Limbo79 Startet 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2017 Hei, Jeg er i ferd med å inngå en avtale om kjøp av en båtplass i en båtforening. I den anledning har jeg et ønske om å skrive kontrakt med selger. Båtforeningen har sine prosedyrer, men de blander seg ikke inn i selve transaksjonen. Er det noen her som har noe liggende jeg kunne brukt? Lite av den type kontraksmaler på nett, så langt jeg kunne finne. På forhånd, takk for tipps :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Har nylig gått på en smell relatert til båtplass så du kan få noen råd, men skuddsikker kontrakt har jeg ikke... Ikke anta/håp/tro/regn med noe som helst. Det eneste som gjelder er hva du har skriftlig og hva du kan bevise ved en eventuell tvist. Båtplassens plassering, spesifikk plass, innside eller utside? Skal din plass kunne ofres om noen plasser skal utvides eller bortfaller? Skal du ha rett til å overdra, selge eller leie ut båtplassen? Fast størrelse på plassen Hvem har ansvaret for vedlikehold Innskudd - avspisning dersom det følger parkering med båtplassen så må du micro-spesifisere alle forhold rundt parkering også... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Er det ikke i all "enkelhet" at du overtar de rettigheter og plikter som selger har hatt og kan bruke avtalen med havnen som utgangspunkt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Er det ikke i all "enkelhet" at du overtar de rettigheter og plikter som selger har hatt og kan bruke avtalen med havnen som utgangspunkt? Jo kanskje, men spørsmålet er kva rettar og pliktar er det er? Det kan heller ikkje sikkert at selgar ønsker å selga alle rettane, om rettane kan splittast? Det første eg hadde gjort var å undersøka kva rett båtlaget har til eigedommen. Dersom det er ein tidsavgrensa leigerett, slik som eit båtlag eg var med i før, er båtplassen mindre verdt. I båtlaget er var med i kostar ein stor plass 50 000. Om leigeretten til grunnen/strandlinja går ut om fem år, og grunneigar kanskje ikkje vil fornya avtalen, seier det seg sjølv at verdien er mindre enn om båtlaget eig grunnen sjølv. Hugs at det mange kallar "innskudd" i rønynda er usikra lån. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Jo kanskje, men spørsmålet er kva rettar og pliktar er det er? Det kan heller ikkje sikkert at selgar ønsker å selga alle rettane, om rettane kan splittast? Hvis ikke selger kan/vil legge frem sin avtale med havnen så ville jeg ha funnet meg en annen plass. Her er det jo snakk om en båtforening så skjønner ikke helt problemet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.