Kronidiot Startet 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2017 (redigert) Lager en ny tråd på denne. Jeg har som nevnt i forrige tråd en eldre sleipner baugpropell. Denne er minusstyrt og har 3 ledere. Jeg skal koble denne opp mot et nytt vetus kontrollpanel, dette har fire ledere. Dette panelet skal også styre en nyere vetus (pluss styrt) hekktruster. Panelet fra vetus har innebygd tidsforsinkelse, så jeg kan IKKE (vært i kontakt med sleipner) bruke oppgraderingssettet fra sleipner. Jeg må altså få mitt 4-leders vetus panel til å kommunisere med min 3-leders truster fra sleipner. I forrige tråd fikk jeg tips og råd ang montering av releer for å få styresignaler som gir minus til trusteren. I den tråden klarte jeg og operere med et gml 3-leders panel, noe som jo ble helt feil. Jeg har derfor tegnet opp på nytt ? Noen kloke hoder (Dinamo??) her inne som kan fullføre tegningen? Usikker på hvordan dette skal kobles for å få det riktig.... Redigert 9.Mars.2017 av trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Vetus panel med 4 ledere - det gidder eg ikkje eingang å leita etter. Panelet har noka nummer og / eller navn som gjer at det med sikkerhet kan idetifiserast. Hvis det so ogso har noko på nettet om korleis dette er meint å bli brukt, so skal eg sjå på saken Magne Edit: Hvorfor ny tråd, forresten Redigert 9.Mars.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Edit: Hvorfor ny tråd, forresten For å få bedre oversikt over situasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Hvis det so ogso har noko på nettet om korleis dette er meint å bli brukt, so skal eg sjå på saken What do you need to look into it? ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 What do you need to look into it? a wiring schedule should be fine, I think Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 a wiring schedule should be fine, I think Skal se hva jeg finner ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Får ikke tak i koblingsskjema på kontrollpanelet, kun på motoren. Spørs om jeg beholder den gml Sleipner joysticken da, og kjører to separate systemer. Ser ut som det blir lettest. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Hele manualen hvor dette er klippet fra: http://www.vetus.com/media/magentominds/sasdocument/20121113033658_0.pdf Kjetil Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Er det mulig å koble forbi forsinkelsesfunksjonen i oppgraderingssettet til Sleipner? Har innebygd forsinkelse i panelet fra Vetus. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hvilken thruster modell er dette ? Dette skal du normalt kunne fikse med 2 enkeltrele' til 20.- pr. stk. fra Biltema elns. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hvilken thruster modell er dette ? Dette skal du normalt kunne fikse med 2 enkeltrele' til 20.- pr. stk. fra Biltema elns. Det er en eldre 4 hk med tre ledere. Fortell meg gjerne hvordan dette fikses! Panelet fra Vetus har fire ledere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Det er en eldre 4 hk med tre ledere. Hva er modell betegnelsen ? Hvilke farger er på de 3 lederne for styresignaler som går ned til thrusteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hva er modell betegnelsen ? Hvilke farger er på de 3 lederne for styresignaler som går ned til thrusteren ? Farger på lederne er svart, rød og grå. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Dette fikser du. Vetus panelet legger +12V til pinne 1 eller 4 for styresignal styrbord eller babord Pinne 2 og 3 er matinga til Vetus panelet. Her kopler du til matespenning til panelet På ene Biltema releet for styrbord kopler du til pinne 1 fra Vetus panelet på pinne 86. Pinne 85 kopler du sammen med pinne 3 på Vetus panelet som har -12V mating. På pinne 30 kopler du svart leder som går ned til thrusteren. På pinne 87 kopler du til rød leder som går ned til thrusteren. På det andre Biltema releet for babord kopler du til pinne 4 fra Vetus panelet på pinne 86. Pinne 85 kopler du sammen med pinne 3 på Vetus panelet som har -12V mating. På pinne 30 kopler du svart leder som går ned til thrusteren. På pinne 87 kopler du til grå leder som går ned til thrusteren. Skulle thrusteren gå feil vei, bytter du bare om på pinne 1 og 4 på Vetus panelet. Husk sikring på matinga til panelet. Så håper jeg du har en god kabelskotang. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 For en fantastisk flott beskrivelse, takk! ? Pinne 2 og 3 er matinga til Vetus panelet. Her kopler du til matespenning til panelet Mener du da + og - direkte fra batteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ja, eller via et sikringspanel elns. Hvis det er ett dobbeltpanel med f,eks dobbel joystick og du allerede har matespenning + og - der kan du jo ta matinga derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ja, eller via et sikringspanel elns. Hvis det er ett dobbeltpanel med f,eks dobbel joystick og du allerede har matespenning + og - der kan du jo ta matinga derfra. Supert, har dobbelt panel! Hvor stor bør sikring være? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hvis du har dobbeltpanel som allerede er tilkoplet er nok matinga allerede sikret vil jeg tro. Hvis ikke ville jeg klemt innpå en flatstiftsikringsholder med en liten sikring på 5A. Det kan du jo gjøre uansett forresten, det koster jo nada. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Mulig jeg tenker helt feil nå... Men i og med at jeg har dobbelt panel der en truster allerede er tilkoblet, vil ikke kontakten som går til baugtruster da hente matespenning fra den som i dag er tilkoblet? Slik at jeg kan droppe matespenning inn på pinne 2 og 3? Jeg har ikke peiling på hva jeg akkurat skrev, bare en tanke som slo meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Det du skrev var jo meget fornuftig. Ett Sleipner panel har det slik om jeg husker rett. Jeg har selv ett Sleipner dobbelt joystick panel og der mener jeg det var slik. Og av det jeg ser på bildet ditt er det også slik på ditt panel. Men dette kan du jo enkelt sjekke med ett voltmeter/multimeter eller ei prøvelampe. Da er det bare tut å kjør da, det forandrer jo ingenting på pinnekonfigurasjonen jeg gav deg. Redigert 14.Mars.2017 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Det du skrev var jo meget fornuftig. Ett Sleipner panel har det slik om jeg husker rett. Jeg har selv ett Sleipner dobbelt joystick panel og der mener jeg det var slik. Og av det jeg ser på bildet ditt er det også slik på ditt panel. Men dette kan du jo enkelt sjekke med ett voltmeter/multimeter eller ei prøvelampe. Da er det bare tut å kjør da, det forandrer jo ingenting på pinnekonfigurasjonen jeg gav deg. ?? Hvis dette fungerer fortjener du ei 1/2- flaske! Takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Bare ikke drikk resten av 1/2 flaska mens du kopler så går nok dette helt greit, Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Nå hvordan gikk dette ? Fikk du det til ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.