SøndreSvaberg
I går kveld tilpasset jeg et stykke 15mm kryssfiner som skal grunnmuren til batterienes nye bolig. Det er rart hvordan slike små ubetydelige ting tar så stor plass i topplokket: For på vei ut til båten var det store spørsmålet: Passer plata? Passer det ned i åpningen (som kun måler 40 cm) og får jeg plass til batteriene?
Men før jeg satt der i bilen å grublet, hadde jeg trålet rundt i diverse butikker og handlet til den store gullmedalje. Jeg fikk alt jeg trengte og mere til. Det er alltid slik at en får med seg en haug med ting som overhode ikke står på handlelista, men som er så kjekke å ha: Syrefasteskruer, -muttere, -skiver, kabler og kabelsko i ymse størrelser uten helt å vite om man trenger det. Det er jo forferdelig å stå der å mangle slikt når noe skal monteres. Regner med du er enig?
Jeg er ikke så flink til å holde folk på pinebenken. Så svaret på mine bekymringer i innledningen, var: "Ja" og "Nei". Den ubetydelige 50 cm lange plankebiten passet i åpningen, Ja. MEN, den var selvsagt for lite da 110Ah batteriet må plasseres i fartsretningen og ikke på tvers som jeg hadde beregnet dagen før. Null stress og overhode ingenting å bekymre seg for: Jeg skjøter planka sammen med et bit fra den gamle batteriholderen. Nok en ny kveld med forberedelser og jeg har plater i riktige størrelser med et strøk vannfast maling på seg. Så da er det klart for montering en annen dag (i morgen?) - om jeg har skruer da. Kanskje jeg skal kjøpe noen ekstra for sikkerhetsskyld?
"Av og til, av og til er 6 cm for lite..." - fritt etter Anne Grete Preus.
Planen for dagen var å gjøre mest mulig med batteriprosjektet. Startet enkelt: Montere ny batterivelger... Frem med hullsaga type litt for liten (men den eneste jeg hadde for hånden), bore nytt hull der den gamle hovedstrømsbryteren stod, filte opp resten slik at den passet i hullet, koblet alle kablene rett: Batteri 1, batteri 2 og til forbrukere. Så kom tiden for å montere skiten, og gjett hva: Jeg manglet syrefast M5 bolt/skrue som var lang nok. ARG, da blir det shopping i morgen også... Håper jeg klarer å kjøpe det jeg trenger da??!!
Slik blir ca ny layout i batterirommet (nye kabler ligger under plata).
Mens jeg gledet meg til ny handletur, så gikk jeg i gang med ny ladeløsning (dynamo).
I følge tegninger og et bilde jeg fant er det denne karen som skal kobles til batteri.
Med nytt verktøy var det en lek å lage kabler.
Litt mer kabelkutting, avisolering, banke på plass nye kabelsko, varme krympestrømper, kabeltrekking og leting etter passende skiver (jeg hadde i lageret mitt!) senere, og det meste er klart til montering. Skuffelse: Det eneste jeg kunne ferdigstille før shopping, var å koble den nye ladekabelen til dynamoen. Da ble det slik:
Og dett var dett.