MR Swe Startet 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2017 Hei, Har lyst å få ordnet båten klar for sesongen så fort som muligt. Som det er nå er det 5-6 grader plus på dagen men minus på natten. Hvordan er det om man skal legge på bunnstoff.. Tenkte bruke jotun nonstop Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Jeg la på SeaJet 033 i 1 grad på lørdag som var. Gikk fint. Anbefaler mer enn 5, men jeg har gjort dette ned mot 0 flere ganger. Bruker arbeidslampe, setter ikke rullesettet på bakken, men i nærheten av lampa. Redigert 8.Mars.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Du kan godt legge Jotun Nonstop nå, men du vil miste noe av effekten hvis det går lang tid før sjøsetting. Det tar bare lenger tid før det tørker. Hvor stor betydning dette har vet jeg ikke, men produsenten anbefaler sjøsetting senest 14 dager etter stoffing. Temperaturen har ingen betydning. Nå skal det sies at jeg kjøre svart Jotun NS selv, og stoffer kun hvert 2 eller 3 år, avhengig av utseende etter vask/spyling.. Har ikke sett så mye som et skjell noen gang.. Litt tynt slimlag sesong 3... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Det med 14 dager, kan ikke stemme. Det er mange som stoffer om høsten uten at det gir dårligere resultat. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Captain Chaos Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Jeg er helt enig Lars, men har lest dette på flere bokser gjennom tidene. Jotun oppgir 9mnd som maks tid før sjøsetting på NonStop. (Datark på Jotuns hjemmesider) Hempel har 6 mnd på Mille. Kanskje det har blitt bedre med tiden... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Subsea79 Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) I utgangspunktet så tørker den ytterste delen av bunnstoffet opp etter kort tid (1-2 uker) og "selvpoleringseffekten" avtar. Om båten blir liggende lenge på land så bør det spyles over om den skal fungere optimalt. Dette gjelder i hvert fall i verfts sammenheng, men om det har noen stor betydning på fritidsbåter, tviler jeg nok litt på. Edit: anvisning på produktet er vel det som gjelder. Der skal det stå Redigert 8.Mars.2017 av Subsea79 (see edit history) Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Kjellg Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Jeg har lagt på Jotun rundt 0 grader. Null problem. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Etter å ha snakket med Hempelg og Jotun om lagringstid før sjøsetting fikk jeg samme beskjed hos begge om harde bunnstoff. Dersom båtens skrog er tørt og lagret uten at det utsettes for dugg eller regn (det kan oppstå kondesering med forskjell i temp på skrog og luft) vil det ikke vøre problem å lagre lenge (dvs år før sjøsetting). Det som kan skje er at fuktighet kan få giftstoffene til å vandre ut fra bunnstoffet og legger seg på utsiden av bunnstoffet i fuktigheten. Det betyr at du "tømmer" bunnstoffet for giftstoffene og det skylles vekk når du sjøsetter båten. Dette er selvsgat i verste tilfelle... -og det samme skjer mens båten ligger i sjøen. Så dette er for at det skal være upåvirket ved sjøsetting for at det skal beholde egenskapene etter at man har sjøsatt så lenge som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
tussi Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Litt offtopic, men kan man si det samme om primer? Seajet sin 2-k primer kan jo legges på i 5 grader.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Litt offtopic, men kan man si det samme om primer? Seajet sin 2-k primer kan jo legges på i 5 grader.. Hei, tussi. Jeg ville nok ikke lagt på primer under 5 grader, nei. Da er det viktigere at skroget er så tørt som mulig, siden du da lager en vanntett hinne mot skroget. Eventuell fukt fra skroget vil få primeren til å miste feste. Redigert 9.Mars.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Tussi, jeg ville også hatt i 20% mere herder for å sikre at du får epoxy til å reagere og herde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.