apaul Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Eg har sikkert tilgang på alle desse deler. Skal sjekke mandag i industrikatalog hos firma eg jobber. Det er veldig bra! Ser jo ut til at det er flere som nå kommer til å gjøre denne modifiseringen i tråden her. Om vi kunne kjøpt samlet hos deg er jo det supert i så fall. Ventilen med grenuttak som Captain Chaos har er jo helt perfekt. Selv kunne jeg ønsket meg at man ikke reduserer dimensjonen på slangen til konservering så veldig mye, ser det er ganske mye mindre dimensjon på denne hos Captain Chaos. Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Hva er innvendig dimensjon på slangen ? Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 I alle henseende er det fordelaktig å kunne kjøre vann/frostvæske gjennom systemet når båten ikke brukes for lengre tid av gangen vinterstid. Sommerstid kan man gjøre det samme med rent ferskvann. På mine motore gjør jeg dette enkelt gjennom sjøvannsfilterene ved å stenge bunnventil og fylle ned gjennom toppen av filterhusene men det er motorer med aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret. Alternativet er jo å sette inn et ekstra grovfilter FØR impellerpumpa, og plassert det over vannlinjen/ like høyt som eksisterende filter. -men vil det gi negativt utslag på vannmengden ? Det er bra for kjølere å slippe å stå med saltvann gjennom sesongen. Spørsmålet da blir jo, hva med de to Zink-anodene i kjølerene? Redigert 10.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 ... Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret...På eldre D -motorer ja. Men, VP endret dette (rundt 2010, tror jeg ..) til å ha grovfilteret før impellerpumpen.Vi har 2 D4'er fra 2006, og da med grovfilteret etter impellerpumpen. Det er jeg veldig fornøyd med, da er jeg bedre sikret at et impellerhavari ikke medfører fullt av impellerfragmenter i rørsystem og kjølere. Men, hadde vi hatt en motor, ville jeg hatt grovfilteret foran impellerpumpen for å sikre denne. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Ahh, VP har endret på det.. det hadde jeg ikke lagt meg på minne. D6-310 fra 2007, som står i Grandezzaen, har jo filter etter impeller.. Blir en liten avsporing, - men vil det redusere kjølevanns mengde av betydning om man setter inn et ekstra sjøvannsfilter før impellerpumpa? - vil det bli problematisk med offeranoder av Zink i kjølere dersom man stadig gjennom sessongen kjører ferskvann inn i systemet? - de som ønsker å frostsikre kjølere når båten ligger på vannet om vinteren, med frostvæske, skal være klar over at offeranoder skal skrues ut av kjølere. Dette ref VP-boka. Anode sammen med frostvæske skal etter hva jeg husker skape en svært uheldig situasjon, uten at jeg kan utdype det på en etterrettelig måte :) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hei. Eg har sjekket litt i dag. Vi har kun 1" på lager men eg har fått kontakt info til firma som leverer denne ventilen med uttak. Så skal sjekke om eg får den i 2". Var her noken som viste dimensjonen på slangen? Eg tipper 2" men mulig det er mindre? Er berre 4 dager siden eg var med å tok av en slik på D6-350 men da tenkte eg ikkje på dimensjon. Var før denne saken her blei observert av meg. Ventilen eg har funnet er av legert messing. Ideelt skulle den vært syrefast. Men om det betyr så masse veit eg ikkje? Eg har stusser i 2" som har gjenger mot ventil og slangekobling (med mothaker) til slange. Eg får nok svar på denne ventilen i morgen, eg spør og om den finnes i syrefast. Ellers kan eg levere 3 veis ventiler og alt mulig annet til dette formål. Vanlig ventil med t-stykke. Det eg tenker er at uttaket som er på ventil er litt lite, har det nok kapasitet til å få inn nok? T-stykke med stengeventil og deretter en Gardena kobling. Kunne da satt en hageslange direkte på, opnet kran og hatt god kapasitet. Skulle vært interessant å visst antall som er interessert i denne løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret. Alternativet er jo å sette inn et ekstra grovfilter FØR impellerpumpa, og plassert det over vannlinjen/ like høyt som eksisterende filter. -men vil det gi negativt utslag på vannmengden ? På akslingsvariantene av D6/435 serien er det ikke eget filter på motor. Her har iallefall min båtprodusent satt inn syrefaste filterhus foran pumpa med blankt lokk så man enkelt ser hva som evt. har samlet seg nedi filteret. Vannlinja ligger rett under lokket slik at man kan åpne det uten at det flyter vann utover, trenger faktisk ikke stenge bunnventilene. Impellerne har tilnærmet ingen slitasje med et slikt arrangement. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hmmm kanskje det får bli årets oppgradering sammen med ny nav-pakke. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Vanlig ventil med t-stykke. Det eg tenker er at uttaket som er på ventil er litt lite, har det nok kapasitet til å få inn nok? T-stykke med stengeventil og deretter en Gardena kobling. Kunne da satt en hageslange direkte på, opnet kran og hatt god kapasitet. Hvis du ser på stussen som jeg har ut til slange kunne denne gjerne vært Gardena, men det har ikke vært nødvendig. Jeg bruker bare en løs Gardena/ Tilsvarende slangestump og trer innpå. Selv med denne slangen gurgler motoren i seg en 20 liters bøtte med frostveskeblanding på et blunk, og jeg ser også i filterhuset til sjøvannet at dette blir helt fullt. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
apaul Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Har da vært å målt litt. Innerdiameteren på slangen er 38mm. Det vil ikke være plass til å sette den noe annet sted enn der Captain Chaos har sitt som vist i innlegg 19. Skhauge, kan du skaffe samme som Captain Chaos med uttak i syrefast til 38mm? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Vil anbefale å bruke slike slangeklemmer og ved dobbelmontasje, monter de 180 grader i forhold til hverandre Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Var innom Tess i dag og de foreslo følgende løsning med bruk av en syrefast treveis ventil hvor hovedløpet var horisontalt, og deretter koble på en 1 tomms ordinær kuleventil i porten som stikker nedover som da kan brukes å kjøre frostvæske med. Dette medfører jo at man har vesentlig større hull til å kjøre frostvæsken i enn ventilen som vist i innlegg 19. De hadde også den samme typen som vist i innlegg 19, men hullet er bare 1/4 tomms, noe jeg synes er litt lite. Derfor valgte jeg treveis varianten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Om denne har 25mm løp så blir vel det en for kraftig reduksjon fra 38mm ? Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Tre veis ventiler finnes i ulik utførelse. Om en sjekker Brødrene Dahl sin industri og marineteknisk katalog kan man finne forskjellig. Her er ventiler, slangestusser etc. Den ventilen kjøpt hos Tess kan nok være samme du finner hos flere andre selskap. Om noken finn i katalogen det en kan sette sammen for å få ønsket resultat, så oppgi NRF nummer på produktet. Send meg dette på PM så kan eg sjekke lagerstatus og priser. http://www.dahl.no/Produkter/Industri/Kataloger/ Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Alle tre porter er med 38mm løp. I og med at captain Chaos konserverer gjennom en 1/2 tomms port og det går helt fint, valgte jeg å redusere uttaket til 1 tomms der jeg skal konservere. Dette utelukkende pga størrelse på den ordinære kuleventilen som kobles inn på denne porten. Hovedløpet er 38mm når den kjører med sjøvann Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 (redigert) Jeg tror ikke det er grunn til bekymring mtp dimensjon. Husk at kjølevannsslangen mellom DPH drevet og transom er en del mindre i diameter enn den som går inn på impellerpumpa/ langs motoren. Når jeg konserverer D6motoren løsner jeg slangen fra drevet, settter inn et hvitt plastrør ala det som brukes for avløp til baderoms/kjøkkenvasken, strammer til med slangeklemme og setter røret i en stør stamp med vann. Redigert 17.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 En liten avsporing. Kanskje ikkje dumt å montere inn en slik ventil uansett for å kunne stenge sjøvannsinntaket om det f.eks. må byttes impeller når båten ligg på sjøen, eller det blir en lekkasje... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Jepp, derfor har jeg den runde krana slik at jeg kan totalt stenge gjennomstrømming da den andre krana sender vann rett frem eller ut til T koblingen. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
eysteind Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Uttaket Kan også brukes som nødlensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Jeg kan legge ut bilder av mitt oppsett når jeg får henta delene på Tess på mandag Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Får du lagt ut bilde med beskrivelse så skal vi kunne finne delene. Beskrivelse får du vel med på faktura. Venter i spenning! Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Det får vi til på mandag! Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Hei folkens, Har da vært på Tess i dag og sett på delene. Konklusjonen er i korte trekk at dette ikke går å gjøre det på den måten jeg ble anbefalt av Tess. Dette av den enkle grunn av den syrefaste treveis-ventilen til 1,5 tomms (38mm) veier så mye at den vil kreve solid fundamentering til selve motorblokken. Jeg tipper denne ventilen veier 2-3 kg, noe som må festes skikkelig godt for ikke å skape problemer på sikt. Skal dette gå, uten at det blir et veldig stort prosjekt med å lage et solid fundament, er nok kuleventil i messing med lufte-port, slik som Captain Chaos har laget veien å gå. Om noen likevel skulle være interessert i delene, ligger det klart alt sammen hos Tess på Rud i Bærum - jeg har ikke tid til å bygge nødvendig fundament nå før sjøsetting. Redigert 20.Mars.2017 av apaul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Vi har også slik kobling montert av AB Marine. Helt likt som på D4 bildene men med kuleventiler og vi har D6 motor. Fungerer veldig bra! For å få koblingen mellom de enkelte delene skikkelig tett smørte de gjengene med noe som herdet og ble helt tett. Var visst ikke trivielt å få det tett på så grove dimensjoner. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.