gixen Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 I mitt tilfelle er et ikke bare for konseveringens del jeg ønsker et sånt opplegg, men også tanken på mindre søl ved impellerskift, rengjøring av kjølere og demontere sjøvannspumpe ved behov, selv om båten er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 For ikke å snakke om at du, ved denne koblingen, har mulighet for å dra ferskvann inn i sjøvannskretsløpet etter hver tur. Det vil gi vesentlig mindre groe i varmevekslerne. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Vær nå bare forsiktige så dere ikke fyller opp sylindrene med vann utilsiktet. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Vær nå bare forsiktige så dere ikke fyller opp sylindrene med vann utilsiktet. Hvordan kan det skje..? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.August.2020 Link til dette innlegget Svart 20.August.2020 Men bl a D6 310 har sjøvannsfilter etter impellerpumpa, og da funker det dårlig å kjøre frostvæske via filter. er det noe i veien for å sette inn et ekstra sjøvannsfilter, før impellerpumpe ? Og da plassere den over vannlinja. blir det mere motstand av betydning ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 R.O skrev for 8 timer siden: Hvordan kan det skje..? Ved at vannfylling/spyling blir stående på uten at motor kjører. Retur gjennom miksebend. Eureka skrev for 7 timer siden: Men bl a D6 310 har sjøvannsfilter etter impellerpumpa, og da funker det dårlig å kjøre frostvæske via filter. er det noe i veien for å sette inn et ekstra sjøvannsfilter, før impellerpumpe ? Og da plassere den over vannlinja. blir det mere motstand av betydning ? Har ikke D6 310 samme løsning som de andre D6'ene der sjøvannspumpa suger filtrert sjøvann fra filterhuset? Som vist på bildet under? https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7746210_076?path=MarineDieselEngines%2F7746210%2F7746210_26%2F7746210_076 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Nope, hadde det bare vært så vel. Rekkefølgen ble endret på et tidspunkt Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Vi hadde i vår siste båt, 2xD4-260 fra 2006. Der satt impellerne foran sjøvannsfiltrene. Mener å huske at VP byttet om rekkefølgen rundt 2010-2012. Mine tanker om rekkefølgen er: Med en motor ville jeg hatt impeller bak sjøvannsfilter slik at sansynligheten for impellerhavari ble lavere Med to motorer synes jeg det var bra med impeller foran sjøvannsfilteret. Begge impellerne havarerer neppe samtidig, og med denne plasseringen vil impellerfragmenter bli fanget opp av sjøvannsfilteret og ikke fortsette inn i saltvannskretsløper. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 19 hours ago, Chiefengineer said: Vær nå bare forsiktige så dere ikke fyller opp sylindrene med vann utilsiktet. Ikke mulig på drevinstallasjonda eksoslangen går nedover fra blandebendet. På akselinstallasjon med løftepotter derimot Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 5 hours ago, Eureka said: Nope, hadde det bare vært så vel. Rekkefølgen ble endret på et tidspunkt Rundt 2012-13 tror jeg. Samtidig med den nye EVC og spakene. Både D4 og D6. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
R.O Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Ved at vannfylling/spyling blir stående på uten at motor kjører. Retur gjennom miksebend. ok, men det er hvis du kjører trykk inn..? Jeg hadde tenkt på samme løsning, men da ville jeg satt på en slange som gikk ned i et kar, også latt motoren suge inn vannet. Da er vel ikke det en risiko..? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 R.O skrev for 3 timer siden: ok, men det er hvis du kjører trykk inn..? Jeg hadde tenkt på samme løsning, men da ville jeg satt på en slange som gikk ned i et kar, også latt motoren suge inn vannet. Da er vel ikke det en risiko..? Ja det er kun hvis du kjører trykk inn. I så tilfelle ville jeg ikke under noen omstendighet stolt på at dette ikke kan komme feil vei om motor er stanset uavhengig av hvilken design som evt. skulle forhindret dette mht. den svært store potensielle konsekvensen. Med slange i et kar har du jo full kontroll. For akselvariantene har det jo alltid vært filter før SV-pumpa uavhengig av årsmodell, ser ut som at VP har hatt litt forskjellige varianter her. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 21.August.2020 Link til dette innlegget Svart 21.August.2020 En annen ting å tenke på er at en D4 selv på tomgang trenger mye vann! Jeg har et opplegg med en 25L kanne og 1" slange koblet mot sjøvannsfilteret. En hageslange klarer ikke å levere nok vann til motoren. Fyller opp kannen og starter motor med hageslangen tilkoblet, men kannen går fort tom for vann. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
sunhome Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Sjøbliss skrev On 16.9.2019 at 13.39: Mener bestemt det var 1,1/2" det skulle være, eller 38mm innvendig dimensjon. Jeg sitter å teller på knappene å teste en slik trudesign løsning. 2 x TruDesign 1,1/2" kuleventil https://www.seasea.no/truedesign-kulventil-1-1-2 2 x TruDesign 38mm slangekobling https://www.seasea.no/truedesign-slangs-utv-1-1-2-38 1 x Trudesign 25mm slangkobling https://www.seasea.no/slangsockel-25mm-1-1-2-tum-rak Pluss en slik: https://www.ebay.com/itm/TRUDESIGN-T-piece-Connector-1-1-2-BSP-Male-Female-Female/142477839174?hash=item212c574b46:g:J8IAAOSwGPNb~n3l Med litt gjengelim/tettestoff så burde vi havne på godt under 2000,-. Gode slangeklemmer et must. Om man vil kaste masse penger ut av vinduet kan man få en automatisk kuleventil med panel og greier, da blir vel prisen fort 6-7000.... Se mer informasjon her: https://trudesignplastics-com.s3.amazonaws.com/products/documents/72/0e8b64bec57887b4cc327539749fa07c.pdf Her står det at T leddet er spesielt tenkt til denne type bruk så da burde det være knall. Egen stoppekran TruDesign har noen forslag for tettemiddel, noen anbefalringer? http://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads Andre tanker eller betenkeligheter? Virker jo som TD er superkvalitet, og her slipper man alt av bekymringer for rust osv. @Sjøbliss , fikk du anledning til å gjennomføre dette prosjektet? Ser at alt kan kjøpes på SeaSea nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Nei jeg kom aldri så langt @sunhome. Kanskje et prosjekt nå i høst? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
ole_propell Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 Interessant tråd hvor jeg oppfatter at konservering av sjøvannskjølesløyfen kan gjøres ved å stenge sjøvannskretsen så tidlig som mulig, og deretter tilføre kjølevæske gjennom et t-stykke. Spørsmål: Trenger man tilføre kjølevæsken mens motoren går? Dersom man blokkerer sjøvannskretsen (f.eks ved innmontert kuleventil), kan man så etterpå og med avstengt motor tilføre kjølevæske gjennom sjøvannsfilteret? Ved å fylle det helt opp vil vel kjølevæsken renne gjennom varmevekslerne og ut. Eller gir dette for dårlig effekt eller andre problemer? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2023 MIMA IV skrev On 20.8.2020 at 10.39: En kompis av meg fikk laget dett oppsettet til sine D4 ho Tess: Her er delelista: Dette er til 1 1/2" slange. Jeg skal få laget tilsvarende bare til D6 og i 2" Gammel trå dette, men jeg prøver. Får du nok vann inn gjennom ventil på toppen til å skylle gjennom med rens/ferskvann? Jobber litt i dag for å få slangen av impellerhuset. Med ventil blir den enda stivere, har det vært en utfordring..? Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 20.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2023 (redigert) Hei @R.O Ikke mitt oppsett men en kopis sitt. Han får mer enn nok vann igjennom Gardenatilkoblingen til å kjøre på tomgang. Hvordan det er å ta av slanger for impeller bytte vet jeg ikke, men ser jo at det kan bli litt mer strev da slangen blir mindre fleksibel. Mulig Tess el. kan ha slanger som er litt mer fleksible enn de originale som man kan bytte til. Jeg har desv ikke fått gjort dette selv enda. Har måtte prioritere andre båt-kostnader Redigert 20.Mars.2023 av MIMA IV (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.