Jump to content

Bella falcon Kad32 mangler turtall


FalconFantino 26

Recommended Posts

Hei. Har en 2006 Bella Falcon med 165/170hk kad32.

Leser atfint turtall på marsjfart er 3000-3300 på disse og max turtall er 3800.. Uten last i båten greier får jeg ikke mer en 3200 på full gass og farten er da ca 28knop.. aner ikke hvilken propell som står på, men motor og drev er montert på fabrikken så det bør være rett.

 

Noens som har tilsvarende båt og motor som kan dele erfaringer?

Link to post

Har hatt båten bare 1mnd ca. Har vert slik siden da ihvertfall.. Snakket litt med forrige eier i kveld og han sa at han har hatt full gass på den bare gang og da hadde han 32knop, men han husket ikke hvilket turtall ham hadde.. Båten var oppe i september og ble spylt under da så jeg tror ikke den er spesielt grodd, men skal uansett usansynlig mye til for å miste 600rpm av mingle og slikt så jeg vil tro at det er noe med motoren..

 

Denne har jo kompressor som kobler inn ved 16-1700rpm og det skal også sies at motoren sliter med å komme opp til det turtallet der den kobler inn. Den klarer såvidt ca 1500rpm.. men på kad32 er det en kickdown funksjon som gjør at kompressor kobler inn helt fra 800rpm om man gir full gass så jeg må ofte gjøre det for å komme over kneika å få båten opp i plan.

 

Pleier å ligge på 3000rpm nå og da er farten ca 22knop. Så jeg vet ikke helt

Link to post

Hvis du ikke har noen andre symptomer enn for lav fart ville jeg fått opp båten og rengjort skikkelig/fått på nytt bunnstoff, rensket drev/sjekket og rengjort propeller aller først. Det er utrolig hvor mye dette kan ha å si, spesielt når motoriseringen er litt marginal i utgangspunktet. Det er ikke uvanlig å miste 3-4-5 knop på toppfart ila sesongen for hurtiggående båter. Du bør samtidig sjekke hvilke propeller som står på (betegnelse), og evt benytte sjansen til å skifte om de er feil. Greieste måte å finne ut hva som er korrekte propeller er å kontakte Volvo Penta v/Morten Trøbråten. Han sitter på testdata for svært mange båter som er levert med VP-motor og kan gi råd.

Link to post

Takk for supert svar. Skal ta en tlf til han.. Har ikke hatt oppe båten enda så jeg vet ikke hvordan det ser ut, men fra overflata så ser propellene korodert ut. Drevet var skiftet i 2012, men det ble ikke satt på nye propeller da. Tenker jeg spanderer på et sett nye stålpropeller når båten skal opp til vårstell.. Tidligere eier sier også at han ikke har fjernet noe bunnsmøring siden båten var ny så det kan tenkes at den er noe rugglette under..

Link to post

Beklager men det er INGEN vei forbi:

  1. Båten må være rein og plan under
  2. Drevet må ha riktig utveksling
  3. Drevet må ha riktige propeller
  4. Propellene må være reine og hele

Summen av disse punktene gir deg 3800 omdr på topp og en båt som ved riktig trim "spretter opp av vannet" om den ikke er overlastet....

Link to post

Helt enig Jakob T, på mine kanter er det tragisk mange båter som går med feil utveksling. Har ikke tall på hvor mange som har prøvd å få meg til å være enig i at å erstatte 1,95:1 med 2,15:1 må da være greit.... også koster det 10.000 mindre på finn.no....

 

To måneder senere: C3 propeller ønskes byttet i C5 propeller

 

Det bør være et DPE drev og da kan du vel også finne utvekslingen slått inn i flaten under propell-anoden

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Bytt dieselfilter, fint og grovt. Ta oljeshift og bytt luftfilter. Ut fra luftfilter trenger denne motoren din en service. Kjører du motor varm og ruser den ser du vel om den klarer turtallet. Så ville jeg tatt runden med å stoffe båten, spyle drevet og sjekket propeller/utveksling. Kan være så enkelt at den er tungpustet og trenger mer luft i motorommet. Begynn med det enkleste.

Link to post

Var ute en prøvetur i gårkveld uten filter og jeg fikk 100rpm mer. Hadde motorluka åpen første delen av turen for å sjekke akkurat det, men ingen forskjell med luka åpen/lukket..

 

Skal bygge vogn til den ei helg det blir oppholdsvær så da blir den tatt opp til full service. Har kjøpt inn alt av filter og oljer, reimer, impeller, sinker, belger osv. Skal også justerr opp ventilene da den har gått snart 600timer så jeg får håpe at den blir litt friskere?

 

Var i utgangspunktet skeptisk til kad32 i Bella falcon, da mange skriver mye negativt, min oppfattning er at motoren er helt grei til denne båten. Kommer fort å greit opp i plan med 4personer, oppakning og full dieseltank.

Helt klart at det er ikke noe ræserbåt, men til normaøt bruk så funker det bra og bruker lite diesel.

Link to post

Vet ikke hvor du holder til Lamek, men om det er i nærheten av Stavanger så har jeg 2 stk justerbare Ilas krybber stående som jeg ikke har bruk for lenger, så de selges meget rimelig. Send IM om det skulle være interessant. Lykke til med videre rpm-jakt. Tipper det er flere å hente med nysmurt båt og rent drev/propeller!

Link to post

Luftfilteret er en klassiker. Skulle til å nevne det, men så jo at du hadde gått løs på det.

Men det var jo utrolig svart og skittent? Det er vel hvitt i utgangspunktet?

Kan ikke ha blitt byttet på flere år?

Er det et veivhusventilasjonsfilter med drenering ned til luftfilteret?

( jeg er bare kjent med D6 motoren og det føles feil å bytte luftfilter hvert år da det ser nærmest ubrukt ut etter 100 timer. Bare en liten flekk på det.)

 

At selger bare har hatt full gass 1gang... javel? - full gass og riktig turtall av og til er jo en viktig indikator på at alt er i orden.

Gjøres selvfølgelig på skikkelig driftsvsrm motor.

 

Av nyssgjerrighet, hva har selger sagt om hvilke årlige servicepunkter som er gjort?

Link to post

Jeg har hatt en Riviera 286 med to sånne motorer og de var noe av det beste jeg har hatt. De jeg hadde slo kompressorene inn ca 1550 og slapp opp igjenn 2300 så de hjalp til når jeg skulle opp i plan. Og det er riktig at de stod at de skulle toppe turtallet på 3800 men der fikk jeg maks 3700 men det synes jeg var for liten differanse til at jeg brydde meg om det. Nå var vel min båt sikkert tyngre en din jeg hadde stålproppeler på 290 dp drev c6. Fart så fikk jeg 32 max og kunne marsje i 25 knop uten noe form for overoppheting. Så hvis du ikke får opp turtallet på din båt så er det enten for stor diameter eller for stor stigning på dine propeller.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Var ute en prøvetur i gårkveld uten filter og jeg fikk 100rpm mer. Hadde motorluka åpen første delen av turen for å sjekke akkurat det, men ingen forskjell med luka åpen/lukket..

 

Skal bygge vogn til den ei helg det blir oppholdsvær så da blir den tatt opp til full service. Har kjøpt inn alt av filter og oljer, reimer, impeller, sinker, belger osv. Skal også justerr opp ventilene da den har gått snart 600timer så jeg får håpe at den blir litt friskere

 

Var i utgangspunktet skeptisk til kad32 i Bella falcon, da mange skriver mye negativt, min oppfattning er at motoren er helt grei til denne båten. Kommer fort å greit opp i plan med 4personer, oppakning og full dieseltank.

Helt klart at det er ikke noe ræserbåt, men til normaøt bruk så funker det bra og bruker lite diesel.

 

Men fartsressursjene på skroget er vel godt over 29-30 knop! ser ut som de aller fleste er undermotoriserte! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg kan vel til dels være enig , men den Princess Rivieran jeg hadde tror jeg begrenset seg til ca 35 knop og for og få den over og rundt 40 knop måtte den nok overmotoriseres en del og da ville den sikkert begynt og gå på nesa så det er greit og holde seg innafor rammene båten er bygd for.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Jeg bor på Helgelandskysten så det blir litt langt, men takk for tilbudet. Jeg har skaffet materiell til å bygge meg vogn, så den smekker jeg sammen så snart jeg finner ei ledig helg:)

Vet ikke hvor du holder til Lamek, men om det er i nærheten av Stavanger så har jeg 2 stk justerbare Ilas krybber stående som jeg ikke har bruk for lenger, så de selges meget rimelig. Send IM om det skulle være interessant. Lykke til med videre rpm-jakt. Tipper det er flere å hente med nysmurt båt og rent drev/propeller!

Link to post

Han som hadde den før meg var lærer og hadde egentlig null kunnskap om båt og motor. Båten er kjørt bare 250timer siden 2008, så den er veldig lite brukt. Olje servicer og slikt har han fulgt, men finner ingen plass at han har byttet veivhusfilter eller luftfilter. Når veivhusfilter går tett så går trykket ut på dreneringen og da havner oljedampen rett i luftfilteret så det er nok det som er årsaken til at filteret er svart. Har bestillt opp begge filtrene i dag så det blir nok knall:)

 

Han sa at han hadde gitt full gass en sommerdag på speilblankt hav og da viste Gps 32knop. Det indikerer jo kanskje at propellene er for tunge så det blir nok å teste et sett propeller som er hakket lettere. Toppfart på 30kn og 3800rpm passer nok fint på denne båten så går det jo an å laste litt i den også når man skal på tur.

Luftfilteret er en klassiker. Skulle til å nevne det, men så jo at du hadde gått løs på det.

Men det var jo utrolig svart og skittent? Det er vel hvitt i utgangspunktet?

Kan ikke ha blitt byttet på flere år?

Er det et veivhusventilasjonsfilter med drenering ned til luftfilteret?

( jeg er bare kjent med D6 motoren og det føles feil å bytte luftfilter hvert år da det ser nærmest ubrukt ut etter 100 timer. Bare en liten flekk på det.)

 

At selger bare har hatt full gass 1gang... javel? - full gass og riktig turtall av og til er jo en viktig indikator på at alt er i orden.

Gjøres selvfølgelig på skikkelig driftsvsrm motor.

 

Av nyssgjerrighet, hva har selger sagt om hvilke årlige servicepunkter som er gjort?

Redigert av Lamek (see edit history)
Link to post

Det stemmer nok det. Lest mye om de som har Mercruiser 4.2 320hk. Farten der er 42-44knop og fremdeles har den eksemplarisk oppførsel.

Det er dog skrevet at den er litt "slapp i fisken" og det skal jeg være enig i. Det er mye vannstøy og lyd fra innredningen, skal gå over innredningen og se om jeg kan gjøre noe med det. Tenker også å isolere alle skott med 20mm Armaflex for å se om det blir bedre.

 

Hadde kontoen min vert stor nok så hadde det havnet en MarineDiesel VGT500 med Konrad drev i hekken;-) , så det får vente til unga er flytta ut å kjerringa har funnet ny mann;)

 

Men fartsressursjene på skroget er vel godt over 29-30 knop! ser ut som de aller fleste er undermotoriserte!

Redigert av Lamek (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...