Jump to content

Modifisere VP d4 med DPH for å kunne konservere innenfra båten

apaul

Recommended Posts

Eg har sikkert tilgang på alle desse deler. Skal sjekke mandag i industrikatalog hos firma eg jobber.

Det er veldig bra! Ser jo ut til at det er flere som nå kommer til å gjøre denne modifiseringen i tråden her. Om vi kunne kjøpt samlet hos deg er jo det supert i så fall. Ventilen med grenuttak som Captain Chaos har er jo helt perfekt. Selv kunne jeg ønsket meg at man ikke reduserer dimensjonen på slangen til konservering så veldig mye, ser det er ganske mye mindre dimensjon på denne hos Captain Chaos.

I alle henseende er det fordelaktig å kunne kjøre vann/frostvæske gjennom systemet når båten ikke brukes for lengre tid av gangen vinterstid. Sommerstid kan man gjøre det samme med rent ferskvann.

På mine motore gjør jeg dette enkelt gjennom sjøvannsfilterene ved å stenge bunnventil og fylle ned gjennom toppen av filterhusene men det er motorer med aksling.

Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret.

Alternativet er jo å sette inn et ekstra grovfilter FØR impellerpumpa, og plassert det over vannlinjen/ like høyt som eksisterende filter. -men vil det gi negativt utslag på vannmengden ?

Det er bra for kjølere å slippe å stå med saltvann gjennom sesongen. Spørsmålet da blir jo, hva med de to Zink-anodene i kjølerene?

Redigert av Eureka (see edit history)

... Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret...

På eldre D -motorer ja. Men, VP endret dette (rundt 2010, tror jeg ..) til å ha grovfilteret før impellerpumpen.

Vi har 2 D4'er fra 2006, og da med grovfilteret etter impellerpumpen. Det er jeg veldig fornøyd med, da er jeg bedre sikret at et impellerhavari ikke medfører fullt av impellerfragmenter i rørsystem og kjølere. Men, hadde vi hatt en motor, ville jeg hatt grovfilteret foran impellerpumpen for å sikre denne.

Ahh, VP har endret på det.. det hadde jeg ikke lagt meg på minne. D6-310 fra 2007, som står i Grandezzaen, har jo filter etter impeller..

Blir en liten avsporing,

- men vil det redusere kjølevanns mengde av betydning om man setter inn et ekstra sjøvannsfilter før impellerpumpa?

- vil det bli problematisk med offeranoder av Zink i kjølere dersom man stadig gjennom sessongen kjører ferskvann inn i systemet?

- de som ønsker å frostsikre kjølere når båten ligger på vannet om vinteren, med frostvæske, skal være klar over at offeranoder skal skrues ut av kjølere. Dette ref VP-boka.

Anode sammen med frostvæske skal etter hva jeg husker skape en svært uheldig situasjon, uten at jeg kan utdype det på en etterrettelig måte :)

Hei. Eg har sjekket litt i dag. Vi har kun 1" på lager men eg har fått kontakt info til firma som leverer denne ventilen med uttak. Så skal sjekke om eg får den i 2". Var her noken som viste dimensjonen på slangen? Eg tipper 2" men mulig det er mindre? Er berre 4 dager siden eg var med å tok av en slik på D6-350 men da tenkte eg ikkje på dimensjon. Var før denne saken her blei observert av meg. Ventilen eg har funnet er av legert messing. Ideelt skulle den vært syrefast. Men om det betyr så masse veit eg ikkje? Eg har stusser i 2" som har gjenger mot ventil og slangekobling (med mothaker) til slange. Eg får nok svar på denne ventilen i morgen, eg spør og om den finnes i syrefast. Ellers kan eg levere 3 veis ventiler og alt mulig annet til dette formål. Vanlig ventil med t-stykke. Det eg tenker er at uttaket som er på ventil er litt lite, har det nok kapasitet til å få inn nok? T-stykke med stengeventil og deretter en Gardena kobling. Kunne da satt en hageslange direkte på, opnet kran og hatt god kapasitet. 

Skulle vært interessant å visst antall som er interessert i denne løsningen. 

Problemet på D motorer er jo at impellerpumpa sitter før grovfilteret.

Alternativet er jo å sette inn et ekstra grovfilter FØR impellerpumpa, og plassert det over vannlinjen/ like høyt som eksisterende filter. -men vil det gi negativt utslag på vannmengden ?

På akslingsvariantene av D6/435 serien er det ikke eget filter på motor. Her har iallefall min båtprodusent satt inn syrefaste filterhus foran pumpa med blankt lokk så man enkelt ser hva som evt. har samlet seg nedi filteret. Vannlinja ligger rett under lokket slik at man kan åpne det uten at det flyter vann utover, trenger faktisk ikke stenge bunnventilene. Impellerne har tilnærmet ingen slitasje med et slikt arrangement.

Vanlig ventil med t-stykke. Det eg tenker er at uttaket som er på ventil er litt lite, har det nok kapasitet til å få inn nok? T-stykke med stengeventil og deretter en Gardena kobling. Kunne da satt en hageslange direkte på, opnet kran og hatt god kapasitet. 

Hvis du ser på stussen som jeg har ut til slange kunne denne gjerne vært Gardena, men det har ikke vært nødvendig. Jeg bruker bare en løs Gardena/ Tilsvarende slangestump og trer innpå. Selv med denne slangen gurgler motoren i seg en 20 liters bøtte med frostveskeblanding  på et blunk, og jeg ser også i filterhuset til sjøvannet at dette blir helt fullt.

Høne, øl og hornmusikk!

Har da vært å målt litt. Innerdiameteren på slangen er 38mm. Det vil ikke være plass til å sette den noe annet sted enn der Captain Chaos har sitt som vist i innlegg 19.

Skhauge, kan du skaffe samme som Captain Chaos med uttak i syrefast til 38mm? 

Var innom Tess i dag og de foreslo følgende løsning med bruk av en syrefast treveis ventil hvor hovedløpet var horisontalt, og deretter koble på en 1 tomms ordinær kuleventil i porten som stikker nedover som da kan brukes å kjøre frostvæske med. Dette medfører jo at man har vesentlig større hull til å kjøre frostvæsken i enn ventilen som vist i innlegg 19. De hadde også den samme typen som vist i innlegg 19, men hullet er bare 1/4 tomms, noe jeg synes er litt lite. Derfor valgte jeg treveis varianten.

bilde

Tre veis ventiler finnes i ulik utførelse. Om en sjekker Brødrene Dahl sin industri og marineteknisk katalog kan man finne forskjellig. Her er ventiler, slangestusser etc.

Den ventilen kjøpt hos Tess kan nok være samme du finner hos flere andre selskap. Om noken finn i katalogen det en kan sette sammen for å få ønsket resultat, så oppgi NRF nummer på produktet. Send meg dette på PM så kan eg sjekke lagerstatus og priser.  

http://www.dahl.no/Produkter/Industri/Kataloger/

Alle tre porter er med 38mm løp. I og med at captain Chaos konserverer gjennom en 1/2 tomms port og det går helt fint, valgte jeg å redusere uttaket til 1 tomms der jeg skal konservere. Dette utelukkende pga størrelse på den ordinære kuleventilen som kobles inn på denne porten. Hovedløpet er 38mm når den kjører med sjøvann

Jeg tror ikke det er grunn til bekymring mtp dimensjon.

Husk at kjølevannsslangen mellom DPH drevet og transom er en del mindre i diameter enn den som går inn på impellerpumpa/ langs motoren.

Når jeg konserverer D6motoren løsner jeg slangen fra drevet, settter inn et hvitt plastrør ala det som brukes for avløp til baderoms/kjøkkenvasken, strammer til med slangeklemme og setter røret i en stør stamp med vann.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei folkens,

Har da vært på Tess i dag og sett på delene. Konklusjonen er i korte trekk at dette ikke går å gjøre det på den måten jeg ble anbefalt av Tess. Dette av den enkle grunn av den syrefaste treveis-ventilen til 1,5 tomms (38mm) veier så mye at den vil kreve solid fundamentering til selve motorblokken. Jeg tipper denne ventilen veier 2-3 kg, noe som må festes skikkelig godt for ikke å skape problemer på sikt.

Skal dette gå, uten at det blir et veldig stort prosjekt med å lage et solid fundament, er nok kuleventil i messing med lufte-port, slik som Captain Chaos har laget veien å gå.

Om noen likevel skulle være interessert i delene, ligger det klart alt sammen hos Tess på Rud i Bærum - jeg har ikke tid til å bygge nødvendig fundament nå før sjøsetting.

Redigert av apaul (see edit history)

Vi har også slik kobling montert av AB Marine. Helt likt som på D4 bildene men med kuleventiler og vi har D6 motor. Fungerer veldig bra!

For å få koblingen mellom de enkelte delene skikkelig tett smørte de gjengene med noe som herdet og ble helt tett. Var visst ikke trivielt å få det tett på så grove dimensjoner.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...