (får max turtall) Det virker og føles som at Rakerene sitter for godt i vannet. Med Cleaveren derimot som har en større stigning, skyter den lettere opp i plan og motoren virker mer "hissig" Skulle vell egentlig hatt tak i en 30" Cleaver, men disse er jo ikke rå og oppdrive. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Har du tatt opp problemet ditt med Windrace i Arendal? De burde ha noe kompetanse på det vil jeg tro. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Kjenner godt til dem, men har ikke kontaktet dem enda om akkurat dette. Cleaver propellen jeg har prøvd er cuppet og triksa litt med hos dem. Tenkte å se om dem ikke har en stand på messa som vanlig neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Utveksling 1.86, max rpm 6000 og 61,8 kn med en Raker24" gir deg 6-7% slip. RakerII 24" er egentlig mer en 25" i stigning og selv med de tallene får du kun 6% slip. Det er litt høyt. Du burde ligge nok på 4%, ville jeg anta med det skroget og propell. Ikke at det er noen revolusjon men det kan gi deg 62,6 kn med den propellen. Som sier at det er noe å hente her. Er det den gamle Raker eller en RakerII? Hva slags GPS har du brukt for å måle og er du sikker på turtall og om det ble 6' på WOT? Ting å gjøre først: Jeg ville sjekket propellene om de er ok. Sjekke at de har samme pitch på alle blad og at de er i balanse. Raker skal gi deg toppfart som er blant de beste du kan få ut av denne motoren og passe dette skroget. Men da må de være rette og i balanse. Har du hevet motoren maks? Er anti ventilasjonsplaten på motoren 3-5 cm over en linje som forlenger skrogets bunn? Om du hever til maks og det gir mer fart så er det på tide å vurdere heis, nose cone og annen propeller. Men du burde få den 26" Raker om det er en Raker II, til å bunne på turtelleren. Som vil gi deg ca 68 knop om du har en god propell og en slett bunn. Ut fra litt høye slip tall så kan det hende at skroget er noe konkav - sjekk med langt rettholt under på hele skroget som er vått i høy hastighet, dvs den bakre delen nærme kjølen. Redigert 6.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hydrolift T20 har jo "pad" / ski som den går på , gir nok litt ekstra fart på topp... Kjenner ikke så godt til Phantom , men mitt inntrykk er at det er mer konvensjonelle V-bunns skrog, og bra i større sjø..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Ja, svært konvensjonelt skrog. Ikke noe optimalisert skrog, ikke step, pad eller lure steglister. Denne slipper ikke helt motstanden i vannet etterhvert farten øker. Så den har ikke så høy maks som mange andre. Den skal relanseres nå som Pantom Venom i 18" og de angir 61knop med E-tec 200 G2. Mao vil vår venn over ha begrenset med oppside i å tune ekvipasjon med 225 gamle hester. Det er nok heis og nose cone og en optimal propell som skal til. Men må først sikre at det er håp... Redigert 6.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Hvilke type Raker det er vet jeg ikke. 24" Rakeren er i veldig bra stand utseende messig i alle fall. Cleaveren kommer rett fra cupping og sjekk fra Winrace. 26" rakeren veit jeg ikke helt med, den har noen småsår i kanten på bladene. Farten er målt med Lowrance plotter og app, begge viser det sammme. Nosecone er forøvrig tilstede. Ja, motoren er hevet max. Skal jeg ha den noe høyere uten powerlift må jeg plaste igjen hulla i akterspeilet og heve den der. Med anti ventilasjonsplaten, mener du da det som også blir kalt kavitasjonsplate? Mener fast bestemt at den ligger godt over forlenget vannlinje ja. Men eksakt antall cm husker jeg ikke. Båten står fortsatt i vinterlagring så får ikke målt nå. Skal se om jeg ikke får lastet opp noe foto her på noe vis. Artig at den skal relanseres da. Båten kan nok neppe konkurere med hydrolift eller tintorera på flat sjø, men når det blåser opp, som det ofte gjør i norge så har kanskje Phantomen en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 tror nok at heis og litt prepping av 26" rakeren burde gi noen knop ekstra ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Ikke helt optimale bilder riktignok, men kanskje de gir et inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Du har noe trim tull som stjeler litt fart. Kan du få dem lengre opp slik at de ikke bremser? Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Det er montert såpas høyt, pluss at de går noen grader opp slik at de ikke skal være i veien ved full fart. Kan ikke si at jeg merket noen forskjell på toppfart før og etter disse. De er i såfall verdt et par knop ;) hehe. Men skal jaggu prøve å brette dem opp og se om det utgjør noen forskjell. Kjørte med 24" raker på tidspunktet jeg monterte disse. Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Mister kanskje et par knop bare av at båten er stoffet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Bunnstoff kan ta fra deg mer enn to knop... Selvfølgelig er det et problem at det er utbredt å oppgi knop etter den farten man skulle ønske at man oppnådde og ikke så mye styrt av hva GPS'n viser... Hold deg til fakta du og la de andre lure seg selv..... Som alfaalfa påpeker så er det et enkelt skrog uten "krims-krams" og det gjør at det er følsomt for vekt. Det skal ikke mange kiloene til før du mister fart som følge av større vått areal. Har "storesøstra" til din og den har samme tendensen selv med mye større bæring. Trimflaps er vel bare ekstra vekt på denne båten, plassert helt bakerst så får det større negativ effekt. Har du andre innretninger ombord som øker vekta i forhold til "ready-to-race" kondition ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 En enkelt måte å måle propellen på er å legge den på et bord. Så tar du en stiv pappbit. Denne pappbiten skal være lang nok til å gå fra senter på propellen og ut langs hvert propellblad til tuppen. Du setter pappen på høykant og bøyer langs propellbladet - ett av gangen. Så tegner du med tusj langs propellbladet og får ut profilen på bladet. Tegn opp alle bladene både i nedre kant og øvre - merk hvilken strek som er hvilket blad. Skriv også på bladet hvilket som er 1,2 og 3 med tusjen. De skal som du sikkert skjønner være identiske om bordplaten er rett og plan. Litt vårkos med propell... Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Trimplana er elektriske og veier vell knappe 5-6kg, så de tror jeg ikke vektmessig skal ha så mye å si. Båten er nokså "lett" innredet. Lurer på om det ikke er en slags form for original innredning. Har sett fler av disse med likt interiør. Det er ellers lite som tilfører vekt annet en bensintank og batteri. Bensintanken er riktignok plassert helt bak. Har ikke funnet noen annen plass til den. Men vurderer å montere en ekstra tank i baugen for å få bedre vektfordeling. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 (redigert) Ikke tenk på vekten mhp trim plan. Det er viktig å få de opp av vannet . Det er større tyngre greier å ordne på for å redusere slip. Feks besintanken. Det er virkelig ikke en god plassering å ha den bak. Men for å slippe å jage umulige årsaker så sjekk the basics, som propllene! De skulle gitt deg mer fart. Enten skrog, bunnstoff, konkave felt eller propell. Men om hekken ligger lavt grunnet bensintank så kan det hende at du skulle prøvd en 4bl som løfter hekken. Redigert 6.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekkeracing Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Det skal jeg prøve på! Jeg mener og propellene skulle gitt litt mer fart. Tanken veit jeg ikke har noen god plassering, men skal jeg få til noe bedre må dørken ut å legge en tank i bunn. Tanken er riktignok ikke større enn 50L, men tenkte å legge en 30-40L tank å ha under dekk med el pumpe til tanken bak. Slik at jeg får jevnet ut balansen. Dersom det er konkave felt, er vell dette noe som har oppstått over tid? "Skade" Har riktignok mine tvil der men det skal jeg sjekke når jeg henter den ut til våren. 4bl? firebladet propell? Løfter de hekken altså ? Det kunne jo også vert noe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 konkave felt kan vel oppstå om båten står på henger med uheldig vektfordeling over lengre tid.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 7.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2017 En Cleaver propeller løfter også hekken mer enn en Raker slik at det har nok også bidratt til den ekstra farten med denne. Mindre rake vinkel gir mer akfterløft . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.