bav28s Startet 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2017 Jeg har klart å søle en stor bøtte vann over dynamoen... Jeg tørket så godt jeg kunne på utsiden, og sprayet CRC inni og rundt.. Til å begynne med var det ingen feil å merke, men nå lader den med 15,4 volt.. Er det noen som har forslag til hva som kan være galt? Må jeg bytte hele dynamoen? Jeg har ikke mye greie på dynamoer, men har multimeter, og er flink til å følge steg-for-steg beskrivelser om det er noe som bør gjøres for feilsøking :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Målte du bak på dynamoen eller på batteripolene? Dersom du har skillediode i kombinasjon med sensing direkte på batteri vil ikke 15,4 V bak på dynamoen nødvendigvis være unormalt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bav28s Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det er målt på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 (redigert) Se om du finner en gul ledning bak på dynamoen (senseledningen), og sjekk at du har god kontakt der. Det kan være senseledningen som ikke lenger har god kontakt med dynamoen, og det kan gi for høy ladespenning. Koble den gjerne fra dynamoen (husk at den er koblet til batteriet i den andre enden, så du ikke legger den fra deg hvor som helst), og mål spenningen mellom senseledningen og minus. Multimeteret bør da vise samme spenning som batterispenningen. Sjekk gjerne tilkoblingen ved batteriet også, det er jo ikke garantert at feilen har noe med uhellet ditt å gjøre selv om det høres veldig sannsynlig ut . edit: måles med motoren avstengt hvis det skulle være tvil :) Redigert 12.Mars.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Takk for tips til feilsøking Det virker som at ledningen har god kontakt på dynamoen. Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være det. Det er samme spenning mellom den og minus, som direkte over batteripolene. En annen ting jeg oppdaget, er at ladingen kun går på startbatteriet.. Det er en skillediode tilkoblet, som skal veksle mellom batteriene. Det blir ingen lading på de andre batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Da tipper jeg senseledning er festet i tilknytning til forbruk. Får du ordnet ladingen til forbruk blir sikkert ladespenning normal igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Har du forslag til feilsøkning? Kan det være skilledioden som ikke virker, mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Om alle ledninger er ok og du ikke finner noe åpenbare feil, så ville jeg tatt dynamoen med til et verksted og testet den i en testbenk Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Husker jeg hadde samme greia i bilen min for mange år siden når jeg kjørte fort gjennom store vanndammer så det sprutet litt for mye. Skyldes vann i laderegulatoren. Tørk dynamoen med en vifteovn en god stund, så virker den nok igjen Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Om det skyldes vann i laderegulatoren, er dette en del som lar seg bytte ut i så fall? Jeg har kjørt motoren en del timer, så det burde vel ha tørket nok av det? Vet du om det går an å gjøre et feilsøk på laderegulatoren selv? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Laderegulatoren styrer spenningen på rotoren så magnetfeltet blir riktig for å genrere ca 14vdc ut etter diodebroa. Regulatoren sitter ofte synlig på enden , festet med 2 skruer og får + fra diodebroa like på baksiden av endedekselet. Hvis det er dårlig kontakt her vil den gi full spenning på rotor, som igjen gir 15-18v avhengig av turtall og forbruk. Feilsøking blir evnt. å bytte rele Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 takk for tips med fare for å virke veldig kunnskapsløs.. er det nr 3 på dette bildet som er relet du henviser til? https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49813/1489497259.jpg (bildet er hentet fra la-sa båt og motor sin nettbutikk) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ja du har kanskje releet for seg selv. Da ville jeg ha begynt med å sjekke alle tilkoblingene. Bruk en rensespray som tar oksider og gå over etterpå med syrefri vaselin Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Syrefri vaselin kan brukes som beskyttelse over tilkoblinger, men ikkje på kontaktflater da den leder dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Du skriver ikke hvilken spenning du har på forbruk, men er den under 12,5 volt så er det jo ingen lading. Ergo vil senseledning tilkoblet forbruk gi beskjed til dynamo om å gi alt den kan. Det er svært vanlig at sense kobles til forbruk hvis man har en slik og på VP er den gul. Du må jo uansett få orden på lading til forbruk enten regulator er defekt eller ikke, men har stor tro på at spenning blir normal når lading til forbruk er ok. Tips til feilsøk er ikke helt enkelt uten bilde av skillediode og gjerne baksiden av dynamo. Ja der kom der et koblingsskjema mens jeg skrev ? Redigert 14.Mars.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Jeg prøver meg på en tur i båten igjen i kveld eller i morgen, så tar jeg med rensespray (5-56 er vel godt nok?), og kamera. takk til alle for hjelp så langt Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Skulle ikke forundre meg om hegra er inne på noe her, han har en veldig plausibel teori. Hvis det viser seg at du har lading på startbatteriet men ikke på forbruksbatteriet, så er det ikke dynamo/regulator som er problemet, for den ser ikke forskjell på batteriene. For å sjekke helt sikkert at du ikke har lading, så kan du måle spenningen på begge batteriene før og etter start av motoren. Hvis spenningen ikke stiger på det ene batteriet etter at du har startet, gjerne på litt forhøyet tomgang, så får ikke batteriet lading. Da kan du "jobbe deg" i retning dynamoen med multimeteret for å sjekke at du måler spenning hele veien til batteriskillet/skilledioden. Du har sikkert en sikring i nærheten av forbruksbanken, og den er en god kandidat å sjekke nærmere. Du kan samtidig sjekke om du finner igjen senseledningen på eller i nærheten av forbruksbanken, det vil jo styrke hegra sin teori. Batterikablene til forbruksbanken kan ha dårlig kontakt, eller batteriskillet kan være gåent. Hvis ladesystemet ditt er "originalt VP" så er det sannsynligvis en diode som er batteriskillet ditt, og den kan du ofte teste med et multimeter. De fleste multimetere har en s.k. diodefunksjon. Google "multimeter diode test" så får du forslag til hvordan den fungerer, så kan du sjekke skilledioden når du først er i gang. edit: ta masse bilder, av dynamo, diode, batteri og hva du kommer over :) Ikke sikkert du får bruk for de, men kommer det flere spørsmål senere så slipper du kanskje å reise tilbake til båten for å sjekke opp i saker og ting :) Redigert 14.Mars.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 (redigert) Regulatorer kan ikke "renses" Dette er elektroniske elementer som sitter i en vanntett kasse enten i eller på dynamoen. Siden han måler høy spenning på dynamoen pleier det å være enten et problem med løse ledninger (sense, minus, t.o.m. kontakter i dynamoer)eller et problem med selve regulatoren. Sjekk ledningene, ellers må dynamoen sjekkes av kyndige. Jørg Redigert 15.Mars.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
bav28s Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Da har jeg kommet meg en tur i båten, og fått tatt noen bilder. Jeg har også målt skilledioden, med multimeter. Først skilledioden: Når jeg har pluss på den midterste, og minus på en av de andre, måler jeg motstand. Med minus i midten, og pluss på en av de andre, er det ikke utslag. Pluss i midten, og minus på venstre side gir utslag 440 på multimeteret, mens minus på venstre side gir 481. Virker dette fornuftig? Jeg måler også tilsvarende batterispenning, om jeg tar minus på batteriet, og pluss på venstre eller høyre kobling i diodeskilleren (når ledningene er koblet på..) Den midterste gir ikke spenning. Så dynamoen: Koblingspunktene ser fine ut. Den gule ledningen det henvises til som sense-ledning, er ikke tilkoblet, men det er en rosa ledning som går til forbruksbatteriet. Kan det stemme at dette er sense-ledningen min? Den gir ihvertfall batterispenning. Jeg ser ikke noen plass hvor den gule skal tilkobles, og det er heller ingen spenning på den. Og jeg finner den ikke igjen noe annet sted. Den tykke røde kabelen går til midterste feste på diodeskilleren. (Rosa + hvit ledning som går inn i hvit "boks" og over i to sorte, er koblet på et remhjul med påskrift: "Ogura Clutch Co. LTD" så den har vel ingenting med dynamoen å gjøre..?) Med motoren i gang, så måler jeg 15,4V på startbatteriet, men ingen endring i spenning på forbruksbatteriene. Kunne en feilsøking vært å koble sammen start og forbruk med startkabler f.eks ? Eller flytte rosa/sense-ledning over på startbatteriet? Dette er originalt VP / Bavaria oppsett fra 2011. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei. "Med motoren i gang, så måler jeg 15,4V på startbatteriet, men ingen endring i spenning på forbruksbatteriene." Med kablene tilkoblet skilledioden og motoren i gang, måler du spenningene på de tre tilkoblingene på skilledioden. Se hva spenningen er på hver enkelt tilkobling. Den gule senseledningen kan vi komme tilbake til. Midlertidig kan du koble den til B+ på dynamo. Nemo Sitér dette innlegget Link to post
TomBry Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Hei, Du sier at sense kabel (rød) går til forbruksbatteriene. Hvis du ikke får høyere spenning på disse med motoren i gang, vil dynamoen "pøse på" for å prøve å utligne forskjellen mellom dynamo spenning og batteri spenning. Ser ut som sensor/kabel funker som den skal. På skille dioden som du målte, er pinne A kabel fra motor/dynamo. Denne skal normalt ha 0,5-0,8 V høyere spenning enn pinne 1 og 2( med motor i gang). Skilledioden har et spenningsfall på 0,5-0,8V. Gul sense kabel er koblet fra og ny kabel(rød) er strukket til "andre siden" av skillediode. Dynamo vil da kompansere for tapet i skilledioden. Ville sjekket kabel fra pinne 1 og 2 på skillediode. Disse skal gå til henholdsvis start og forbruks batteri. Start batteri kabel er tydeligvis i orden siden du får høyere spenning her. Går kabel til forbruksbatteri via hovedbryter hovedbryter? Denne må i så fall være påslått. Har montert utallige Volvo motorer som montør hos en av norges største båtprodusenter. Kjenner dette systemet godt. Var borti en båt med twin IPS der sense kabler var byttet om på. Startet motor nr 1 og den ladet med nesten 16V, fordi den ikke hadde kontakt med riktig batteripakke/sense kabel. Startet motor nr 2 og denne ladet med 9V, fordi sensekabel fikk spenning fra motor nr 1. Dynamo prøvde da å dempe ladingen så godt den kunne. Startet man motor nr 2 først ladet denne med 16V og nr 1 med 9V. Tok litt tid før vi fant den feilen. Sjekk spenning ut på pinne 1 og 2 på skillediode. Er det full spenning ut på begge, må det være en feil på kabel ut til forbruks batteriene. Tommy Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Takker igjen for gode tips og råd! Jeg tolker tilbakemeldingene som at dere mener noe er galt med skilledioden, og ikke dynamoen. Er det mulig å manipulere en test av dioden? Vil det fungere å sette på en batterilader, med negativ mot et felles punkt, og positiv mot ladekabel på dynamoen? Blir det nok spenning til å måle ut på 1 og 2 av skilledioden? Grunnen til at jeg spør om dette, er at båten ligger på land, og hver gang jeg skal starte den innebærer det en del logistikk, samt gjennomkjøring med frostvæske etterpå.. Om en batterilader ikke vil kunne gi tilsvarende funksjon som en dynamo for å teste dioden, så starter jeg motoren. Hvordan virker egentlig skilledioden? Skal den gi like mye strøm ut på på 1 og 2 hele tiden, når motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Da forstår jeg at det er en del jobb å starte motoren. Du kan selvsagt koble en lader til B+ på dynamo. Bare sjekk at det ikke er noe særlig forbruk mens laderen er tilkoblet. La laderen stå på en liten stund til spenningen stabiliserer seg. a) Mål så spenningen på den midtre tilkoblingen på skilledioden. Den skal være sammespenning som B+ på dynamo. Det er her strømmen kommer inn fra dynamo. b) Mål spenningen på 1 og så på 2 på skilledioden. Spenningen på begge (1 og 2) er ca 0,7V lavere enn på den midtre tilkoblingen. ------------------------------------------------------ "Hvordan virker egentlig skilledioden?Skal den gi like mye strøm ut på på 1 og 2 hele tiden, når motoren går?" -------------------------------------------------------- Strømmen kommer inn på det midtre tilkoblingen på skilledioden og strømmen taes ut fra 1 og 2. Det vil si at strømmen kan gå fra 1 til motor og fra 2 til forbruk. En diode leder strømmen bare en vei, "men den bruker ca 0,7Volt for å gjøre jobben". Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 (redigert) bav28s : Vil det fungere å sette på en batterilader, med negativ mot et felles punkt, og positiv mot ladekabel på dynamoen?Blir det nok spenning til å måle ut på 1 og 2 av skilledioden? Ja, det vil det, men vær obs på at mange ladere ikke starter når de ikke registrer spenning. Og på den siden av skilledioden er det ingen spenning så lenge motor står stille. Men gjør et forsøk, kan godt hende din lader starter. bav28s : Hvordan virker egentlig skilledioden? Den er som ventilen i et bildekk. Lufta går bare inn, men ikke ut igjen. Dynamoen er som en kompressor, men den fyller to dekk med hver sin ventil samtidig. Er det mer luft i det ene dekket (batteriet) enn det andre går lufta til det dekket med lavest trykk(spenning) først. Når trykket er likt i begge fylles begge. Når motoren stopper lukkes ventilene og strømmen tas ut via brytere tilsluttet hver sine batteri. Ikke start uten at kablene er på plass igjen. Da kan du ødelegge dynamoen. bav28s : Jeg tolker tilbakemeldingene som at dere mener noe er galt med skilledioden, og ikke dynamoen. Ikke nødvendigvis. Men gjør som nevnt. Koble til igjen de tre på dioden og start opp og mål så spenningen på de tre. Det kan muligens hende at startbatteri får spenningen fra et annet sted enn dioden, derfor viktig at du måler på diodens A kontakt med motor i gang. Redigert 18.Mars.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Om laderen din ikke vil starte når den kobles til A på skillediode kan du gjøre slik: Koble laderen til et batteri. Den ledningen som går fra batteriet som er tilkoblet lader kobles nå til A på dioden i stedet for 1 eller 2 som den opprinnelig skal stå på. Ledning fra dynamo kobles ikke til noe sted. Så kobles det batteriet som ikke er tilkoblet lader, først til 1. Nå skal du få ca. 0,5 volt lavere spenning ut på 1. Deretter kobler du til 2 og samme resultat skal du ha der. Altså har du 14,0 volt på A som er koblet rett på batteri som lades skal du ha ca. 13,5 volt på 1 og 2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.