Jump to content

Hvor kaldt kan det være når man legger på bunnstoff

MR Swe

Recommended Posts

Du kan godt legge Jotun Nonstop nå, men du vil miste noe av effekten hvis det går lang tid før sjøsetting. Det tar bare lenger tid før det tørker.

Hvor stor betydning dette har vet jeg ikke, men produsenten anbefaler sjøsetting senest 14 dager etter stoffing. Temperaturen har ingen betydning. Nå skal det sies at jeg kjøre svart Jotun NS selv, og stoffer kun hvert 2 eller 3 år, avhengig av utseende etter vask/spyling.. Har ikke sett så mye som et skjell noen gang.. Litt tynt slimlag sesong 3...

Høne, øl og hornmusikk!

I utgangspunktet så tørker den ytterste delen av bunnstoffet opp etter kort tid (1-2 uker) og "selvpoleringseffekten" avtar.

Om båten blir liggende lenge på land så bør det spyles over om den skal fungere optimalt.

Dette gjelder i hvert fall i verfts sammenheng, men om det har noen stor betydning på fritidsbåter, tviler jeg nok litt på.

Edit: anvisning på produktet er vel det som gjelder. Der skal det stå

Redigert av Subsea79 (see edit history)

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Etter å ha snakket med Hempelg og Jotun om lagringstid før sjøsetting fikk jeg samme beskjed hos begge om harde bunnstoff. Dersom båtens skrog er tørt og lagret uten at det utsettes for dugg eller regn (det kan oppstå kondesering med forskjell i temp på skrog og luft) vil det ikke vøre problem å lagre lenge (dvs år før sjøsetting).

Det som kan skje er at fuktighet kan få giftstoffene til å vandre ut fra bunnstoffet og legger seg på utsiden av bunnstoffet i fuktigheten. Det betyr at du "tømmer" bunnstoffet for giftstoffene og det skylles vekk når du sjøsetter båten. Dette er selvsgat i verste tilfelle...

-og det samme skjer mens båten ligger i sjøen. Så dette er for at det skal være upåvirket ved sjøsetting for at det skal beholde egenskapene etter at man har sjøsatt så lenge som mulig.

Litt offtopic, men kan man si det samme om primer? Seajet sin 2-k primer kan jo legges på i 5 grader..

Hei, tussi. Jeg ville nok ikke lagt på primer under 5 grader, nei. Da er det viktigere at skroget er så tørt som mulig, siden du da lager en vanntett hinne mot skroget. Eventuell fukt fra skroget vil få primeren til å miste feste.

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...