Jump to content

Trim tabs ?...erfaringer.

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Jeg har 19fot/115hk dorgebåt og har ett sett Navionics trim tab (ikke elektrisk styrte).

Settet er beregnet for denne båtstørrelse/motorstørrelse.

Vil jeg godt merke att båten går raskere i plan og holder plan ved lavere hastighet med ett slikt sett ?

Sikkert mange som har montert slike brett på båter i samme kategori, hva var din erfaring ?

"Smart tabs"..?

Har veldig god effekt ja, - til tider for god effekt. Det er viktig at dei ikkje er overdimensjonert. Utfordringen kan vera at dei "tvingar" baugen for mykje nedover når båten er oppe på plan. ( då vil du egentleg ikkje ha denne effekten ) Oftast mistar du litt på toppfarten, men kjem lettare opp på plan og båten "heng" lengre på plan ved fartsreduksjon.

Navionics lager elektronikk, ikke sett trimplan derfra..  

Om det er smart tabs så gir de en ganske bra effekt. Med gassfjærer som gjør at planene blir trykket oppover etterhvert som fart og vanntrykk øker.   Gir de for mye effekt så er de justerbare både mtp vinkel og hvor mye kraft som trengs for å trykke de sammen.  Eller man kan bytte til svakere / kraftigere gassfjær.  

Iflg reklamen fra produsent så skal man ikke tape toppfart med disse, men mine erfaringer er at de koster en knop eller 2 på topp.  (Men forbedringene i båtens oppførsel i halvplan og marsjfart er verdt det for meg)  

Hva slags båt er det snakk om forresten? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nauticus lager Smart Tabs så det stemmer ja.

Med en dertil designet øvre brakett kan man sette trimplanene fast i øvre posisjon slik at de ikke bremser på toppfarten, dersom man vil.

I tillegg er det justeringshull for å endre effekten.

http://nauticusinc.com/pr500/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Balder..

Teerex...det er akkurat dette settet jeg har fått tak i, monteres i en grunninnstilling så har man 2muligheter til å stramme demper og 2muligheter til å slakke demper for fin justering.

Ivar...det er slike svar jeg er ute etter..egne erfaringer..uten en masse annet:)

Da blir det montert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...