offpist Startet 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2017 Vedlagte bildene under viser eksosventilen på en Vetus 4kw diesel generator. Den har hatt dårlug ytelse og kompresjon og nå ser jeg hvorfor. Ny ventil ble kjøpt inn men under monteringen ser jeg at hele ventilsetet er brent bort flere millimeter. Det er ikke mulig å bytte ventilsetet, det er frest inn i selve toppen. Er dette mulig å reparere? -Frese ut og montere et nytt ventilsete som man får laget? -Sveise opp godset som mangler og frese ut nytt sete etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Ville tatt kontakt med eit sylinderservise verksted.Mulig det er ventilseter til andre motorer som kan tilpasses. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Det kan freses ut i gods og monteres nye seter på generell basis. Virker som om det er erodert rundt bolthull. Kanskje du aspirerer til ny topp. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Jeg gjorde en slik reperasjon på min 3 sylindrede vetus for et tre fire år siden. Jamtvedt motorverksted gjorde dette for meg etter at toppen ble trykktestet. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 6.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Takk for gode tips. Vi er for tiden i Karibien og har det ikke så travelt med å få den reparert så det kan vente til vi er tilbake i Oslo. Ønsker ikke å bruke for mye penger på dette og jeg ser for meg det må være billigere å reparere enn å bytte hele toppen. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Alltid hyggelig å avslutte en tråd med hva som ble løsningen til slutt. Jeg ventet til jeg var tilbake i Norge og leverte over toppen til http://www.ostlandske-motorverksted.no/ Det ble freset ut og montert et nytt ventilsete, og toppen var klar allerede neste dag, pris 1600 kr. Bra service, og rimelig pris synes jeg. Jeg har også funnet ut hvorfor eksosventilen rustet bort, eksos bendet lekker innvendig.. Ikke mye, men nok til at noen dråper finner vei ned til ventilen. Det er nok sikkert mulig å sveise, men tenker jeg kjøper nytt om det ikke koster urimelig mye. Sitér dette innlegget Link to post
blommen92 Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Hei, ser dette er en gammel post. Men hva gjorde du med ventilene? Ordnet du nye? :) Mvh Robert Blomvik Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.