janarpe Startet 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2017 Tusen takk for et supert forum!! Flere av de store motorprodusentene har de senere årene fått en ledning fra tilt sylinderen og til en offeranode. Se bilde under av en suzuki installasjon. Jeg har hatt sore korrosjonskader på en aluminiumsbåt med en mercury motor. Mercury har ikke en slik ledning. Tilt sylinderen har fått et grått metallisk ekstra lag. Er det noen som har erfaring med mangel av slik ledning? Kan det være årsaken til korrosjonskaden? Til informasjon så har alt annet med hensyn på strøm i båten og i havna vært sjekket og funnet i orden. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Nei, mangel av en slik ledning vil ikke medføre korrosjonsskader på skrog. Hvordan de ulike deler av en utenbords båtmotor er skrudd sammen vil bestemme om det er galvanisk kontakt mellom de ulike delene og en anode, og om det er behov for å koble de ulike delene sammen med wire/strømførende ledninger for å "sikre" motorens deler mot galvanisk korrosjon. Dersom det er metall mot metall kontakt som gir tilstrekkelig galvanisk/elektrisk kontakt mellom metallene i delene som er i kontakt med sjøvenn på en utenbordsmotorer er det helt unødvendig med en ledning. Ledningen er sannsynligvis av "rustfritt" stål, som også skruen som fester denne, mens godset den skrus inn i er aluminium som gir mulighet for korrosjon og dannelse av alu-oksid i innfestingen... En båtmotor er ikke beregnet til å være offeranode for skrog eller å ha påmontert tilstrekkelig med offerandoer til å sikre et skrog mot galvanisk korrosjon, eller å ha galvanisk kontakt til skroget for å sikre skroget mot påvirkning fra metallet i motor eller ikke påvirke skroget. Sitér dette innlegget Link to post
janarpe Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Tusen takk for svar. Men hvis det ikke er tilstreklig galvanisk/elektrisk kontakt mellom delene, men litt kontakt (stor motstand), vil man ikke da kunne risikere at noen av delene blir katode (mottar metall partikler) og noen deler blir anode på grunn av forskjeller i plassering på spenningsrekka? Dette vil vel også skje mellom motoren og skroget fordi de to er vel ikke helt elektrisk isolert fra hverandre? Bilde under er av min tilt-sylinder. Jeg synes det hvite/grå belegget ser utsom metall partikler. For meg ser det ut som om tilt-sylinderen har fungert som katode og offer anodene som anode. Når anodene som står nært har blitt tært bort, etter bare noen måneder, har tæringen på skroget på båten startet. Det skal sies at bunnsmøringen på skroget ikke har dekket hele det fuktige område på båten. Det har derfor vært et område ved vannoverflaten som ikke har hatt bunnsmøring. Det gir salt, oksigen og fukt på aluminiumen..... ikke gra. Hvis det ikke er metallpartikler på tilt-sylinderen hva kan det være da? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hei! Hva lurer du egentlig på? Er det skroget som er korrodert som du ønsker å finne årsaken til? Hvor sitter din store anode under på festebraketten? Som alltid skal ligge i vannet? Hvor mange lag med epoxy har du på skroget, for deretter å ha på feks AluSafe i hvor mange lag? Hvilket dunnstoff har du brukt utenpå dette? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) -og nei, metall kommer ikke svevende gjennom vannet og avsetter seg på lakken på trimhuset. Bare for å ha svart på ditt sppørsmål også ;-) Men om du vasker det av så kan det hende at det er korrosjon under lakken. Men sjekk ved å vaske først.Det er fullt mulig å få aluminium til å korrodere ved å sette det i sjøvann, -helt alene. http://www.boatingmag.com/protecting-aluminum-boats-from-salt-water-corrosion Redigert 14.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Skal lese den linken der når jeg får tid alfalfa. Strødde litt gjennom, og den hevder det samme som meg. Gidder ikke lese artikler som ikke er enig med meg selv. Slik utvider man horisonten. Vet ikke helt hva du er ute etter janarpe. Men det er korrekt at katode vil kunne motta metallpartikler. Forholdet, som også linken til alfalfa forfekter (og jeg), er at metaller går i minus. Metaller som har gått i løsning er typisk ioner av konfigurasjonen M2+. Disse vil elektrisk 'lime' seg til en hver negativ overflate. Det samme gjelder kalkforbindelser i sjøvann Ca2+ og metaller som Mg2+. Denne miksen vil danne et tilnærmet diffusjonstett skikt fra noen atomplans tykkelse og oppover til relle klumper. Hvordan alt dette fungerer avhenger i stor grad av lokale forhold. Slik er det et hav av forskjell mellom Mjøsa og Bunnefjorden. I linken ble det hevdet at man ikke kan regne på anoders størrelse, antall og plassering. Den er ny for meg. Jeg har regnet på akkurat det når det gjelder offshorkonstruksjoner med design life 30 år i Nordsjøen. Og har sett det i praksis på Hulda, min egen lab. Og de lokale forholdene er såpass at fra Lofoten til Brest er havet inndelt i minst tre soner. Disse sonene er basert på havtemperatur og saltgehalt, blant annet. Tok eksamen i våtkorrosjon for over 20 år siden, vesentlige poenger har gått i glemmeboka. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hei igjen Hulda. Jeg tror nok at du ikke bør ta det så bokstavelig det som står i slike velmente artikler i den kulørte presse. Om man er en kjøper av en alubåt og skal ha en anode eller tre, kan det hende man ikke har korrekt info om legeringer verken i båten eller anode, ei heller areal av metall i vannet og vannets beskaffenhet. Så da bruker man "prøv og feile metoden" For dersom du vil regne på det trenger du mere info enn du har tilgjengelig. Det kan hende det er dette de har ment? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.