Jump to content

Volvo/QL trimplan BBd ødelagt - bytte begge eller bare det ene?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Fikk mot slutten av sesongen ifjor feilmelding om at babord trimplan hadde "blade stuck". Styrbord side fungerer fint. Systemet ble levert på ny båt i 2013, så det har altså fungert i 4 sesonger før det var slutt for det ene.

Et par verksteder jeg har snakket med om å få reparert / byttet dette nekter å påta seg jobben "fordi dette systemet er så dårlig/er leketøy". Et søk her på baatplassen avslører vel at erfaringene er delte.

Fikk idag beskjed fra verkstedet som har båten min i vinteropplag om at det nå faktisk er mulig å få bestilt en stk erstatningsenhet til kr 2.000 (+moms). Trenger ikke å bestille et nytt par til kr 4.000. Hele systemet koster ca. kr 7.000. Det er også enkelt å nytte ut den defekte enheten.

Spørsmålet er om jeg da skal bytte bare det ene eller bytte begge ? En årsak til å bytte begge er at det er jo lurt dersom QL har oppgradert disse siden 2013 slik at det jeg får tak i nå er mer holdbart. En annen årsak til å bytte begge er at da starter jeg jo fra "scratch" igjen på begge. Kostnaden er vel det eneste som taler for å bare bytte det ene.

Er det noen som har tanker om dette?

PS: Det er ikke et alternativ å bytte systemet til noe annet som kan fungere bedre, eks hydraulikk etc. Det blir for mye jobb/for dyrt.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vet dessverre ikke hva årsaken er, men tror ikke det har vært en ytre påvirkning. Var nedi noen minutter med maske, og det hadde ikke grodd / ingen skader / er riktig montert.

Teorien til en av de overfornevnte skeptikerne som ikke likte løsningen var at de "små plastikk-tannhjulene inni der, som man ellers bruker i lekebiler for smågutter, hadde gitt opp".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Prøv å bytte om høyre og venstre på panelet som sitter i motorrommet. Da finner du ut om det er selve flapsen som er gåen, eller dette panelet.

Det samme skjedde med meg, og jeg prøvde dette. Fant da ut at når jeg byttet om, så var det den andre flapsen som ikke virket.  Så da var det bare å bytte dette panelet i motorrommet som ledningene går inn i.  Det tok 5 minutter, og jeg mener å huske at det kostet 1200-1300 kr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...