Hosse Startet 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2017 Beklager, men her kommer nybegynner spørsmålene.. Hvor mye av det gamle bunnstoffet må virkelig bort? Alt som er løst, eller må det slipes helt ned? Sånn som det er nå har jeg fjernet alt løst med høytrykksspyler, men det blir jo flekker/kratere i den gamle fargen. Hva gjør dere? Båten står nå på 4 bukker i hagen. De 4 stedene bukkene ligger inntil båten, får jeg ikke vasket eller malt. Hva gjør dere med de plassene? På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Hvorfor fjerner du bunnstoffet? Dersom det er vanlig selvpolerende bunnstoff er det virksomt så lenge det er noe igjen av det. På min Saga 27 flekker jeg bare over der det er tynnslitt, og til det går det med en 0,7 liters boks hvert år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) Skraper vekk det som er tydelig løst og smører så nytt bunnstoff på båten. Små krater gjør ingenting, ikke stress med det om du ikke har speedbåt og skal vinne en regatta. Vil du ha det superjevnt må du pusse men det gjør ikke jeg. Jeg smører et helt strøk til forskjell fra Lars men det er helt sikkert ikke nødvendig :D Utifra bildet ser det veldig bra ut. Smør på nytt! Redigert 11.Mars.2017 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Og legg på litt ekstra i vannlinjen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Petter Kjærstad Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) garasjejekk på en planke og planke under båten.jekk litt opp forsiktig og så flytter du en og en bukk og stoffer under der bukken har vært. evt ta det når du kraner ut, eller flytter den over på hengeren/gaflene på trucken. Redigert 11.Mars.2017 av Petter Kjærstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Pusse litt der det er kanter i bunnstoffet for at det nye skal henge der. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg smører to strøk i vannlinja. Ellers kun rundt propellområdet med hekken/hekkthruster/flaps, baugen, (det som er over vannet når båten er i plan inkl. thrusterinnløp), inntaksventilene samt flekking etter behov. Går med ei trelitersspann hvert år og er ikke plaga med groing noen steder. Fullsmøring hvert år med selvpolerende bunnstoff og en liggetid på vannet på båten fra mai-okt. anser jeg (og nok mange med) som bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Kanskje legge grunning først? Ser ut som du er nedpå gelcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 garasjejekk på en planke og planke under båten.jekk litt opp forsiktig og så flytter du en og en bukk og stoffer under der bukken har vært. evt ta det når du kraner ut, eller flytter den over på hengeren/gaflene på trucken. Støttene havner litt forskjellig sted hvert år så det går seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Kanskje legge grunning først? Ser ut som du er nedpå gelcoat? Dersom det er årsaken til at du driver og skraper, er det helt forståelig. Fjern alt løst og legg på 2-komp epoxy før du legger på nytt bunnstoff. Da er det lurt å bruke en annen farge innerst slik at du neste år lettere ser hvor det er tynnslitt med behov for flekking. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hosse Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Ahh! Nå lærte jeg meg veldig mye! Det er derfor noen bruker 2 ulike farger og legger de annethvert år selvsagt! Skjønner skjønner! Tusen takk:-) Noen bunnstoff produsent som er bedre enn andre? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg tror nok at det ikke er den store forskjellen på merkene, men jeg har lang erfaring med Seajet sin 033. Anbefales. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jotun Nonstopp Supreme ble vel testvinner i de nyeste testene. Nå med en ny enda hvitere utgave http://www.baatsans.no/artikler/1877 Men Shipfix er jo ganske interessant https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=38201 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Ask Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 På min Saga 27 flekker jeg bare over der det er tynnslitt, og til det går det med en 0,7 liters boks hvert år. Kanskje litt på siden av trådstartar sitt spørsmål, men er båten oppe kvar vinter? Eller er den berre oppe ei kort tid for vedlikehald? På vår cat smørar me heile undervasskroget anna kvart år, men slippinga kostar 6000. Ask Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Hvis du bytter farge hvert år må du jo male hele båten under hver år. Det er unødvendig. Går med mye bunnstoff og du får stadig tykkere lag med gammelt bunnstoff. Etter 2-komponent primer i bunn etter sliping, la jeg første laget av bunnstoff i rød farge. Deretter sort. Flekking med sort i årene etterpå der det røde bunnstoffet begynner å skinne igjennom. I tillegg et heldekkende lag i vannlinjen. På denne måten har båten hele tiden en "passende tykkelse" med bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Kanskje litt på siden av trådstartar sitt spørsmål, men er båten oppe kvar vinter? Eller er den berre oppe ei kort tid for vedlikehald? Båten min står på land fra november til slutten av mars. Da jeg kjøpte båten et år gammel i 1987, fjernet jeg alt bunnstoff og la på 2-komp epoxy før to lag selvpolerende bunnstoff. Det var nemlig gjort dårlig arbeid første gang. Etter det har det kun blitt flekking hver vår pluss 10cm i vannlinjen. Da ser undrvanskroget ut som et lappeteppet, men når båten er kommet på vannet, er det kun fiskene som ser det. Redigert 12.Mars.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 http://bodonu.no/skal-produsere-shipfix-som-egen-maling/13.03-06:51 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hosse Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Da tenker jeg at jeg legger på primer (2-komp) på hele bunn først, og så på med selvpolerende bunnstoff på hele bunn ikke sant? Båten er kun i vann mai - september hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
slendrian Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Når du først har fjernet så mye så ville jeg maskert vannlinjen mens den enda synes, kjør på med eksentersliper og rubb til du får jevn overflate. Først 120 så 220, så sparkler du i småskader og rifter i topcoat/gelcoat, pusser ned og primer to strøk med antipest/epoxyprimer før du legger bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Hosse Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 OK, da kjører jeg igang med dette i helgen:-) Jeg har en sånn sliper som dette. Passer den til å slipe med? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-150-2000032883/ Eller har jeg vinkelsliper, men den går vel ikke å bruke.. Sitér dette innlegget Link to post
slendrian Svart 23.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Slipemaskin/Plan--og-eksenterslipemaskin/Eksentersliper-125-mm-2000021589/ vinkelsliper blir for ujevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.