Jump to content

Valg av 100w solcellpanel

MR Swe

Recommended Posts

Hva blir tollen på dette og med frakt? Og ikke minst leveringstid?

Ikke noe toll, kun 25% MVA på summen av kjøp+frakt. Hvis selger har oppgitt lav verdi på pakken (dvs under 350,-) kan man være heldig å slippe unna uten MVA-påslag hvis ikke noen finner ut at de skal sjekke pakkens innhold og har kunnskap om innholdets reelle verdi.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Av ting som sendes som postpakke med gratis frakt fra Kina har jeg aldri opplevd at noen pakker har blitt stoppet. Har fått tilsendt mini-PC (oppgitt som "Defective PC Parts" med verdi på ca 250,- på pakken), MPPT (verdi satt til ca. 300,- på pakken). Ellers har jeg mottatt minst 10-15 pakker som har hatt egentlig verdi over 350,- men oppgitt under 300,-. Alt har sklidd gjennom.

Kineserne er veldig løsningsorienterte på kundens vegne. En av de jeg kjøpte fra gjorde meg oppmerksom på at norsk tollvesen var klar over at ting ble deklarert med for lav verdi, og de ba meg ikke gi negativ score hvis pakken fra dem tilfeldigvis skulle bli stoppet. De deklarerte gjerne med kunstig lav verdi, men ville bare forsikre seg om at jeg var inneforstått med "risikoen" det innebar og at det ikke var selgers skyld.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

MPPT er fremdeles rett valg. PWM er mindre effektivt.

Helt riktig. Men om ikke plass er et problem så får man vel fortsatt mer watt pr. krone ved å bruke pengene på mer panel og en pwm fremfor mppt, fordi en ekte mppt regulator koster en god del kroner mer. Hvis man får 100w mer panel med pwm for en tusing++ ekstra og har plass på båten så er det god business fremfor 100W mindre panel og mppt :-)

Veldig mange av de billige kinampptene er fake, dvs kun pwm. 

---

Så jeg ville kjøpt mppt, en garantert ekte en. 

Hvis det kun er snakk om et enkelt 100w panel og ingen planer om utvidelse, er eg sannelig ikke sikkert om mppt er noe jeg ville valgt.

Et sånn regnestykket kan gå begge veier, både i kroner og watt. 

Ville uansett ha regnet litt over tallene for så hvilke resultater en får. Mppt er bra det men ikke for enhver pris til alle løsninger. Sånn økonomisk sett. 

Duppedings sett er noe helt annet

Redigert av TB22 (see edit history)

Den skal være bra. Har samme selv i 40amp

En liten merknad er batteriindikatoren, den er ikke helt reel. Er en youtube som kommenterer det også. Viser for lavt batt. Men ellers viser den ok verdier

Eller en idè  å programmer den til ditt batteribruk. Eks kutt forbruk før den når 11.8v

Den skal være bra. Har samme selv i 40amp

En liten merknad er batteriindikatoren, den er ikke helt reel. Er en youtube som kommenterer det også. Viser for lavt batt. Men ellers viser den ok verdier

Eller en idè  å programmer den til ditt batteribruk. Eks kutt forbruk før den når 11.8v

Takk for nyttig info. Planen er å teste denne ut på batteribanken som skal drive fruens Nespressomaskin :-)  . Siden hun insisterte på å kjøpe større båt er det jo taktisk lurt å pleie henne litt ekstra ved å ha Nespresso i båten :-))

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Se spec på denne fra Ebay. Det står MPPT regulator og PWM ut. Betyr det at det ikke er MPPT regulator? Har denne på sparelys til 990,-

http://www.ebay.com/itm/EPsolar-10A-20A-30A-40A-MPPT-Solar-Panel-Charge-Controller-Regulator-OR-MT50-TL-/142066135821?var=&hash=item2113cd330d:m:mG7121Dtm3XtuoGkUt8o9qA

Er den linken riktig?

Kommer til en etrace på anbud ja men om det er det de selger vet jeg ikke

Eg kjøpte meg ein Kina mppt til noken av mine panel ombord.

Etter ei stund merka eg at den gidde ut over 15V innibland. Sjølv om det var stillt inn på 14,4 på bulk.

Når dette blei oppdaga, kjøpte eg ein ekstra victron mppt. No har eg to stk victron mppt med bluetooth tilkobling.

Dei fleksible panela mine er slike: http://www.eco-worthy.com/catalog/worthy-100w-semi-flexible-monocrystalline-solar-panel-p-479.html

Eg kjøpte meg ein Kina mppt til noken av mine panel ombord.

Etter ei stund merka eg at den gidde ut over 15V innibland. Sjølv om det var stillt inn på 14,4 på bulk.

Når dette blei oppdaga, kjøpte eg ein ekstra victron mppt. No har eg to stk victron mppt med bluetooth tilkobling.

Dei fleksible panela mine er slike: http://www.eco-worthy.com/catalog/worthy-100w-semi-flexible-monocrystalline-solar-panel-p-479.html

Har litt samme erfaring som Steini når det gjelder regulatorer, og har testet to rimelige ebay PWM regulatorer for hobbyprosjekter på hjemmebanen. 

Ville ikke brukt noen av de som permanent løsning i båten:

http://www.ebay.com/itm/10A-Solar-Charge-Controller-with-Time-And-Light-Sensor-for-Solar-Panel-System-/182371710381?hash=item2a763375ad:g:PFYAAOSwmLlX~y23

Denne lager en veldig tydelig og irriterende "summelyd" i elektronikken når batteriet nærmer seg fullt.  Den bør i det minste monteres på et godt lydisolert sted ...

http://www.ebay.com/itm/30A-PWM-Solar-Panel-Controller-Battery-Charge-Regulator-12V-24V-Auto-With-USB/311775430086?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41669%26meid%3Dd64b4dbd7b7446e5ba6dd7650de998d4%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D351998827047

Denne har en "interessant" logikk som tillater at spenningen kan stige ganske mye for en kort periode.  Når regulatoren ikke ser lading til batteriet, så går den inn i en slags sparemodus hvor den sjekker batterispenningen noe sjeldnere, kanskje hvert 5. sekund.  I den perioden er panelet uregulert, og hvis man da har de rette betingelsene og vekslende sol så ser det ut som spenningen kan stige ganske raskt.  Har målt nesten 17V ut av regulatoren.  Vet ikke om dette er et alvorlig problem, men særlig tillitsvekkende er det ikke.  Har ikke klart å fremprovosere denne oppførselen med den andre regulatoren (eller Victron mppt som jeg bruker i båten).

bilde

Guest Avmønstret#

Er noen "slaktevideoer" av fake MPPT regulatorer på youtube. 

Fritt etter hukommelsen så er det noen absolutte kjennetegn på om det er en MPPT regulator eller ikke. Mener det var noen store strømgreier, kjøleribber osv. Mao så vil en lett og liten plastdings ikke kunne være MPPT. Men det var vel også varianter med "fake" kjøleribber osv... så en måtte slakte de for å få endelig bekreftelse. 

Men hovedtegn kan vel være liten og lett mppt regulator... hmmmm..

Her er en som måler seg frem til at den er fake:

Og her er en slakt:

Osv, ligger mange videoer på youtube. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...