SøndreSvaberg
Bjørn Løvjomås skrev On 10.6.2018 at 22.18:Verste er vel hvis de kommer litt ut av linje, å drar reima skeiv.
Da har jeg sjekket og freshet opp reimhjula litt. Reimhjula er ikke ute av linje og alle trillet lett rundt. De var nok en tanke rustne noen steder (spesielt på dynamoen), men neppe nok til å ha bidratt til slitasje av reima. Jeg har heller troa på at reima var for stram. Den er nå montert litt løsere, så får jeg se om det bedrer seg. Strammehjulet var nesten ikke mulig å rikke, så mekanismen bak fikk en god kake med fett. Det hjalp (legges inn som servicepunkt for fremtiden).
Før oppfreshing av reimhjul.
og etter en runde med stålbørste og pussepapir (før vask). Burde nok ha lakket dem litt...
Fant derimot ut at reimhjulet som er festet til akslingen har litt kast på ca 1-2mm.
(kun i ytre del). Jeg kan ikke helt skjønne at det skal ha ført til slitasjen...
Samtidig gjennomførte jeg en grundig motor- og motorromsvask (støvsugde først)... Godlukt i maskinrommet! Så da er det lett å se om problemet fortsatt eksisterer etter de små justeringene jeg har gjort. Og motoren startet så lett som bare det etter vask (puh).
Kan ikke se annen slitasje på reima enn på kantene - der kan det tyde på slitasje. Kan noen bekrefte det? Montasjen under viser begge sidene av reima.