Roger og Olina Startet 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2017 Har motoren ute av vår Viking 31 og i den forbindelse lurte jeg å sette opp en vegg der for lagring av verktøy, stoler og lignende. Tenkte at det er dumt å ha ett slikt stort motorrom uten at det blir benyttet bedre. Men så tenker jeg litt på dette med brannfaren da... (Ser ofte på båter på finn.no og ser at mange lagrer alt mulig i motorrommet, til og med gassbeholderen.) Verktøy, olje ol er sikkert greit nok. Men kanskje ikke så lurt å lagre stoler og annet brennbart der, eller er jeg litt overforsiktig? Når jeg så skal sette opp denne veggen, burde jeg sette på noe som er brannhemmende og i så fall er det da plater eller flammehemmende maling? Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Interessant tema. Har tenkt på det samme selv flere ganger. Selv lagrer jeg samme ting i motorrommet som forrige eier (sikkert i likhet med mange), herunder oljer, frostvæske, tørkepapir o.l. Propan har jeg ikke i motorrommet. Nå skal jo arbeidstemperaturen på motoren være normalt mellom 85-95 grader, og sånn sett ikke høy mtp brann, men det er jo deler av motoren som eksosbend/turbo som jo vil være høyere enn dette når man tar på det utvendig.Men likevel tror jeg personlig ikke at det er varmt nok i seg selv til å starte brann med mindre det er noe som er veldig lett antennelig som kommer i direkte berøring. Oftes vil vel det helst være i kombinasjon av gnister/elektrisitet fra batterier og gass, diesel, olje eller lignende. Uansett er det jo viktig at det som lagres i motorrommet lagres på avstand fra motoren slik at det ikke vil komme i direkte kontakt med den, og at man unngår at ting kan kastes løst rundt I motorrommet slik at det kan komme inn i reimer og drivhjul. Redigert 8.Mars.2017 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Morten:) Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Alt kan skje selvfølgelig men jeg er av den formening at et ryddig og godt vedlikeholdt elektrisk anlegg og motorrom med automatisk slukkesystem vil forsvare og bruke lagringsmulighetene du har. Må jo selvsagt avskilles på en slik måte at det man lagrer ikke har noen mulighet til å påvirke eller skade komponenter i motorrom. Morten Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Bør ikke være noe problem så lenge det er sikker avstand fra varme deler på motoren ...turbo/eksos er de som holder høyest temperatur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
tilplan Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Hadde jeg hatt plass skulle jeg gjerne lagret ting i motorrommet, men det er viktig å sikre alt slik at en ikke opplever at noe ligger løst og kommer i kontakt med reimer, dynamo, aksling eller annet som roterer. Det er jo når forholdene er på det verste at det gjerne skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Godt poeng dette med at ting er sikret. Tenkte at veggen skulle gå helt opp til motorlukene slik at ting og tang ikke kommer i reimer og diverse. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Flott at du setter fokus på et så viktig tema Skal gå igjennom eget motorrom etter denne påminnelsen Når du sette opp permanente skott i motorrummet så er det sikkert lurt å sikre at alle deler kan demonteres fra motor og ikke minst at det er igjen plass til kroppen som skal gjøre jobben Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Sikring mot løse gjenstander er nevnt over. Jeg vil også nevne at temperaturen nede i motorrommet kan bli relativt høy. Spesielt rett etter at motoren(e) er avslått og luftsirkulasjonen stanser. Jeg har en temperaturmåler oppunder dørken ved den ene batterikassen. Det er ikke uvanlig med målinger på 40-45 grader en stund etterpå. Gjør gjerne noen målinger selv før du starter prosjektet. Jeg bruker dette rommet til lagring av gummijolle, båtmotor, verktøykasse og andre ting som ikke er spesielt temperaturfølsomt. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.