Jump to content

Modifisere VP d4 med DPH for å kunne konservere innenfra båten


apaul

Recommended Posts

Targa 23.1, selve hovedløpet i en kuleventil vil ikke redusere løpet. Når det løper sjøvann igjennom er det 38mm klaring hele veien. Når det derimot suges frostværske igjennom lufteporten er denne redusert til 1/2 tomms på den ventilen jeg så i alle fall. Ser ut som den dimensjonen hos captain chaos ovenfor her også. Dette sier de funker fint de som har det, så er vel ikke så mye å bekymre seg for.

Link to post

Er det 1 1/2 ventil som er brukt? Eller 1 3/4? No har eg datablad og pris på ventil opptil 2" med det uttaket som er 1/4". Ventilen er i legert messing. Trenger kun å få bekreftet størrelse ventil og finne 2 slangestusser så er løsning priset.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Er det noen som har funnet syrefast kuleventil med luftekobling slik som bildet viser fra @Captain Chaos? Jeg har lyst å montere lik som jeg hadde i gamlebåten men der var det bare en vanlig kuleventil, så treveisledd med slangekobling. Dette blir totalt mange overganger og stor vekt så kunne godt tenkt meg denne løsningen som ser litt "nettere" ut. Dette var vel levert av LaSa? Kanskje de har deler? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei @dieselfan kom plutselig på denne tråden. Her har jeg vært før :) 

 

Noen som tenker denne kan være en god ide? AISI 316 er vel bra? Jeg tror jeg skal gå en tur innom Ahlsell og se om de har overgang til 38mm kobling som jeg kan bruke doble slangeklemmer på. Om denne er slik jeg mistenker må den være midt i blinken. 

 

https://www.ahlsell.no/33/vvs-teknisk-produkter/ventiler---filter-og-instrumenter/kuleventiler/5671067/

 

25710749.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Er ny med drevbåt (D6310 m/DHP-A) og skal ligge ute i boblehavn i vinter. Har bestilt opp div rørdeler for å få kjørt konservering av motor i høst, kan jeg montere dette mens jeg ligger på vannet? Hadde tenkt å ta den opp til våren for drevservice... 

Kan jeg fjerne slangen markert med rødt, heve den og plugge igjen?Inked29136_LI.jpg.ac2f5416f641bc162af3e9080a86e10b.jpg

 

For så å montere rørdelene inn her:

 

Inked29136_LI2.jpg.4ca3b6ec01d101f5e1aebc42d4158bcf.jpg

Link to post
Eureka skrev On 2.9.2019 at 23.16:

Ser på True Design sin side at de har 1 1/2 " T-stykker. I tilhørende tekst skriver de at T-stykkene er lager med tanke på å lage opplegg for konservering. 

TD ventiler sammen med t-stykke og stusser er jo noe å tenke på som løsning. Da er jo vektfaktoren løst. 

 

Blir det sterkt nok med TD? Ser for meg "plastikk" tåler mindre enn AISI316 og de andre alternativene?

 

Jeg kommer til å bygge om mine D4 med et sånt system, mest for å kunne flushe med ferskvann innimellom ,og dermed kanskje minimere bruk av systemrens. Er vant med å flushe outboard med ferskvann, så da kan jeg jo fortsette med den rutinen;)

Link to post

Mima, den slangen er trang å få av. Må bøyes/ trekkes på midten for å få  den av stussene. Det kommer sjøvann inn når du tar den av. 

 

Vet ikke hvor fort man klarer å kutte/ sage den av. 

Iom den er under vannlinjen, ihverfall i Grandezzaen, så ville planen min være å først skru ihop det som skal skjøter innpå. Mål lengde etc, finn ut hvor det er optimal plassering, merk slangen. 

Ta slangen av på impellersiden og hev den raskt opp, strips fast i tilfelle man får hjerteinfarkt, besvimer etc ?

Kapp slangen, monter t-stykke/ ventil etc, steng ventil, tilpass slangelengde frem til impellerpumpe, monter. 

 

Prøv å samle opp saltvann som måtte renne ut over motordeler. Vask godt og spray på noe lurt. 

 

Tipper det blir mindre vann om du letter på sjøvannsfilterlokket først. 

Link to post
Eureka skrev 34 minutter siden:

Mima, den slangen er trang å få av. Må bøyes/ trekkes på midten for å få  den av stussene. Det kommer sjøvann inn når du tar den av. 

 

Vet ikke hvor fort man klarer å kutte/ sage den av. 

Iom den er under vannlinjen, ihverfall i Grandezzaen, så ville planen min være å først skru ihop det som skal skjøter innpå. Mål lengde etc, finn ut hvor det er optimal plassering, merk slangen. 

Ta slangen av på impellersiden og hev den raskt opp, strips fast i tilfelle man får hjerteinfarkt, besvimer etc ?

Kapp slangen, monter t-stykke/ ventil etc, steng ventil, tilpass slangelengde frem til impellerpumpe, monter. 

 

Prøv å samle opp saltvann som måtte renne ut over motordeler. Vask godt og spray på noe lurt. 

 

Tipper det blir mindre vann om du letter på sjøvannsfilterlokket først. 

 

Eurka : Tenkte å ta av inntakslangen som kommer fra drevskjoldet. Det sitter jo noe høyere og hvis jeg får bendet det oppover og låst det så tror jeg det kommer over vannlinjen...    :confused:   se bilde 1 i innlegget mitt.

Link to post

Mener bestemt det var 1,1/2" det skulle være, eller 38mm innvendig dimensjon. Jeg sitter å teller på knappene å teste en slik trudesign løsning. 

 

2 x TruDesign 1,1/2" kuleventil https://www.seasea.no/truedesign-kulventil-1-1-2

2 x TruDesign 38mm slangekobling https://www.seasea.no/truedesign-slangs-utv-1-1-2-38

1 x Trudesign 25mm slangkobling https://www.seasea.no/slangsockel-25mm-1-1-2-tum-rak

 

Pluss en slik: 

https://www.ebay.com/itm/TRUDESIGN-T-piece-Connector-1-1-2-BSP-Male-Female-Female/142477839174?hash=item212c574b46:g:J8IAAOSwGPNb~n3l 

 

Med litt gjengelim/tettestoff så burde vi havne på godt under 2000,-. Gode slangeklemmer et must. Om man vil kaste masse penger ut av vinduet kan man få en automatisk kuleventil med panel og greier, da blir vel prisen fort 6-7000.... 

 

Se mer informasjon her: 

https://trudesignplastics-com.s3.amazonaws.com/products/documents/72/0e8b64bec57887b4cc327539749fa07c.pdf Her står det at T leddet er spesielt tenkt til denne type bruk så da burde det være knall. Egen stoppekran

 

TruDesign har noen forslag for tettemiddel, noen anbefalringer? 

http://www.trudesign.nz/marine/questions/4-what-sealant-can-i-use-on-trudesign-threads

 

Andre tanker eller betenkeligheter? Virker jo som TD er superkvalitet, og her slipper man alt av bekymringer for rust osv. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Rust blir det vel neppe uansett hva du velger? med mindre du roter deg borti helt feil materiale. 

 

Den store fordelen med TD er vekt og at ventilene er veldig fine å håndtere. 

 

Men hvordan var det nå.... var innvendig dim på TD ventiler mindre enn på syrefast og slikt? 

1 1/2 " er jo det jeg har på septikken.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg har DPH-C med D6/370 og har ingen problem med å konservere denne motor/drevkombinasjonen uten noen ekstra utstyr når båten ligger på vannet. Det er bare å åpne filterlokket og tømme blandingen med frostvæske/vann rett nedi sugelina ned til pumpa mens motor går. Da går miksen rett gjennom pumpe, motor og ut gjennom drevet.

 

Så stanses motor og man fyller opp filteret med ny runde med miks. Nivået på dette blir høyere enn vannlinja og siden motstanden er større gjennom pumpesida der impeller står enn gjennom sugesida der det er fritt løp mot drevinntaket vil blandingen nå trykkes ut gjennom sugelina.

 

Så er det bare å sette på filterlokket med konservert motor/drev.

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...