nomen Startet 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2017 (redigert) Siden jeg ikke har blitt kurert for "havesyken, blir det kjøpt ny plotter iøpet av våren. Båtsjappene bugner av tilbud og kampanjer om dagen. Plottere med wifi touchskjerm og CHIRP ekkolodd. Hva er alt sammen, og hva skal jeg velge? Jeg ser at Garmin har en midell som heter xxx cv og samme som heter xxx sv.Den ene koster 700 kr mer. Hva man får for 700 sliter jeg ned å finne ut av. Mine ønsker er: *Ikke ekstern antenne *Kunne felles inn i dashbordet (deler for dette bør følge med ) *Ekkolodd av den "fancy typen" CHIRP heter det vel. Som gir detaljert "bilde" av bunnen. * Minimum 7 tommer skjerm * Max 7000 kr, helst inkl svinger for innv. montasje Redigert 8.Mars.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
boble65 Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Tror ikke du finner garmin 7" med kart og svinger til 7000,-.. var og så på dem i utstilling igår faktisk. Fine greier? sv er vel sideview og dv er downview. Og skal du har dette blir vel svingerene litt dyre.. men ja mye og velge mellom? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Svinger til Raymarine sine ekkolodd som ser forover med 3d koster ca halvparten av budsjettet ditt........ Tror du må opp i 12-13000 for å få det du ønsker deg komplett med svinger og kart..... Hvilket merke du skal velge kommer helt an på hva du finner av brukergrensesnitt som passer deg... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nomen Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Kart og svinger innser jeg at må komme tillegg. Og da får man jo 7 tommers plottere ned i ca 5500 kr, legger man til kart til ca 16 1700,- blir det ikke så galt. Jeg har ett ekkolodd idag som virker, så den svingeren kan vente ett år til. Har Garmin 520 idag, og synes at Garmin er greit. Jeg har dog ikke erfaringer med andre merker. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
boble65 Svart 8.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 (redigert) En forward svinger koster fra ca 12000 og oppover. Men det er jo ikke samme så chirp.. en chirp eventuelt downview svinger koster fra ca 1500 kr. Innvendig chirp ca 2500,- Redigert 8.Mars.2017 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2017 Garmin 721 med chirp koster 6490,- så kommer kart til ca 1800 i tillegg. Det er innenfor budsjett, så kan den svingeren kanskje komme som bursdag presang i juli? Tror det blir en sånn, men så selges det Simrad plottere til ca 5500 da. I mitt hode er Simrad kremen, men er det "bedre" enn Garmin? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Raymarine har jo kommet med en ny serie plottere, Axiom: http://www.raymarine.com/multifunction-displays/axiom/ I USA selges 7 tommers utgaven med Navionics+ og billig hekksvinger for ca USD750 + tax. http://www.cabelas.com/product/RAYMARINE-AXIOM-DV-W-CPT-DVS-NAV/2455347.uts?productVariantId=5097823&WT.tsrc=PPC&WT.mc_id=GoogleProductAds&WT.z_mc_id1=04748190&rid=20&gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgIf78qqQ6ydJvEb1lB-NlS45PxSa18I0FOHG5ZbKzRQaAipr8P8HAQ&gclsrc=aw.ds Samme modell med avansert svinger som gir fancy 3D bilde av bunnen koster ca USD 1350 http://www.cabelas.com/product/RAYMARINE-AXIOM-RV-W-RVTM-DXR-NAV/2459207.uts?productVariantId=5097824&WT.tsrc=PPC&WT.mc_id=GoogleProductAds&WT.z_mc_id1=04748192&rid=20&gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgFn8jZxb8-1Fa4NkncWxhE-SfRjDcPX7BWsiFoNi7GkaArR08P8HAQ&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Chirp gir ikke mer detaljert bilde av bunnen. Her kan det hende du blander litt med skannende ekkolodd, dvs ekkolodd som opererer med svært smal konevinkel og høye frekvenser. Typisk kaldt downscan/downvü/downimaging. Her er et eksempel på skannende ekkolodd som ser ned: Her et eksempel på skannende ekkolodd som ser ut til hver side, typisk kalt sidescan/sidevü/sideimaging: Skannende ekkolodd kan også bruke chirp (dvs at det ikke er en frekvens men et sveip gjennom frekvenser). Feks bruker Garmin dette på sitt skannende ekkolodd. De fleste litt bedre kombienheter har i dag WIFI, intern GPS-antenne og touchskjerm. (Enten bare touch eller en kombinasjon av touch og knapper). I mellomklassen er det litt mer ymse, men Simrad og Lowrance har dette her også. Garmin begynner med Touch på GPSMap-serien, de har ikke dette på sin mellomklasse serie som heter EchoMap chirp, 721XS er det rimeligste 7"-alternativet. 721xs støtter ikke skannende ekkolodd som ser til siden, men med riktig ekkoloddgiver støtter den vanlig ekkolodd (kalt 2D) og skannende ekkolodd som ser ned (garmin kaller dette Clearvü eller downvü) Skannende ekkolodd og innvending montering kan du stort sett glemme, dette forutsetter i praksis aktermontert eller gjennomgående ekkoloddgiver. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
nomen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Takk for godt svar. Jeg kaster nok planene om scannende ekkolodd, bli for dyrt leketøy for min del. Akkurat nå står et mellom Simrad GO7 og Garmin 721/72. De koster ca det samme, og har så langt jeg kan se like specs. Jeg synes det firkantede "rene" designet til Simrad er penest, selv om utseende ikke teller så mye på en plotter. Jeg hadde håpet de var en forhandler i rimelig nærhet som hadde begge modellene inne, men det nærmeste jeg finner er Herholdt andersen i Tønsberg, de har "bare" Garmin Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Serco på Jarlsø forhandler Simrad og Furuno. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Mye og velge i der ute? ser jo det er gode priser på forskjellige 7" plottere. Er det stor forskjell på 5hz gps mottaker og 10hz? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Jeg synes forskjellen er stor. Den er merkbar i høy fart, typ 30+ knop der 5 hz flytter båten noe rykkvis. Men den er også merkbar ved skikkelig finmanøvrering i veldig lav hastighet, i praksis ved fiske der man skal treffe nøyaktig på et waypoint. Redigert 9.Mars.2017 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Er det lettere med touchscreen en knapper? Og er det forskjell på kattene til Simrad og Garmin. 7" deres ligger jo i samme prisleie. Håper trådstarter ikke føler det som kupping av trådem men relevante spørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Er det lettere med touchscreen en knapper? Og er det forskjell på kattene til Simrad og Garmin. 7" deres ligger jo i samme prisleie. Håper trådstarter ikke føler det som kupping av trådem men relevante spørsmål Jeg har både touch og knapper. Hadde ikke klart meg uten noen av delene. I rolig sjø er touch fint og i mye sjø er knapper best. Så, ja takk begge deler :) Jeg angrer ikke et sekund på at jeg la i litt penger på å få meg en plotter jeg liker. Jeg syntes både 7 og 9 tommer ble for små, så jeg endte med en 12 tommer. Dyrt ble det :( men som sagt, jeg angrer ikke Redigert 9.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ikke plass til mer en maks 9" hos meg ihvertfall. Syns jo den Garmin echomap 92sv virket grei men den har bare 5hz gps mottaker. Hvilke andre modeller 7 eller 9" har touch og knapper? Eller bare knapper. Skal ikke ut i så grov sjø så sånsett kan det være litt hips om haps..? må være litt greit ekkolodd og. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Er det stor forskjell på 5hz gps mottaker og 10hz? Ikke i praktisk bruk. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Kanskje ikke det har så mye og si i 12/13knop? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Selvfølgelig bare flott med slike gode spørsmål/diskusjoner som "bobla" legger opp til? Jeg er enig i at selv 7 tommer er i minste laget, men allikevel en stor forbedring fra 5. Jeg har mer og mer bestemt med gor Simrad GO7, den får jeg med svinger for 7999,- Så er det karter da, det er visstnok forskjeller ute å går her også (tydrlig at dette er noe jeg har fulgt lite med på) Jeg er ute etter nøyaktige karter, trenger ikke "fancy" funksjoner som bilder av steder ol. Vil har kart som dekker Kr.sand til Gøteborg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ja har og lurt på dette med kart. Er vel forskjellige versjoner og forskjellige merker har egne kart? Når jeg så plotterne i utstillingen så synes jeg faktisk ikke 7" var så liten. Ble litt overrasket. Men klart når en begynner å dele skjerm med ekkolodd og kart så blir det jo litt lite. Men synes jo en får ganske mye for 7lapper da? Men noen av svingerne er jo svindyre.. alt for mye og velge i?? Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Takk for godt svar. Jeg kaster nok planene om scannende ekkolodd, bli for dyrt leketøy for min del. Akkurat nå står et mellom Simrad GO7 og Garmin 721/72. De koster ca det samme, og har så langt jeg kan se like specs. Jeg synes det firkantede "rene" designet til Simrad er penest, selv om utseende ikke teller så mye på en plotter. Jeg hadde håpet de var en forhandler i rimelig nærhet som hadde begge modellene inne, men det nærmeste jeg finner er Herholdt andersen i Tønsberg, de har "bare" Garmin Simrad GO xse er mellomklasse, Garmin GPSMap er i utgangspunktet ett steg opp og mer på linje med NSS-serien til Simrad. Men det er også noen år mellom disse som utjevner forskjellene. For den bruken du skisserer kan de fort oppleves som svært like. Begge er "ren" touch, begge har gode ekkolodd (med forbehold om hvilken ekkoloddgiver man velger) og tilnærmet full NMEA2000 så du kan få opp motordata, koble til autopilot etc om ønskelig. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Kanskje ikke det har så mye og si i 12/13knop Korrekt. :) Som jeg nevnte i #12 er dette mest merkbart i ytterpunktene av fartsregisteret. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Team Colibri Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Jeg tillater meg å synse litt om 5 versus 7. Dette er ren synsing, siden smak & behag kombinert med lommebok og andre praktiske begrensinger fort blir avgjørende. I 5" og 7" er i dag formatet ofte "widescreen". Det er en betydelig forskjell på høyden på skjermen her, og det er nettopp skjermens høyde som er viktig når man ser på kart og ekkolodd. Her en 5" versus 7". 5" med bred skjerm er bitteliten: En 5" i 4:3 har omtrent samme høyde som en 7" i widescreen. Nettbrett er poppis i båt, her 5" i 4:3-format kontra IPad Mini "widescreen" (7,9"): Runder av med 4,3" kontra 5" i de tradisjonelle formatene: Redigert 10.Mars.2017 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mulligan Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Korrekt. :) Som jeg nevnte i #12 er dette mest merkbart i ytterpunktene av fartsregisteret. Vet ikke helt. I 60 knop har du flyttet deg 3 m. på 100 mS. Dette fanger filteret opp. Har mer med refresh rate å gjøre vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Serco på Jarlsø forhandler Simrad og Furuno. Takk for tipset, dog ett prisnivå laaaangt utover min kapasitet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Noen som har erfaring med en nettbutikk som heter Waveinn? De selger Simrad GO7 med svinger for 5982,- Det er mye billigere enn noe annet jeg har funnet, og dermed blir jeg litt skeptisk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.