Jump to content

2-komp maling på glassfiberbåt.

FirstFullFart

Recommended Posts

Hei.
Eg skal snart til å male opp min Vital 15". 
Den skal skifte farge frå gul/mørkeblå, til kvit/mokka. 
Eg har saumfart alle trådanen her inne som omhandlar emnet, spesielt Walter_s sin som ser slik ut: 

01) - Avfetting
02) - Spyling m. ferskvann
03) - Grundig vask med sterkt såpevann * (huden på hendene mine ble tynnere!)
04) - Skrubbing med varmt såpevann og gryteskrubb-lignende sak (ømme armer og skulder....)
05) - Skylling m. ferskvann
06) - Sliping m plansliper og 80-papir (støv i nesa, på brillene, i håret, og ellers alle steder...)
07) - Skylling m ferskvann
08) - Sliping m plansliper og 150-papir (samme støvet overallt, bare litt finere.....)
09) - Skylling m ferskvann
10) - Sliping for hånd på "runde" og bortgjemte steder, pluss oppunder bordkantene med slipesvamp (herlig oppfinnelse!)
11) - Skylling m ferskvann
12) - Grundig vask m varmt såpevann (der gikk huden på hendene igjen!)

13) - Grundig skylling m ferskvann

Eg siktar meg inn på ein variant av denne ;-)
Han maler med bengal-lakk, eg vil bruke 2-komp. 
Eg tenkt å bruke biltema sitt 2-komp, denne http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretanlakk-2000023245/

Men den finn eg berre i blank type. Ingen fargar å velgje mellom. Må eg over på ein annan produsent for å få 2-komp med rett farge?

So lurte eg og på slipinga i forkant. Eg forstår det slik at denne er for å skape vedheft til gamal maling samt sørge for at overflata er jamn og fin. 

Altså at det ikkje er behov for slipe vekk all den gamle malinga. Stemmer det? 

Eg går utifrå at det er 2-komp maling på orginalt på båten. Kanskje nokon veit kva som er vanleg på KMV i gamle dagar? 

Takk for svar.
FFF

Biltema har dessverre sluttet å selge to-komponent polyuretanmaling, noe som er synd da den både var god og rimelig i pris. Du kan fremdeles få tak i lignende malingssystemer fra assorterte malerforretninger og båtustyrsbutikker (for ikke å snakke om hos dedikerte lakkspesialister som f.eks. Sandtec på Gandal i Sandnes), men da til en helt annen pris. Det sies det skal koste å ha båt, det er noe du fort finner ut når du skal kjøpe to-komponent maling i en båtutstyrsbutikk :giggle:

Når det gjelder framgangsmåten, den er grei så lenge du ikke har slipt ned til ren glassfiber noen plass. Glassfiberlaminat suger til seg fuktighet under spyling og trenger derfor å tørke før ny lakkering. Kommer du gjennom den gamle malingen (eller gelcoaten, hvis det er det) ville jeg derfor støvsugd slipestøv for så tørke av med papir dynket i aceton (hansker og friskluftstilførsel er absolutt en fordel) framfor å spyle med vann. Aceton kan med fordel også brukes rett før du påfører ny lakk/maling, da aceton har fremragende avfettende egenskaper. Sliping er for å skape et jevnt og friskt underlag med god vedheft ja, så jo nøyere du er med grunnarbeidet jo finere blir resultatet :smiley: Skulle det være hakk eller større riper som er vanskelige å slipe vekk fungerer Biltemas epoksysparkel fint til å fylle opp slike ujevnheter (avfett med aceton før sparkling) og er kompatibel med to-komponente malinger.

Den gamle malinga kan gå greit som underlag til ny to-komponent maling, men ville prøvd på et lite område først for å se om malingen reagerer med underlaget. Flere en-komponente malinger egner seg ikke som underlag for to-komponent polyuretan, derfor kan det være greit å sjekke et mindre område først før du begir deg ut på å male hele båten. 

To-komponent maling/lakk er svært helseskadelig, så friskluftstilførsel (eventuelt skikkelig maske) trengs. Malte dekket på båten her i sommer, selv med god trekk merket jeg at jeg ble vond og tung i hodet av å holde på, så det er sterke saker (hamstret inn en del bokser rett før Biltema sluttet å selge god maling). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...