Jump to content

Modifisere VP d4 med DPH for å kunne konservere innenfra båten

apaul

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg og en kompis har en stund snakket om hvordan man kan modifisere Volvo Penta D4 260 med DPH drev fra 2006 slik at de enkelt kan konserveres inne fra båten når den ligger på sjøen.

Dette kan jo være særs praktisk når man ønsker å benytte båten gjennom vinteren, men allikevel ønsker å raskt kunne konservere maskinen uten masse styr mellom hver gang den brukes.

Jeg ser for meg å sette inn en kuleventil i inntaksslangen, så nærme flensen på inntaket på transom som mulig, og deretter et t-ledd påmontert en ny ventil og en slangestuss som kan brukes til å stikke rett ned i kanne med ferdigblandet frostvæske fra motorrom. 

Noen som har gjort dette? og evt har tips? Kunne også trengt info om innerdiameter på inntaktsslangen hvis noen kjenner dette.

1488911539.jpg

Selv om båten brukes er man jo avhengig av enten varme eller frostvæske når den ligger stille i havnen, og jeg stoler ikke på at strømmen holder seg på når jeg trenger den som mest:-)

Tømming av sjøvannskretsen blir for mye arbeid og styrete. Kjenner meg selv så godt at dette gidder jeg ikke i lengden, og da ender det med at den konserveres og deretter ikke brukes.

Skjønner ikke helt hvordan man kan tømme kretsen heller, da det ikke finnes noe kran/ventil mellom inntaket og pumpa. Tanken var at kuleventilen stopper tilførsel gjennom inntaket og gjør at slangestuss i t-leddet blir nytt inntak jeg kan kjøre igjennom 10-15 liter frostvæske i systemet på 2 min etter tur.

Skal se om jeg får tegnet en konseptskisse på dette i morgen dere kan hjelpe meg å vurdere.

Are

Ser poenget med systemet. Det hadde definitivt hatt sin misjon for vinterkonservering på land også.

Eneste betenkeligheten er at det sendes mange liter frostvæske i sjøen gjennom vinteren. Men om man er flink til å bruke giftfri frostvæske, så er vel det bedre. Men den koster jo litt den også.

Forøvrig er det jo greit å få innpå noe anna enn saltholdig vann av og til.

Hva mener du Bellen? Båten vil ligge i boblehavn så det vil ikke bli solid is der nei. Det jeg skal løse er å unngå frostskader på motor ved bruk av er enkelt system for å fylle sjøvannskretsen med frostvæske etter tur på vinteren.

Og ja, vil naturligvis kun benytte giftfri frostvæske. Kjøpes i store 20l dunker av eks Sola shipping for overkommelig pris.

Så lenge ikkje havna fryser til, så vil heller ikkje vannet i motoren fryse. Sjøvannet vil varme opp skroget og holde motorrommet over frysepunktet. Eg hadde tidligere en sjark som låg ute heile året til og med med ferskvann på tankene. Ikkje en gang ferskvannet frøs likavel temperaturen lenge låg godt under 0 grader. Båten var 30 år gammel og hadde aldri vært vinterkonservert. Eg ser ingen grunn til å vinterkonservere en båt som ligger ute om havna ikkje fryser igjen.

På mine D4 300 er dette faktisk gjort av La-Sa. (aut Volvo verksted) Forrige eier satte alt av service og konservering til de. Riktignok er dette gjort litt lenger frem en du planlegger, det er gjort rett under oljefilter. Min båt ligger alltid i vinteropplag på land.

Dette er gjort for å lette konservering og for å kunne skylle sjøvannskretsen enklere og oftere siden D4 har en tendens til å gro igjen i varmeveksler med mer.  Hos meg er det kuleventil og T stykke med skrukran ut en kobling til å sette slange på. Jeg gjør det meste selv og syntes dette er uhyre praktisk med en kobling der. :)

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har dessverre ikke bilder av dette for hånden, men jeg skal en tur i båten i morgen. Hvis det lar seg gjøre å få opp luken til maskinistene (burka + stativ kan være i veien) så skal jeg ta bilder av dette :)

Høne, øl og hornmusikk!

Det hadde vært supert med bilder Captein Chaos! Grunnen til at jeg tenkte det var greit å få inn denne koblingen så langt bak som mulig var for å få inn frostvæske også i slangen som går inn i kjøleren til hydraulikken.

Etter å ha tenkt litt videre i dag tror jeg også en tre-veis kuleventil vil være det enkleste å sette inn. Noe ala dette:

https://m.vvskupp.no/diverse/418602011/cim21-3-veis-kuleventil-m-hendel-1-1-2-muffe-muffe-muffe-l-løp?gclid=CKmv_6DJx9ICFUZeGQodQ4QLHw

apaul - prinsippet du beskriver er jo velprøvet og det er ikke noe å lure på...

For egen del ville jeg valgt å kjøpe alle deler i AISI 316 eller 316L.

Mikse rustfritt, kobber, messing, rustfritt er unødvendig når prisforskjellen er så liten.

På mine motorer, med hekkaggregat, er det montert kuleventil og grovfilter. For vinterkonservering, stenger ventil, åpner filter og heller frotsvæske blanding i filter med en "hagekanne" når motor går. Enkelt og greit, lite søl.

Slangen du har tegnet en pil på, er gjort litt lengere og lagt i en liten bue ut til siden. Grovfilter er skruddfast på en spant.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Kjempebra Captain Chaos! Akkurat slik jeg så for meg løsningen, bare jeg ønsker å sette den på andre siden av hydraulikk kjøleren, så nærme inntaket som mulig. Har du oversikt over hvor lang hele denne ventilen med slangeklemmer er?

Hva er dimensjonene på inntaksslangen? Tenkte å gå på Tess senere i dag å kjøpe deler..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...