Jump to content

Valg av VHF radio

Hosse

Recommended Posts

Hjelper vel lite med AIS mottaker, om den ikke kan kobles på kartplotteren?

VHF kobles jo vanligvis til plotteren for å overføre posisjonsdata til VHF'en. Har man AIS mottaker i VHF'en, så overføres denne informasjonen via tilkoblingen til kartplotteren og vises på skjermen der (om kartplotteren har denne muligheten da. Nyere kartplottere har gjerne det).
  • 3 uker senere...

Beste stasjonære "budsjett-VHF"*? hvilken er det? og med ok lyd?

Og antennebrakett til pushpit?

(Hadde en halv seilbåt for lenge siden, og en VHF, på den, lite benyttet, kan man si. Den andre eierandelen i båten brukte nok VHF litt mere. Siden kona plutselig begynte å surfe på finn nå, og på seilbåter... Og siden hun brukte min brukerkonto, så gikk det plutselig opp for meg at noe kunne skje.

Så grunnet vådekjøp, så er vi nå eiere av en liten seilbåt igjen (Maxi Magic 26) :wink: Og med seilbåt, så er en jo plutselig innimellom langt utaskjærs igjen :yesnod: , og der har iallefall VHF en misjon, slik jeg ser det. Vurderer derfor å skaffe en fastmontert (budsjett*) VHF til den, og henge antenna på pushpit. (mastemontering er helt klart best, men det får bli senere, rekker neppe den installasjonen i sommer...). Og jeg er helt grønn på bruk av VHF, har "lappen" riktignok. Ser at GPS funksjon kan være himla greit, for å finne det kjapt i halvmørket etter at en plutselig har funnet en mørkeblå lavtflytende 20' container i Skagerak kl 0142... Mens en egentlig skal finne andre saker og ting, kjapt... )

*Budsjett VHF, spesielt siden: hva skjer med servicesiden for tiden(?)... "This is rescue India can y..." "oh, sorry, dette er radio sør, hva er din posisjon?"

(dessuten, så er det andre ting å bruke penger på også, i hverdagen, denne båten kom liksom litt på toppen av matinnkjøpene..).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Selv har jeg gått for en håndholdt i første omgang etter å ha snakket med mange og tatt mitt eget valg til slutt. Jeg går foreløpig for håndholdt begrunnet i mitt bruksmønster, der jeg beveger meg i nærheten av både landstasjoner og andre båter som kan videresende mitt oppkall hvis nødvendig. Jeg har kjøpt en Standard Horizon HX870 som har innebygd GPS og klasse D DSC, flyter og har 6 watts styrke.

Skal bruke denne første VHF-sesongen til å tilegne meg erfaringer og se om det eventuelt bør satses på en stasjonær.

Men foreløpig går jeg for denne, og lever godt med det valget.

furhan skrev for 2 timer siden:

Benji: Hvorfor skal den koples direkte på batteriet? Jeg har koplet min på forbruksvaner, men etter hovedbryteren.

Som nevnt i under. Det reduserer muligheten for forstyrrelser.  Vi hører det fort når strøm kobles sammen med vifter/kjøleskap etc, det er dårlig løsning. Rett på forbruksbatteri , husk sikring, og god nok kvadrat på kabel. En ting til. Senterleder på antennekabel skal loddes. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...