MegaTrondy Startet 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2017 Byttet impeller i dag. Det gikk bra selv om jeg aldri har gjort det før. Når jeg hadde en skrue igjen før jeg var ferdig brakk hodet på skruen av. Jeg brukte ikke makt en gang. Spørsmålet er hva gjør jeg nå? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Prøve å borre opp og bruke en skrueuttdrager, den som har gjenger motsatt vei i ene enden. Annet er hvis plass og borre igjennom og sette i skrue med mutter på baksiden eller gjenge om til hakket større skrue hvis det er gods nok igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Ser ut som hodet på skruen er brukket av jevnt ved lokket . Jeg er inne på tanken att en mulig ide kan være og ta av lokket for deretter bruke kappskive på en dremel og lage nytt spor til flatt skrujern og deretter bare og skru skruen ut . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Opplevde nøyaktig det samme i sommer på yanmaren i seilbåten. Messingskruene er ikke gode når de blir gamle. Som nevnt over her, skru av igjen dekselet. Det stikker garantert ut en liten mm eller 2 av skruen. Siden du nettopp har hatt den ut og den knakk da du skrudde inn, så sitter den neppe hardt. Sett så et skrujern på skrå inn mot sårflaten/ kanten på det som er igjen. Bank/tapp forsiktig med en hammer og du skrur den ut igjen på den måten. Når du har skrudd ut nok til å få tak med en tang, så gjør du det. Deretter tar du med deg en av skruene og kjøper nye i syrefast kvalitet. Kjøp et par ekstra som du legger på lur. Bytt alle. Dette ordner du lett. Vær forsiktig så du unngår skader/ riper på pumpehusets flater der pakningen har anlegg. Redigert 12.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Får jeg skruer med riktig gjenger hvor som helst? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Kjøp et par ekstra som du legger på lur. Bytt alle. Og på den måte bygger vi alle opp et lager med ting som er kjekke å ha Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 -som man aldri får bruk for.... man man har ekstra uansett. ? Greia er at om du mister en skrue nedi kjølen, under motor etc, sa har du en ny, uansett om det er søndag, i havn eller til havs. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det var sånne jeg prøvde å få tak i... Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg kjøpte her: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/pin-wings Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Prøve å borre opp og bruke en skrueuttdrager, den som har gjenger motsatt vei i ene enden. Nei nei nei... den dritten der skulle forbys. Det kan ende i fordervelsen. Mål dimensjonen på skruen. Velg et bor med mindre dimensjon. Bor ut restene av skruen. Gjeng opp hullet på nytt eller bruk skrue med mutter. Rustfri skrue? Borr med hsc bor, saktefart og smøring. Det lønner seg ikke å sluntre unna med impeller bytte . Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg hadde samme trøbbel for noen år siden. Når du skrur inn disse skruene så skal de jo ikke strammes for mye, det husket jeg på plutselig før humøret fikk seg en knekk, fikk tak i en tang med spor helt ytterst og skrudde den møysommelig ut uten å si et eneste stygt ord. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg ville absolutt byttet alle skruene til syrefast. Helst bruker du pinneskruer som teerex forslår, men ikke i messing. Pinneskruene låses i huset med Loctite. Sånn har jeg gjort det på motoren til Saowanee. Jeg lagde pinneskruene selv ved å kappe hodet av vanlige helgjengete skruer. En av fordelene med pinneskruer er at det er MYE lettere å få på plass lokk og pakning. Delene bare tres på før du setter på mutterne. Det kan være veldig viktig den dagen du må skifte impeller i høy sjø. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Tar du av lokket, så kan du vere heldig med at du muligens får nok tak med ei nebbtang og klarer å skrue ut med den. Prøv det først. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Knakk også en skrue i sjøvannspumpen i forrige uke, skrudde ut resten enkelt med en nebbtang etter at lokket var fjernet. Kjøpte nye syrefaste M5 skruer som jeg kappet i riktig lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Hadde akkurat samme pumpe på min forrige båt. Og har dradd av hodet flere ganger. Pleier å løse seg ved å ta av lokket og bruke en spisstang til å ta ut det som står igjen. Klarer å vri litt på det som stikker ut på baksiden først. Så får du mere å ta tak i på fremsiden. Jeg fikk biten greit ut begge gangene det skjedde. Den er lett å skru på selv med en liten tang. Redigert 12.Mars.2017 av Stein-Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Takk for mange gode tips. Da har jeg flere ting jeg kan prøve :) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Har bedre erfaring med en slik tang, og knipe i skruen på tvers. Stort moment og skarpt bitt gjør susen Sitér dette innlegget Link to post
nemo. Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 hvis du klarer og entre en liten messing mutter på baksiden på den brukkene skruen, kan det være du klarer og skru skruen igjenom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.