Jump to content

Blande batterityper i samme bank? Evt to banker med forskjellige?


Napoli

Recommended Posts

Jeg har en motsatt erfaring, og har vel lest meg til at jeg ikke er alene om det.  Da jeg klinte til med 666Ah AGM på 60A dynamo (2004 mod. VP MD2030) for en del år siden, gikk det kun noen få måneder før dynamoen takket for seg.  Mulig den ikke går i kategorien "moderne generator" riktignok, men i så fall var jeg i selskap med trådstarter som jeg tror har en motor fra -98.

 

Det er imidlertid betryggende å høre at du har belastet dynamoen din både hardt og lenge Seilars.  Jeg skjønner at jeg har litt å gå på, jeg har slått meg til ro med 100A maks og raskt synkende til snaut 80A.  Har for så vidt hørt rykter om den beskyttelsesmekanikken på VP 115A-dynamoen tidligere, men ikke klart å finne noe mer spesifikk info om hvordan den fungerer.  Mistenker at den "bare" senker ladespenningen en del, men om den da senker nok til at sultne LiFePo4-batterier ikke tar for mye lading, det tar jeg ikke helt for gitt ennå.  Blir kanskje noe å utforske etter hvert :)

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Nå tapper jeg relativt sjelden banken 50%. Normalt holder jeg meg over 60% SOC (State Of Charge). Pleier alltid å lese av en eller annen verdi på batterimeteret som er over 100A ladestrøm ved oppstart til marsjfart, typisk 113A i starten og nedadgående etter noe tid(start batteri i tillegg). På en time kjøring mener jeg at det går inn typisk 95Ah. Om strømmen havner ned på 80 tallet på batterimeteret, så er det fordi banken begynner å fylles. Mitt inntrykk er at generatoren går noe ned i ytelse når den blir varm. Da havner vi ett sted på 90 tallet. Der kan den ligge lenge. Skulle jeg fått mer lading, så måtte jeg nok rigget til en kjølevifte som kjøler generatoren.

 

Men jeg har bygget om kablingen på batteribanken, byttet fra 640Ah Gel til 740 Ah AGM, og byttet fra Volvo penta D2-55A til D2-55F. Alt dette i fjor, så jeg har ikke fått testet nok om dynamoen er i stand til å levere mer enn de 117A jeg har sett hittil. Tror D2-55F muligens ligger på 14,2V ladespenning mens den gamle D2-55A leverte 14,4V. Har ikke fått studert disse tingene skikkelig ennå, da alt er litt nytt. Det ble bare etpar båtturer med ny AGM bank i fjor.

Link to post

ER de helt like "MARITIM" ?  Fins vel et datablad med mer info?  

Mener at  på EXIED SØNNAK  EN 775A  er ved 18 °C  og "MARITIM"  860A ved 0°C

 

Hva med V og E klassen? Det står i Techical Datasheet Til EXIDE.. 

 

Teknologi: Konvensjonell AGM-teknikk med Ca/Ca-legering og ven ilregulert utlufting.

Poltype: Standard. Har skru-poler i tillegg.

Kapasitet: 75Ah

CCA(MCA): 860A
CCA(MCA) = startkapasitet ved 0°C.

Wh: 650

Mål: 270 x 173 x 222 mm (LxBxH)

Vekt: 22,7kg

 

EXIED SØNNAK

ARTIKKELNUMMER EP650
SPENNING (V) 12
KAPASITET (Ah)75
KALDSTARTSTRØM A (EN)775
ENERGIUTTAK* (Wh)650
*anbefalt maks. Energiuttak Wh/sykel
LENGDE (mm)270
BREDDE (mm)173
HØYDE (mm)222
BOKSTYPED26
VEKT (kg)22.7

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Uten at jeg har svaret på akkurat det - men det er vel normalt "MCA" (CCA ved 0 grader) er høyere enn CCA? Så dersom sønnak hadde oppgitt MCA for dette batteriet ville vel den vært høyere enn CCA? Og det er vel den eneste forskjellen jeg klarer å finne på dette også. De veier det samme, samme ytre mål, samme poler, samme farge, samme AH. 

 

Det var en en gang som sa at dersom det lukter som en gris, ligner en gris og spiser som en gris...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

CCA  (EN )  er ..Cold Crank Amps, eller kaldstartstrøm utrykker hvor mye energi batteriet yter i startøyeblikket.

(måles ved minus 18 grader).

 

MCA  er .. Marine Crank Amps, som CCA, men måles ved 0˚C.

 

Sitat Sønnak

1.Utlading med den angitte CCA-strømmen i 10 sekunder 

der spenningen ikke må gå under 7,5 V. 
2.Hvile uten strømbelastning i 10 sekunder.
3.Utlading med 60 % av den angitte CCA-strømmen til 
spenningen synker til 6,0 V. Utladingstiden i dette trinnet
må være på minst 73 sekunder for personbilbatterier og 
133 sekunder for lastebilbatterier. 
Og så var en på viddene eller.
 
Som en guru sa likebarn leker best så ikke bland ulike batterier, mener jeg.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Uten at jeg har svaret på akkurat det - men det er vel normalt "MCA" (CCA ved 0 grader) er høyere enn CCA? Så dersom sønnak hadde oppgitt MCA for dette batteriet ville vel den vært høyere enn CCA?  ...

 

For ett og samme batteri vil MCA være høyere enn CCA ja.  

 

Har ingen grunn til å mene noe om hvorvidt det er samme innhold i de to batteriene, men de er jo ikke helt like utvendig såvidt jeg kan bedømme:

 

http://sonnak.com/batteri/ep650-exide-dual-agm/

https://www.maritim.no/maritim-agm-batteri-75-ah-775a#.WMrneWZ1qmS

 

En del fabrikker produserer vel for flere merker, og kassemålene finner man igjen på andre merker også.  Spør du Maritim, så sier de kanskje at batteriene egentlig er like, men spør du Sønnak så ville de jo ikke sagt det uansett...  Klassisk "interessekonflikt" som gjelder mye annet enn batterier også.

 

Det er vel startbatteri du vurderer nå?  Jeg tror ikke du kan tråkke helt feil med noen av de .

Link to post

 

Har ingen grunn til å mene noe om hvorvidt det er samme innhold i de to batteriene, men de er jo ikke helt like utvendig såvidt jeg kan bedømme:

 

http://sonnak.com/batteri/ep650-exide-dual-agm/

https://www.maritim.no/maritim-agm-batteri-75-ah-775a#.WMrneWZ1qmS

 

En del fabrikker produserer vel for flere merker, og kassemålene finner man igjen på andre merker også.  Spør du Maritim, så sier de kanskje at batteriene egentlig er like, men spør du Sønnak så ville de jo ikke sagt det uansett...  Klassisk "interessekonflikt" som gjelder mye annet enn batterier også.

 

I følge  Maritim er det samme batteri

her er databladet  fra Maritim 

 

bilde

Jeg kaller det et forsøk på  å pynte Brura med å oppgi MCA

EP650’s CCA kapasitet i (EN) er 775A og målt i (MCA) er den 860A.  

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 3 uker senere...

Vet ikke ennå :) Har kjøpt det inn, og montert det, men båten ligger fortsatt på land :) Kommer til å ta tid før den kommer på sjøen i år, jeg har en haug med prosjekter på gang.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 4 uker senere...

Da var tiden kommet for innkjøp av lader. Jeg har kikket litt på ladere - og tatt hensyn til plass, pris og sprutsikkerhet. Og har egentlig kommet frem til en av tre typer - CTEK M200, Victron Blue Power Charger IP65 15A eller Victron Blue Smart IP65 15A. Er det noen forskjell på disse laderne i funksjon - eller blir det en avveining på hva som er greiest å få tak i?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Alle tre kommer til å gjøre jobben.  CTEK'en er litt kraftigere.  Victron Blue Smart ser ut til å være samme som Blue Power, men med app for å konfigurere og lese av ladeinfo.  Blue Smart ser ut som det alternativet med flest muligheter. Victron takler LiFePo4 om du skulle gå for det noen gang. 

 

Har selv tre små (noen år gamle), CTEK'er fra 0.8 til 7A, pluss en Victron 20A og noen flere andre Victron produkter.  Er generelt litt mer fan av Victron, og ville stemt på de :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...