Bårdp Startet 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2017 Har fått problemer med trim og trimindikator på min Volvo D6 350 med DPH drev. Noen som vet av noe sted en kan finne koblingsskjema til dette? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Det går via canbus til pcu i motorrommet. Derfra går det merkede kabler fra den store Bosch kontakten til trim giver på babord side av transom og til releblokk på trimpumpen. Reléene får spenning fra en automatsikring rett ved dieselfilteret og denne hender at det er feil på. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Takk for tips og opplysningene. Men hadde jo vært veldig greit med et koblingsskjema når en skal feilsøke på noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 (redigert) [/left] Redigert 13.Mars.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 ...det er god grunn til at du ble nominert i år DieselDahl Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Glimrende det beviser jo at det finnes skjema. Men kunne ikke finne noe om trimindikatoren der. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 (redigert) Indikatoren er koblet til HCU som en node i nettverket, kun can bus signaler dit. Det gjelder alle instrumentene, alt her er digitalt. Redigert 13.Mars.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Ja ser den. Men vil vel tro feilen ligger i giveren eller i kablingen til den. Indikatoren viser alt fra 0-50 helt vilkårlig selv om drevet står fult nede. Og når den viser så mye at den røde lampen i den lyser er det ikke mulig å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Mener å ha sett at flere her på bp har hatt samme problem. Vet ikke om det er feil på giveren, dårlig kontakt eller om bolten som den måler stillingen på er løs. Pluggen kan være synderen. Den store bosch kontakten på PCU kan også være dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Da fant jeg feilen på trimindikeringen det var irr i kontakten til giveren. Renset den og indikatoren viser nå korrekt -8. Nå gjenstår det bare å få trimmen til å virke. Det er 12V frem til releene men de ser ikke ut til å operere. Prøvde å ta ut den store Bosch kontakten men den sitter fast mulig det er noen form for låsing på den men den er montert slik at det er vanskelig å se og komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Løfter denne litt. Ingen som kjenner til om det er noen form for låsing på denne Bosch kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Det skal vel være en slags lås som skal skyves i kontaktens lengderetning. Den må altså "trekkes" ut for å få av kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 OK takk for den får gjøre et forsøk. Den som i sin tid har montert dette i båten min har åpenbart ikke tatt høyde for at det skal gjøres noe med dette systemet i ettertid. Er sikkert montert inn før dekket ble satt på. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Da fik jeg ut pluggen det var et lås i enden som måtte dras til side før den kunne trekkes ut. Men pluggen så helt fin ut sprayet den med kontaktspray og satte den på plass men det ble ingen forskjell. Har funnet ut at det er Spenning frem til releene og når jeg leger en liten last mellom tilføreselen og spolen på releet starter pumpen. Feilen må vel antagelig være en plass mellom pluggen i tegningen merket "Powertrim conn" og releene. Det må vel finnes noen tegning av den kabelstokken. Noen som har den? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Blå og grønn ledning går til styring av hvert sitt powertrim relé. Hhv opp og ned. Du kan jo måle om du får spenning her når powertrim panelet betjenes. De tre andre ledningene i denne pluggen går vel til trimgiveren. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Da funger omsider alt som det skall. Feilen med indikatoren skyltes at den trepolte pluggen ut til drevet var eiret i stykker. Feilen med trimmen skyltes brudd i en kable og et ødelagt rele. Takk for tegninger og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Flott du melder tilbake hva løsningen er. Det er god praksis og skulle ønske enda flere var flinke til å poste løsninger : Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.