Per Erik Løvdal Startet 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2017 Har 2 batteribanker i båten, start og forbruk. Har skillediode mellom dynamo og batteribanker som jeg ønsker å bytte ut fordi maks strøm gjennom skillediode er mindre enn maks strøm fra dynamo samt at spenningsfall på 0,6 volt over diodene gir for lav ladespenning. I tillegg så ønsker jeg å installere eget batteri foran hos trusteren. Som det er nå så er trusteren koblet til forbruksbanken. BEP har en fin DVSR, men kun utgang for 2 batteribanker. Noen forslag til hvordan jeg kobler dette slik at jeg får ladet alle batteriene fra dynamoen? Kan koble trusterbatteriet til enten startbatteriet eller forbruksbatteriene, men faren da er vel at det vil gå kraftig strøm gjennom ladekablene til trusterbatteriet når trusteren brukes? Ladekablene til trusterbatteriet vil forøvrig være de samme kablene som går mellom forbruksbanken og trusteren i dag og som går varme ved bruk lengre enn 8-10 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Kjøp deg Quick ladeseperator med 3 utganger eller en sterling pro split R ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Har skillediode mellom dynamo og batteribanker som jeg ønsker å bytte ut fordi maks strøm gjennom skillediode er mindre enn maks strøm fra dynamo samt at spenningsfall på 0,6 volt over diodene gir for lav ladespenning. I tillegg så ønsker jeg å installere eget batteri foran hos trusteren. Som det er nå så er trusteren koblet til forbruksbanken. ................................................ Kan koble trusterbatteriet til enten startbatteriet eller forbruksbatteriene, men faren da er vel at det vil gå kraftig strøm gjennom ladekablene til trusterbatteriet når trusteren brukes? Ladekablene til trusterbatteriet vil forøvrig være de samme kablene som går mellom forbruksbanken og trusteren i dag og som går varme ved bruk lengre enn 8-10 sek. Det finnes flere muligheter for å fordele ladestrøm. Men hvis ladekablen mellom start og baug blir merkbar varm da har du nok både for lite kapasitet i baugen og for tynne kabel. Jeg ville anbefale å oppgradere kapasiteten først, slik at trusteren kan arbeide alene med bare trusterbatteriet. Når du ha gjort dette kan ladestrømmen reduseres på det nødvendige, og kabeldiameteren også. Dramatisk, faktisk. Vi bruker da gjerne Sterling BM. Billig, og enkelt å installere, bare les. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Sånn som jeg skjønner det Joerg så kan Sterling BM kun tilkobles 2 banker samt at fordelingstrømmen er kun på 3 Amp. Så hvis primærbanken er forbruksbanken og den er tappet til 60% vil det ta en stund før startbanken blir ladet opp og da kun med 3 Amp. Motsatt så vil forbruksbanken få lading relativt raskt, men kun 3 Amp. Stemmer dette? Og hva med trusterbatteriet i det hele? Ellers så er jo forslagene til Gtir_man flotte, men litt stive priser Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Mja, stive priser er et spørsmål om synsvinkel og krav til produktet man kjøper. Et ny båt koster også mye, og for 2 batterier kan man ofte også kjøpe 100 brød. Men denne konklusjonen passer heller ikke riktig. Ang. aktivering av BM.Den starter ved 13,3V som de fleste VSR (vi har også VSR som kan justeres).Med DoD 40% fra ditt eksempel og normal-riktig forhold mellom dynamo og batterikapasitet burde man se 13,3V nesten med en gang når motoren ble startet.Er ikke det tilfellet da er systemet ikke balansert og dynamoen sliter.Dessuten ville da dynamoen slite enda mer hvis den måtte lade/forsyne enda mer til andre steder i tillegg til forbruksbanken.Strømbegrensning er altså en fordel også med tanke på det. Men BM er ikke tenkt for å lade forbruksbanken, eller annet som krever mye strøm.Start- og trusterbatterier derimot utlades ikke med mer enn vanligvis 0,x Ah per start/bruk,hvis den er riktig dimensjonert. T.o.m. med ankervinsj blir det sjelden mer enn vanlig 3Ah og kanskje 5Ah +/- med laaaaang kjetting.3A er uansett mer enn tilstrekkelig for å utjevne dette.Enkelt matematikk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) Vil anbefale deg å sende Mail eller ringe til Joerg. Adressene finner du på tbbecker.no Bedre mann finnes ikke! Han gir deg klare råd og er ikke som andre som bare skal selge. Redigert 8.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Er greit nok for å fordele ladningen mellom start og trusterbatteri, men har fremdeles problemer med forbruksbanken. Da må jeg f.eks ha BRP DVSR fra dynamo til forbruk og start/truster og så fordeler BM strømmen mellom start og truster. Er det så å forstå? Prismessig kan jeg da likegodt gå for Gtir_man sitt forslag. uansett takk for input Joerg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Enklest og sikrest får du med et FET-basert ladeskille. Feks dette: https://seatronic.no/quick-ladeseparator-160a eller et Victron Argofet 100-3 eller 200-3 (http://farco.no/wp-content/uploads/2014/04/Farco-2015-Q1.pdf). Ikke spenningsfall og strømmen kan kun gå i en retning, så diskusjoner om reléklapring ol er eliminert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Jeg har frem til nå hatt et startbatteri og en forbruksbank med to 140Ah batterier. For lading har jeg hatt skilledioder med litt spenningstap, men dette har vært kompensert med senseledning fra dynamo til forbruksbanken slik at banken får korrekt spenning. Nå har jeg imidlertid montert baugpropell, og da måtte jeg finne en løsning for dette. Det jeg først tenkte på, var et eget Optima RedTop batteri ved siden av trusteren. Og for lading ville jeg bytte 2-veis skilledioden med ovenfornevnte 3-veis enhet med minimalt tap fra Quick. Da kunne jeg komme meg unna med ikke alt for tykke kabler for lading de 4 metrene frem til trusteren. Men helt billig ville jo ikke dette bli med eget batteri, Quick ladeskille og kabling. Så nå har jeg valgt en annen løsning som jeg snart skal koble opp (når det blir litt varmere i været). Jeg strekker bare tykke kabler (95mm2) rett fra forbruksbanken og til trusteren slik at den får strøm fra denne banken. Dette burde gå helt fint, da de to batteriene er Euroglobe Semitraction åpne bly/syre batterier men en CCA på 1000A hver. Dette blir mye billigere, da trenger jeg kun 2× 5m 95mm2 kabel stedet for ekstra batteri, ladeseparator og 2 × 5m tynnere kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.