Bonus Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Hjelper vel lite med AIS mottaker, om den ikke kan kobles på kartplotteren? VHF kobles jo vanligvis til plotteren for å overføre posisjonsdata til VHF'en. Har man AIS mottaker i VHF'en, så overføres denne informasjonen via tilkoblingen til kartplotteren og vises på skjermen der (om kartplotteren har denne muligheten da. Nyere kartplottere har gjerne det). Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Du får VHF ned AIS og innebygd GPS-mottaker. Standard Horizon har en slik. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Beste stasjonære "budsjett-VHF"*? hvilken er det? og med ok lyd? Og antennebrakett til pushpit? (Hadde en halv seilbåt for lenge siden, og en VHF, på den, lite benyttet, kan man si. Den andre eierandelen i båten brukte nok VHF litt mere. Siden kona plutselig begynte å surfe på finn nå, og på seilbåter... Og siden hun brukte min brukerkonto, så gikk det plutselig opp for meg at noe kunne skje. Så grunnet vådekjøp, så er vi nå eiere av en liten seilbåt igjen (Maxi Magic 26) Og med seilbåt, så er en jo plutselig innimellom langt utaskjærs igjen , og der har iallefall VHF en misjon, slik jeg ser det. Vurderer derfor å skaffe en fastmontert (budsjett*) VHF til den, og henge antenna på pushpit. (mastemontering er helt klart best, men det får bli senere, rekker neppe den installasjonen i sommer...). Og jeg er helt grønn på bruk av VHF, har "lappen" riktignok. Ser at GPS funksjon kan være himla greit, for å finne det kjapt i halvmørket etter at en plutselig har funnet en mørkeblå lavtflytende 20' container i Skagerak kl 0142... Mens en egentlig skal finne andre saker og ting, kjapt... ) *Budsjett VHF, spesielt siden: hva skjer med servicesiden for tiden(?)... "This is rescue India can y..." "oh, sorry, dette er radio sør, hva er din posisjon?" (dessuten, så er det andre ting å bruke penger på også, i hverdagen, denne båten kom liksom litt på toppen av matinnkjøpene..). Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Benji Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Her har du en god radio, fra en anerkjent produsent. https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/standard-horizon-gx-1300e-dsc-25watt Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Pequod Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Selv har jeg gått for en håndholdt i første omgang etter å ha snakket med mange og tatt mitt eget valg til slutt. Jeg går foreløpig for håndholdt begrunnet i mitt bruksmønster, der jeg beveger meg i nærheten av både landstasjoner og andre båter som kan videresende mitt oppkall hvis nødvendig. Jeg har kjøpt en Standard Horizon HX870 som har innebygd GPS og klasse D DSC, flyter og har 6 watts styrke. Skal bruke denne første VHF-sesongen til å tilegne meg erfaringer og se om det eventuelt bør satses på en stasjonær. Men foreløpig går jeg for denne, og lever godt med det valget. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Roger jo Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 (redigert) Feil tråd Redigert 7.April.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torfinn62 Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Har både stasjonær og håndholdt. Icom 423 uten GPS, (Får koordinater fra en Garmin 158i). Og Standard Horizon HX870E. Sitér dette innlegget Båtlivet - mer enn bare en interresse mvh Torfinn62 Link to post
Too Much Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Jeg har tilsvarende VHF som Benji linker til, bra den men jeg savner et hjul for skifte av kanal. Synes det er mye raskere og lettere å bruke et hjul enn trykknapper. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Benji: Hvorfor skal den koples direkte på batteriet? Jeg har koplet min på forbruksvaner, men etter hovedbryteren. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Kobling direkte til batteriet reduserer mulighetene for å miste strømmen. Mener at det er et krav for å få få godkjent installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.April.2017 Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 furhan skrev for 2 timer siden: Benji: Hvorfor skal den koples direkte på batteriet? Jeg har koplet min på forbruksvaner, men etter hovedbryteren. Som nevnt i under. Det reduserer muligheten for forstyrrelser. Vi hører det fort når strøm kobles sammen med vifter/kjøleskap etc, det er dårlig løsning. Rett på forbruksbatteri , husk sikring, og god nok kvadrat på kabel. En ting til. Senterleder på antennekabel skal loddes. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.