Jump to content

Edit History

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel og kobler denne til batterivelger (dynamo blir frikoblet). Det blir så strekt ny 16 kvmm kabel mellom dynamo og VSR. Jeg ønsker at VSR først skal lade opp forbruksbatteriet, da dette sikkert trenger mer tid på å bli fulladet (110Ah) før VSR kobler inn startbatteriet (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

20180404_124911.jpg.8fbff28a662b2ccc7f8bfb5cfa876939.jpg

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

20180404_124620.jpg.f3a4133f152c6b268577beb11b9bf1e9.jpg

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

20180404_225633.jpg.462ddb60a42e0878678d31f27a4aa366.jpg

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

20180404_230205.jpg.b47d860022986d880f6f35515935f85e.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel, frikobler dynamo fra kjeden og kobler denne til batterivelger. Det blir strekt ny 16 kvmm kabel mellom dynamo og VSR. VSR er permanent koblet opp mot forbruksbatteri for å sikre god lading til dette store batteriet (110Ah) og kobler inn startbatteriet etterhvert (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

20180404_124911.jpg.8fbff28a662b2ccc7f8bfb5cfa876939.jpg

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

20180404_124620.jpg.f3a4133f152c6b268577beb11b9bf1e9.jpg

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

20180404_225633.jpg.462ddb60a42e0878678d31f27a4aa366.jpg

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

20180404_230205.jpg.b47d860022986d880f6f35515935f85e.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel, frikobler dynamo fra kjeden og kobler denne til batterivelger. Det blir strekt ny 16 kvmm kabel og mellom dynamo og VSR. VSR er permanent koblet opp mot forbruksbatteri for å sikre god lading til dette store batteriet (110Ah) og kobler inn startbatteriet etterhvert (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

20180404_124911.jpg.8fbff28a662b2ccc7f8bfb5cfa876939.jpg

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

20180404_124620.jpg.f3a4133f152c6b268577beb11b9bf1e9.jpg

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

20180404_225633.jpg.462ddb60a42e0878678d31f27a4aa366.jpg

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

20180404_230205.jpg.b47d860022986d880f6f35515935f85e.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel, frikobler dynamo fra kjeden og kobler denne til batterivelger. Det blir strekt ny 16 kvmm kabel og mellom dynamo og VSR. VSR er permanent koblet opp mot forbruksbatteri for å sikre god lading til dette store batteriet (110Ah) og kobler inn startbatteriet etterhvert (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

20180404_124911.jpg.8fbff28a662b2ccc7f8bfb5cfa876939.jpg

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

20180404_124620.jpg.f3a4133f152c6b268577beb11b9bf1e9.jpg

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

20180404_225633.jpg.462ddb60a42e0878678d31f27a4aa366.jpg

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Da er startskuddet gått og jeg i gang med årets forbedringer. I år er følgende planlagt:

  • Nytt forbruksbatteri.
  • VSR for lading av to batterier.
  • Batterivelger 0/1/2/1+2.
  • Kinavarmer.
  • Ferdigstille oppussing av kabin påbegynt 2017.
  • Ferdigstille elektrisk anlegg påbegynt 2017.

 

Nytt batteri, VSR og batterivelger.

Første prosjekt er å ferdigstille nytt batteri, VSR og batterivelger. Planen er å endre kabling fra dagens løsning med felles kabel mellom startmotor/dynamo og batteri til å ha separate kabler til starter og til dynamo. Jeg gjenbruker eksisterende kabel, frikobler dynamo fra kjeden og kobler denne til batterivelger. Det blir strekt ny 16 kvmm kabel og mellom dynamo og VSR. VSR er permanent koblet opp mot forbruksbatteri for å sikre god lading til dette store batteriet (110Ah) og kobler inn startbatteriet etterhvert (64Ah).

 

forslag1.png.f07faeab579204c9c73352a6fecc9c4b.png

 

Jeg er såvidt i gang og har demontert det gamle batteriet og skal snarlig lage plass til et ekstra batteri. Jeg tenker å handle Maritims 110Ah batteri og montere denne uten batteriekasse ved siden av startbatteriet i "kjelleren". Batterirommet er separert fra maskinrommet. VSR og batterivelger kommer nok fra BT.

 

Ser dette korrekt ut?

 

Batterirommet ser slik ut før jeg har kommet ordentlig i gang.

 

Kinavarmer

Så snart jeg er ferdig med første prosjekt, så skal jeg montere kinavarmeren. Jeg har fulgt tråden til @Kompass83 "installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt", og velger som han å installere varmeren et annet sted enn motorrommet. For min del betyr det at jeg hiver ut dreggen fra tofta og plasserer varmeren der i stedet. Det blir to uttak, en til kabin og en til kupé (uteområdet) Begge ventiler skal kunne stenges og justeres. Forbrenningsluft og kaldluft hentes (foreløpig/permanent) fra uteområdet - vi får se hvor god tid jeg har til dette prosjektet i år. Eksos går ut på styrbord side. Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet og jeg er selvsagt åpen for innspill.

 

Plassering av varmeren blir ca slik.

 

Ferdigstille 2017-prosjekter.

Dette blir gjort innimellom alt annet og har høy prioritet. Jobbe litt med dette hver anledning...

Siden kick-off for årets oppussing var i dag, begynte jeg lett med montering av lys og ladepunkt fremme i bauen... Ble jo greit dette?

 

Ellers så har jeg vært plaget med at nøkkelbryteren har en tendens til å vri seg rundt... Oppdaget at det finnes en mulighet til å låse denne, men det er ikke benyttet hos meg. Må tenke litt på hvordan det skal løses også. Noen som har forslag?



×
×
  • Create New...