Jump to content

Lagring i motorrommet og brannfare

Roger og Olina

Recommended Posts

Har motoren ute av vår Viking 31 og i den forbindelse lurte jeg å sette opp en vegg der for lagring av verktøy, stoler og lignende. Tenkte at det er dumt å ha ett slikt stort motorrom uten at det blir benyttet bedre.

Men så tenker jeg litt på dette med brannfaren da... (Ser ofte på båter på finn.no og ser at mange lagrer alt mulig i motorrommet, til og med gassbeholderen.)

Verktøy, olje ol er sikkert greit nok. Men kanskje ikke så lurt å lagre stoler og annet brennbart der, eller er jeg litt overforsiktig?

Når jeg så skal sette opp denne veggen, burde jeg sette på noe som er brannhemmende og i så fall er det da plater eller flammehemmende maling?

Mvh

Roger

Interessant tema. Har tenkt på det samme selv flere ganger. Selv lagrer jeg samme ting i motorrommet som forrige eier (sikkert i likhet med mange), herunder oljer, frostvæske, tørkepapir o.l. Propan har jeg ikke i motorrommet. Nå skal jo arbeidstemperaturen på motoren være normalt mellom 85-95 grader, og sånn sett ikke høy mtp brann, men det er jo deler av motoren som eksosbend/turbo som jo vil være høyere enn dette når man tar på det utvendig.Men likevel tror jeg personlig ikke at det er varmt nok i seg selv til å starte brann med mindre det er noe som er veldig lett antennelig som kommer i direkte berøring. Oftes vil vel det helst være i kombinasjon av gnister/elektrisitet fra batterier og gass, diesel, olje eller lignende. Uansett er det jo viktig at det som lagres i motorrommet lagres på avstand  fra motoren slik at det ikke vil komme i direkte kontakt med den, og at man unngår at ting kan kastes løst rundt I motorrommet slik at det kan komme inn i reimer og drivhjul.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Alt kan skje selvfølgelig men jeg er av den formening at et ryddig og godt vedlikeholdt elektrisk anlegg og motorrom med automatisk slukkesystem vil forsvare og bruke lagringsmulighetene du har. Må jo selvsagt avskilles på en slik måte at det man lagrer ikke har noen mulighet til å påvirke eller skade komponenter i motorrom.

Morten

Sikring mot løse gjenstander er nevnt over. Jeg vil også nevne at temperaturen nede i motorrommet kan bli relativt høy. Spesielt rett etter at motoren(e) er avslått og luftsirkulasjonen stanser. Jeg har en temperaturmåler oppunder dørken ved den ene batterikassen. Det er ikke uvanlig med målinger på 40-45 grader en stund etterpå. Gjør gjerne noen målinger selv før du starter prosjektet.

Jeg bruker dette rommet til lagring av gummijolle, båtmotor, verktøykasse og andre ting som ikke er spesielt temperaturfølsomt.

bilde

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...