Frissy Startet 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2017 Sitter og kikker på kart og drømmer og planlegger litt om turer og mulige ruter. Har hele tiden brukt guls sider sin sjøkart funksjon og fått da distanser ved bruk av manuell oppsett av start/stopp punkt og veipunkter underveis. HAr kikket litt på navionics sin web side og de har en funksjon som heter autorute. Men når jeg setter opp ca samme rute på gule sider og på navionics er det jo svært stor forskjell på avstand. Har lagt ved to bilder som jeg tror forklarer det. Noen som vet hvem man kan stole på? Eller er det jeg som gjør noe feil?? Ser at den ikke er 100% lik men en differanse på over 60 nm blir noe utslagsgivende..... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Autoroute har jeg erfaring med at kan tulle litt. Tegn samme ruten i Navionics slik du gjorde på gulesider og se hvordan distansen blir da. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Frissy Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Autoroute har jeg erfaring med at kan tulle litt. Tegn samme ruten i Navionics slik du gjorde på gulesider og se hvordan distansen blir da. Det var et godt forslag. Men manuell rute på navionics kom jeg til 73 nm, så da er det nok autoroute som ikke helt klarer å måle distanse. Hm, ikke noe å stole på med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Jeg prøvde autoroute og fikk 70.8 nm. Tipper den tuller det til i start eller slutt. Jeg har funnet ut at det kan være lurt å begynne å slutte ruten et stykke fra land med autoroute, ellers så har den en tendens til å rote det til. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Jepp, den har en tendens til å legge til frem og tilbake streker som du ikke ser før du zoomer helt inn. Både Navionics og Garmin har jeg sett kødde det til. Jeg bruker Garmin som plotter og Navionics på pad i båten. Selv med ganske like kriterier satt kan man også få ganske forskjellige resultater mellom disse 2 systemene.Navigering med autoroute bør alltid sjekkes igjennom før man trykker GO på autopiloten :D Du kan justere kriteriene for autoroute, som for eksempel dybder osv, som ofte forandrer resultatet betydelig. Jeg bruker autoroute ofte til å lage et grunnlegende forslag til turer, sjekker igjennom og nesten alltid justerer på flere waypoints. Så lagrer jeg den redigerte ruten og navigerer etter denne. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Frissy Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Takk for gode innspill. Blir enda mer aktuelt når jeg får pakket ut skuta. Har fått autoroute i båten også og da er det fint å vite om de utfordringer som finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.