FalconFantino 26 Startet 11.Mars.2017 Del på Facebook Startet 11.Mars.2017 Hei. Har en 2006 Bella Falcon med 165/170hk kad32. Leser atfint turtall på marsjfart er 3000-3300 på disse og max turtall er 3800.. Uten last i båten greier får jeg ikke mer en 3200 på full gass og farten er da ca 28knop.. aner ikke hvilken propell som står på, men motor og drev er montert på fabrikken så det bør være rett. Noens som har tilsvarende båt og motor som kan dele erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Turtallet du oppnår er i alle fall alt for lavt for denne motoren. Har det alltid vært slik, eller er det noe som har skjedd over tid? Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Har hatt båten bare 1mnd ca. Har vert slik siden da ihvertfall.. Snakket litt med forrige eier i kveld og han sa at han har hatt full gass på den bare gang og da hadde han 32knop, men han husket ikke hvilket turtall ham hadde.. Båten var oppe i september og ble spylt under da så jeg tror ikke den er spesielt grodd, men skal uansett usansynlig mye til for å miste 600rpm av mingle og slikt så jeg vil tro at det er noe med motoren.. Denne har jo kompressor som kobler inn ved 16-1700rpm og det skal også sies at motoren sliter med å komme opp til det turtallet der den kobler inn. Den klarer såvidt ca 1500rpm.. men på kad32 er det en kickdown funksjon som gjør at kompressor kobler inn helt fra 800rpm om man gir full gass så jeg må ofte gjøre det for å komme over kneika å få båten opp i plan. Pleier å ligge på 3000rpm nå og da er farten ca 22knop. Så jeg vet ikke helt Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Hvis du ikke har noen andre symptomer enn for lav fart ville jeg fått opp båten og rengjort skikkelig/fått på nytt bunnstoff, rensket drev/sjekket og rengjort propeller aller først. Det er utrolig hvor mye dette kan ha å si, spesielt når motoriseringen er litt marginal i utgangspunktet. Det er ikke uvanlig å miste 3-4-5 knop på toppfart ila sesongen for hurtiggående båter. Du bør samtidig sjekke hvilke propeller som står på (betegnelse), og evt benytte sjansen til å skifte om de er feil. Greieste måte å finne ut hva som er korrekte propeller er å kontakte Volvo Penta v/Morten Trøbråten. Han sitter på testdata for svært mange båter som er levert med VP-motor og kan gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Takk for supert svar. Skal ta en tlf til han.. Har ikke hatt oppe båten enda så jeg vet ikke hvordan det ser ut, men fra overflata så ser propellene korodert ut. Drevet var skiftet i 2012, men det ble ikke satt på nye propeller da. Tenker jeg spanderer på et sett nye stålpropeller når båten skal opp til vårstell.. Tidligere eier sier også at han ikke har fjernet noe bunnsmøring siden båten var ny så det kan tenkes at den er noe rugglette under.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Beklager men det er INGEN vei forbi: Båten må være rein og plan under Drevet må ha riktig utveksling Drevet må ha riktige propeller Propellene må være reine og hele Summen av disse punktene gir deg 3800 omdr på topp og en båt som ved riktig trim "spretter opp av vannet" om den ikke er overlastet.... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Om det er skifta drev kan det vere at det nye har feil utveksling,og da passer ikkje propellene.På den svarte boksen på motoren bruker det å stå hvilken utveksling instalasjonen er levert med.Meiner utvekslingen på drevet står på eit skilt bak dekslet til gearvelger Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Helt enig Jakob T, på mine kanter er det tragisk mange båter som går med feil utveksling. Har ikke tall på hvor mange som har prøvd å få meg til å være enig i at å erstatte 1,95:1 med 2,15:1 må da være greit.... også koster det 10.000 mindre på finn.no.... To måneder senere: C3 propeller ønskes byttet i C5 propeller Det bør være et DPE drev og da kan du vel også finne utvekslingen slått inn i flaten under propell-anoden Redigert 11.Mars.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Skal sjekke det med drevet? Fant forøvrig 100rpm i dag?? Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2017 Ser ut til at det er samme utveksling.. får satse på at enngod service på motoren samt einskikkelog økt med slipemaskin under båten bil gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Bytt dieselfilter, fint og grovt. Ta oljeshift og bytt luftfilter. Ut fra luftfilter trenger denne motoren din en service. Kjører du motor varm og ruser den ser du vel om den klarer turtallet. Så ville jeg tatt runden med å stoffe båten, spyle drevet og sjekket propeller/utveksling. Kan være så enkelt at den er tungpustet og trenger mer luft i motorommet. Begynn med det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Var ute en prøvetur i gårkveld uten filter og jeg fikk 100rpm mer. Hadde motorluka åpen første delen av turen for å sjekke akkurat det, men ingen forskjell med luka åpen/lukket.. Skal bygge vogn til den ei helg det blir oppholdsvær så da blir den tatt opp til full service. Har kjøpt inn alt av filter og oljer, reimer, impeller, sinker, belger osv. Skal også justerr opp ventilene da den har gått snart 600timer så jeg får håpe at den blir litt friskere? Var i utgangspunktet skeptisk til kad32 i Bella falcon, da mange skriver mye negativt, min oppfattning er at motoren er helt grei til denne båten. Kommer fort å greit opp i plan med 4personer, oppakning og full dieseltank. Helt klart at det er ikke noe ræserbåt, men til normaøt bruk så funker det bra og bruker lite diesel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Det høres ut som en god ide og gi motoren en skikkelig service. Når du har en båt som har en motor som er "akkurat stor nok" så blir det enda viktigere å holde den fin under... Bruker du den hele året så blir det jo ekstra viktig å ha fokus på underlivet Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Noe mer enn 30 knop vil overraske meg. Klarte 32 på min med Es 200 og Bravo 3. Den var forøvrig levert ny til meg med helt feil propeller. Måtte fra 28 til 24" Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Vet ikke hvor du holder til Lamek, men om det er i nærheten av Stavanger så har jeg 2 stk justerbare Ilas krybber stående som jeg ikke har bruk for lenger, så de selges meget rimelig. Send IM om det skulle være interessant. Lykke til med videre rpm-jakt. Tipper det er flere å hente med nysmurt båt og rent drev/propeller! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Luftfilteret er en klassiker. Skulle til å nevne det, men så jo at du hadde gått løs på det. Men det var jo utrolig svart og skittent? Det er vel hvitt i utgangspunktet? Kan ikke ha blitt byttet på flere år? Er det et veivhusventilasjonsfilter med drenering ned til luftfilteret? ( jeg er bare kjent med D6 motoren og det føles feil å bytte luftfilter hvert år da det ser nærmest ubrukt ut etter 100 timer. Bare en liten flekk på det.) At selger bare har hatt full gass 1gang... javel? - full gass og riktig turtall av og til er jo en viktig indikator på at alt er i orden. Gjøres selvfølgelig på skikkelig driftsvsrm motor. Av nyssgjerrighet, hva har selger sagt om hvilke årlige servicepunkter som er gjort? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Hva med turbo? 11 år gammel, kan det være at den er litt sliten, og ikke leverer nok luft? Det er vel en røykbegrenser på disse, men ryker det når du skal opp i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Jeg har hatt en Riviera 286 med to sånne motorer og de var noe av det beste jeg har hatt. De jeg hadde slo kompressorene inn ca 1550 og slapp opp igjenn 2300 så de hjalp til når jeg skulle opp i plan. Og det er riktig at de stod at de skulle toppe turtallet på 3800 men der fikk jeg maks 3700 men det synes jeg var for liten differanse til at jeg brydde meg om det. Nå var vel min båt sikkert tyngre en din jeg hadde stålproppeler på 290 dp drev c6. Fart så fikk jeg 32 max og kunne marsje i 25 knop uten noe form for overoppheting. Så hvis du ikke får opp turtallet på din båt så er det enten for stor diameter eller for stor stigning på dine propeller. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
-morten- Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Var ute en prøvetur i gårkveld uten filter og jeg fikk 100rpm mer. Hadde motorluka åpen første delen av turen for å sjekke akkurat det, men ingen forskjell med luka åpen/lukket.. Skal bygge vogn til den ei helg det blir oppholdsvær så da blir den tatt opp til full service. Har kjøpt inn alt av filter og oljer, reimer, impeller, sinker, belger osv. Skal også justerr opp ventilene da den har gått snart 600timer så jeg får håpe at den blir litt friskere Var i utgangspunktet skeptisk til kad32 i Bella falcon, da mange skriver mye negativt, min oppfattning er at motoren er helt grei til denne båten. Kommer fort å greit opp i plan med 4personer, oppakning og full dieseltank. Helt klart at det er ikke noe ræserbåt, men til normaøt bruk så funker det bra og bruker lite diesel. Men fartsressursjene på skroget er vel godt over 29-30 knop! ser ut som de aller fleste er undermotoriserte! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vrod Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Jeg kan vel til dels være enig , men den Princess Rivieran jeg hadde tror jeg begrenset seg til ca 35 knop og for og få den over og rundt 40 knop måtte den nok overmotoriseres en del og da ville den sikkert begynt og gå på nesa så det er greit og holde seg innafor rammene båten er bygd for. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
FalconFantino 26 Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Jeg bor på Helgelandskysten så det blir litt langt, men takk for tilbudet. Jeg har skaffet materiell til å bygge meg vogn, så den smekker jeg sammen så snart jeg finner ei ledig helg:) Vet ikke hvor du holder til Lamek, men om det er i nærheten av Stavanger så har jeg 2 stk justerbare Ilas krybber stående som jeg ikke har bruk for lenger, så de selges meget rimelig. Send IM om det skulle være interessant. Lykke til med videre rpm-jakt. Tipper det er flere å hente med nysmurt båt og rent drev/propeller! Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 (redigert) Han som hadde den før meg var lærer og hadde egentlig null kunnskap om båt og motor. Båten er kjørt bare 250timer siden 2008, så den er veldig lite brukt. Olje servicer og slikt har han fulgt, men finner ingen plass at han har byttet veivhusfilter eller luftfilter. Når veivhusfilter går tett så går trykket ut på dreneringen og da havner oljedampen rett i luftfilteret så det er nok det som er årsaken til at filteret er svart. Har bestillt opp begge filtrene i dag så det blir nok knall:) Han sa at han hadde gitt full gass en sommerdag på speilblankt hav og da viste Gps 32knop. Det indikerer jo kanskje at propellene er for tunge så det blir nok å teste et sett propeller som er hakket lettere. Toppfart på 30kn og 3800rpm passer nok fint på denne båten så går det jo an å laste litt i den også når man skal på tur. Luftfilteret er en klassiker. Skulle til å nevne det, men så jo at du hadde gått løs på det. Men det var jo utrolig svart og skittent? Det er vel hvitt i utgangspunktet? Kan ikke ha blitt byttet på flere år? Er det et veivhusventilasjonsfilter med drenering ned til luftfilteret? ( jeg er bare kjent med D6 motoren og det føles feil å bytte luftfilter hvert år da det ser nærmest ubrukt ut etter 100 timer. Bare en liten flekk på det.) At selger bare har hatt full gass 1gang... javel? - full gass og riktig turtall av og til er jo en viktig indikator på at alt er i orden. Gjøres selvfølgelig på skikkelig driftsvsrm motor. Av nyssgjerrighet, hva har selger sagt om hvilke årlige servicepunkter som er gjort? Redigert 15.Mars.2017 av Lamek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 (redigert) Det stemmer nok det. Lest mye om de som har Mercruiser 4.2 320hk. Farten der er 42-44knop og fremdeles har den eksemplarisk oppførsel. Det er dog skrevet at den er litt "slapp i fisken" og det skal jeg være enig i. Det er mye vannstøy og lyd fra innredningen, skal gå over innredningen og se om jeg kan gjøre noe med det. Tenker også å isolere alle skott med 20mm Armaflex for å se om det blir bedre. Hadde kontoen min vert stor nok så hadde det havnet en MarineDiesel VGT500 med Konrad drev i hekken;-) , så det får vente til unga er flytta ut å kjerringa har funnet ny mann;) Men fartsressursjene på skroget er vel godt over 29-30 knop! ser ut som de aller fleste er undermotoriserte! Redigert 15.Mars.2017 av Lamek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.