Jump to content

Brukket skrue deksel til vannpumpe - tips?

MegaTrondy

Recommended Posts

Opplevde nøyaktig det samme i sommer på yanmaren i seilbåten. Messingskruene er ikke gode når de blir gamle.

Som nevnt over her, skru av igjen dekselet. Det stikker garantert ut en liten mm eller 2 av skruen. Siden du nettopp har hatt den ut og den knakk da du skrudde inn, så sitter den neppe hardt. Sett så et skrujern på skrå inn mot sårflaten/ kanten på det som er igjen. Bank/tapp forsiktig med en hammer og du skrur den ut igjen på den måten. Når du har skrudd ut nok til å få tak med en tang, så gjør du det.

Deretter tar du med deg en av skruene og kjøper nye i syrefast kvalitet. Kjøp et par ekstra som du legger på lur. Bytt alle. Dette ordner du lett.

Vær forsiktig så du unngår skader/ riper på pumpehusets flater der pakningen har anlegg.

Redigert av Eureka (see edit history)

Prøve å borre opp og bruke en skrueuttdrager, den som har gjenger motsatt vei i ene enden.

Nei nei nei... den dritten der skulle forbys. Det kan ende i fordervelsen. Mål dimensjonen på skruen. Velg et bor med mindre dimensjon. Bor ut restene av skruen. Gjeng opp hullet på nytt eller bruk skrue med mutter.

Rustfri skrue? Borr med hsc bor, saktefart og smøring.

Det lønner seg ikke å sluntre unna med impeller bytte .

Jeg ville absolutt byttet alle skruene til syrefast. Helst bruker du pinneskruer som teerex forslår, men ikke i messing. Pinneskruene låses i huset med Loctite. Sånn har jeg gjort det på motoren til Saowanee. Jeg lagde pinneskruene selv ved å kappe hodet av vanlige helgjengete skruer.

En av fordelene med pinneskruer er at det er MYE lettere å få på plass lokk og pakning. Delene bare tres på før du setter på mutterne. Det kan være veldig viktig den dagen du må skifte impeller i høy sjø.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hadde akkurat samme pumpe på min forrige båt. Og har dradd av hodet flere ganger. Pleier å løse seg ved å ta av lokket og bruke en spisstang til å ta ut det som står igjen. Klarer å vri litt på det som stikker ut på baksiden først. Så får du mere å ta tak i på fremsiden. Jeg fikk biten greit ut begge gangene det skjedde. Den er lett å skru på selv med en liten tang.

bilde

Redigert av Stein-Erik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...