Jump to content

Råd for valg av kartplotter

nomen

Recommended Posts

Om jeg har forstått det riktig så må du legge til mva på Waveinn... 

Utklipp fra hjemmesiden:

4. PRISING

4.1 . Prisene på produktene er angitt som nedenfor : 

* - For EU kunder : 

I samsvar med lovene som gjelder medlemmer av EU, er Tradeinn nødt til å belaste moms på alle bestillinger levert til destinasjoner i medlemslandene i EU. Prisen som vises for hvert element solgt av oss inkluderer moms. Men hvis vi skal sende bestillingen din til en tax- free sone innenfor EU, kan vi trekke fra moms på prisene , er det bare å sende oss en epost via vårt Kundesenter Forespørselskjema. Vi vil fjerne moms når vi fakturere orden. 

* - For andre kunder outwith EU: 

Merverdiavgift gjelder ikke for bestillinger som skal leveres utenfor EU eller til Tax Free områder som Canarias Island , Channel Island (Hvis du er i tvil om Tax Free Areas, vennligst kontakt vår kundeservice). Disse områdene vil bli priset og fakturert med mva fradrag. Vær oppmerksom på at lokal skatt og toll kan apply.For detaljer ta kontakt med din lokale Toll office. If du velger en valuta eller en levering land utenfor EU , vil prisene bli vist MVA gratis. 

Redigert av Dreuf (see edit history)

Pokker altså . Nå hadde eg nærmest slått meg til ro med chirp 5" ... Så kommer dere å diskuterer andre godsaker og da var eg på gli igjen  :headbang:

Fra chirp 5 til elite 7 så til til elit 9 men da var det ikke så langt til HDS7 igjen med 3d... Såååee

Elite 9ti vs HDS7 gen3 ????

pluss for størrelse på 9ti og pluss for 3d på hds7. Noe mer til eller fra her?

Redigert av TB22 (see edit history)

De største forskjellene på HDS og Elite Ti er ethernet. HDS har det, Elite Ti har det ikke. Det er ethernet som tillater deling av "tung" informasjon, feks bruk av StructureScan 3D, radar, flere skjermer etc. Samtidig støtter HDS Airmars bedre chirp-givere direkte og offesielt og det er et poeng for slike som meg som vil se enhver småsild på ekkoloddet. Jeg skrev en sak om forskjellene her:

http://teamcolibri.blogspot.no/2017/03/what-is-difference-between-lowrance-hds.html

StructureScan 3D er fine greier, men spørsmålet er kanskje om du trenger det? (Jeg bruker ordet "trenger" så løselig som det er mulig her.) 

Slik ser Blommenholm ut med sidescan fra SS 3D og litt fikling på en PC:

bilde

Artige greier, og nyttig for slike som meg som ser etter struktur. Men kanskje ikke fullt så viktig for generelt båtliv. :)

Redigert av Team Colibri (see edit history)

ja nei.. Eg trenger jo ikke en kald pils på en fredag men har jo veldig lyst på det  :giggle:

Når du sier tung deling. Tenker du da innad i båten med tilkobling av diverse utstyr eller deling til omverden ala internett? Edit: Nvm, jeg skjønte den nå

Edit nr2: Tror størrelsen blir avgjørende, enten om eg klarer meg med 7" eller går for 9" og dropper 3d.  Side og downview er jo meget nice det og...
Edit3: Hvilke koordinatformat støtter disse ut og inn? Eks. .gpx, kml? Elelr så avansert som nmea, erb og kanskje .pos og ublx?

Redigert av TB22 (see edit history)

Hei. Valgets kvaler ja...Føler med deg?. Jeg var i samme båt i vinter og endte opp med Lowrance Elite ti 7 til 6990kr svinger inkludert. Den har Chirp ekkolodd, touchskjerm og knapper. Nmea 2000 og 0183. Sistnevnte var avgjørende for med, da jeg har vhf tilkoblet. Ellers syntes jeg maskinen er logisk satt opp i menyer. Eller Intuitivt heter det kanskje?.... Se link der Elite ti sammenliknes med den dyrere Hds gen3.

Nomen,

Be Herholdt ringe til Navico og bestille GO7 til deg og ta med et Navionics 45XG kart til deg. (kartet koster rundt 2000,-)

Eller vent en uke, så får du med et gratis C-map kart EN-Y300 (Max N+)

Herholdt burde vite dette :)

Eller så hører du med Din Båt på Barkåker, han kjøper inn for deg!

Gode råd dette, men hva er dette gratus kartet?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

'e du go eller'......

http://www.erlandsonsbrygga.se/Meny/Kopvillkor

Priser

Priserna på hemsidan och i katalogen är i svenska kronor (SEK) inklusive moms.

Jepp, jeg vet de skriver det, men jeg har bestilt derfra til Norge og var plent nødt til å betale mva ved mottak. Svensk mva er ikke det samme som mva i Norge. Redigert av Dissern (see edit history)

Gode råd dette, men hva er dette gratus kartet?

Det kommer en vår-kampanje på gratis C-Map kart ved kjøp av en Simrad, Lowrance eller B&G plotter nå fra og med neste uke.. (Starter 15. Mars tror jeg)

Det er to kart for Norge: EN-Y299 Kristiansand, Danmark og østover ca og EN-Y300 Hele vestkysten av Sverige, Danmark og hele Norge.

Merk at C-map kart inneholder større mengder data enn Navionics så plotter kan virke litt treg eller mindre responsiv hvis mye skjer på engang. men du sparer 2000,-  :smiley:

Så ved ekkolodd så er det greit og ha 4:3 format ihvertfall opp til 7" og ok og ha 16:9 fra 7" og oppover.

For og se fisk trenger en alle disse fancy chirp sideview downview greiene el funker det fint uten?

For min del er det viktigste kartdelen.

Skannende ekkolodd kan absolutt brukes til å se etter fisk, men er i praksis mest brukt for struktur (bunnforhold). Nei, du trenger ikke alle disse fancy greiene, men de hjelper så lenge man lærer seg å bruke de.

Fikk solgt den gamle plotteren og ekkoloddet idag for total 3500,- så da ble det en tur til Herholdt i Tønsberg idag.

Der fikk jeg god service og informasjon om Garmin plottere.

Jeg kjøpte likegodt er 721 med svinger og kart. Ble nok dyrere enn hva jeg hadde fått til på nett, men det er jo litt hyggelig å handle i butikk og ikke på nett noen ganger også da?

Takk for alle innspill, og jeg gleder meg til å montere og ikke minst bruke den nye plotteren.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

• 3 uker senere...

Gratulerer med valg av plotter/ekkolodd!

Jeg er i samme situasjon som deg, skal anskaffe kombiløsning til min Fjordling 550.

Har holdt en knapp på Garmin Gpsmap 721xs, men så var jeg på Maritim på Slependen sist helg og fikk info om at de hadde kampanje på Simrad GO 7 med HDI svinger og C-Map kart til 6.499 (dvs gratis C-map kart). 

Men så har jeg lest her på forumet at C-Map på Simrad plotter kan gå tregt, og vil ikke kjøpe noe som det blir mye mekking med.

Noen som har erfaring med Simrad GO 7 med C-Map kart?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...