Jump to content

Edit History

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Stillhet på forumet er ikke lik stans i arbeidet...

Siden sist har jeg dobbeltsjekket målene i båten, testet ut forskjellige sittehøyder, lappet sammen to gamle plater for å spare småpenger, blitt ultraløper (KRS Ultra), kjøpt inn nødvendige materialer og verktøy, fundert på hvordan det hele skal festes sammen, begynt så smått med å kutte plater og i kveld: Siste planlegging - da det virkelige arbeidet begynner i morgen.

Men ikke så raskt... Hopper over alt det der frem til og med den lange løpeturen og fokuserer på materialer, hvordan boksen skal festes sammen og de andre forberedelsene før morgendagens no-turning-back punkt.

Når det kommer til materialvalg, så har jeg gått for to typer: MEGET billig 9mm og 15mm tykke finerplater funnet i kasthjørnet hos en lokal trevirkeleverandør for noen år siden og svindyrt 15mm tykk teakfiner fra Maritim. Sistnevnte er en 1240x1240mm plate som jeg enkelt og greit handlet på nettbutikken, fikk fraktet til lokalt post-i-butikk-kontor og strevd i 45 min på å frakte 800m hjem - hadde vært raskere å bære den (det hadde også telt som trening) i stedet på å få den inn i bilen... Billigfineren blir brukt for jeg er lei av å oppbevare den og at den hadde rett tykkelse. Finishen er ikke nøye, da dette ikke blir særlig synlig. Men for moro skyld kommer jeg til å sparkle og pusse (x2), for så å male disse platene. Teakfineren blir behandlet med Owatrol D1+D2 som resten av teaken ombord.

Normalt når jeg lager en kasse, så begynner jeg med et reisverk og kler det med platene eller skrur igjennom platene (med evt lim mellom). Disse metodene ville enten gitt meg et meget lite kjøkken eller noen skruehull som og ingen andre enn jeg hadde irritert meg grønn over. Derfor måtte jeg tenke litt annerledes denne gangen. Jeg har vært innom mange typer platesammenføyninger, de fleste for ambisiøse for meg og mine håndholdte verktøy. For å gjøre en lang tankeprosess kort, så har jeg landet på å feste platene sammen vha not og fjær prinsippet i 90-grader. Jeg har testet det ut og jeg har tro på at det blir enkelt å gjennomføre og vil gi en solid konstruksjon. Jeg tenker å bruke trelim *) til utendørs bruk for å binde platene sammen med not/fjær forsterkning. 

IMG_20210422_194159.jpg.31c995b871eb2366afc55866897b789d.jpg

Litt dårlig frest førsteforsøk, men prinsippet blir slik. 

Jeg har alt rigget meg til i garasjen og har såsmått begynt å kutte noen av platene som ikke betyr noe - nemlig i billigfineren. En kvelds arbeid og jeg har ferdigstilt plate #1 og #2 til den indre boksen som utgjør sideplater og hylle. I tillegg har jeg laget flere meter med 4,5mm (på øyemål) fjær fra en gammel planke jeg hadde liggende.

IMG_20210422_220214.jpg.d313dc9c28b7dd7a835535f65d5f69f3.jpg

De nærmeste platene er sideplater og bakre plate utgjør bunnen i den indre konstruksjonen. Disse skal pusses, sparkles og til slutt males. Fjær i metervis til venstre i bildet.

Så her sitter jeg da, ferdig planlagt for arbeidet som virkelig begynner i morgen. CAD-tegningene er unnagjort, jeg har planlagt hvilke plater som skal hentes fra hvor på den store teakfinerplata og jeg burde egentlig ha lagt meg.

IMG_20210423_235253.jpg.65ef5f0610e5d93ca8e2e4d04ee65910.jpg

Begynnelsen på en lang kveld. Tegne opp små modeller av platene som skal kuttes ut av teakfineren i morgen (om jeg tør).

IMG_20210424_000359.jpg.b0ebe64075e8c3e83f1592850c66af6e.jpg

Ferdige nummererte CAD-tegninger av alle platene med størrelser og treretning.

IMG_20210424_002041.jpg.0dc65dda5ae90290a06a040224beb0e6.jpg

Ferdiglagt puslespill. En brikke fikk ikke plass: sideplaten til fothvileren. Dessuten er jeg usikker på hvilken størrelse det blir på topplata for den indre delen (men det er planlagt).

Motto for i morgen er: Mål 2 ganger - kutt en (og husk tape for minst mulig avrivning og at pensiden må ned for ikke å bli ødelagt). Ønsk meg lykke til! 

Tanker på slutten av dagen:

*) Bør jeg bytte ut trelim for utendørs bruk med f.eks 2komp epoxy lim (fortykket epoxy)? 

IMG_20210422_194159.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Siden sist har jeg dobbeltsjekket målene i båten, testet ut forskjellige sittehøyder, lappet sammen to gamle plater for å spare småpenger, blitt ultraløper (KRS Ultra), kjøpt inn nødvendige materialer og verktøy, fundert på hvordan det hele skal festes sammen, begynt så smått med å kutte plater og i kveld: Siste planlegging - da det virkelige arbeidet begynner i morgen.

Men ikke så raskt... Hopper over alt det der frem til og med den lange løpeturen og fokuserer på materialer, hvordan boksen skal festes sammen og de andre forberedelsene før morgendagens no-turning-back punkt.

Når det kommer til materialvalg, så har jeg gått for to typer: MEGET billig 9mm og 15mm tykke finerplater funnet i kasthjørnet hos en lokal trevirkeleverandør for noen år siden og svindyrt 15mm tykk teakfiner fra Maritim. Sistnevnte er en 1240x1240mm plate som jeg enkelt og greit handlet på nettbutikken, fikk fraktet til lokalt post-i-butikk-kontor og strevd i 45 min på å frakte 800m hjem - hadde vært raskere å bære den (det hadde også telt som trening) i stedet på å få den inn i bilen... Billigfineren blir brukt for jeg er lei av å oppbevare den og at den hadde rett tykkelse. Finishen er ikke nøye, da dette ikke blir særlig synlig. Men for moro skyld kommer jeg til å sparkle og pusse (x2), for så å male disse platene. Teakfineren blir behandlet med Owatrol D1+D2 som resten av teaken ombord.

Normalt når jeg lager en kasse, så begynner jeg med et reisverk og kler det med platene eller skrur igjennom platene (med evt lim mellom). Disse metodene ville enten gitt meg et meget lite kjøkken eller noen skruehull som og ingen andre enn jeg hadde irritert meg grønn over. Derfor måtte jeg tenke litt annerledes denne gangen. Jeg har vært innom mange typer platesammenføyninger, de fleste for ambisiøse for meg og mine håndholdte verktøy. For å gjøre en lang tankeprosess kort, så har jeg landet på å feste platene sammen vha not og fjær prinsippet i 90-grader. Jeg har testet det ut og jeg har tro på at det blir enkelt å gjennomføre og vil gi en solid konstruksjon. Jeg tenker å bruke trelim til utendørs bruk for å binde platene sammen med not/fjær forsterkning. 

Jeg har alt rigget meg til i garasjen og har såsmått begynt å kutte noen av platene som ikke betyr noe - nemlig i billigfineren. En kvelds arbeid og jeg har ferdigstilt plate #1 og #2 til den indre boksen som utgjør sideplater og hylle. I tillegg har jeg laget flere meter med 4,5mm (på øyemål) fjær fra en gammel planke jeg hadde liggende.

De nærmeste platene er sideplater og bakre plate utgjør bunnen i den indre konstruksjonen. Disse skal pusses, sparkles og til slutt males. Fjær i metervis til venstre i bildet.

Så her sitter jeg da, ferdig planlagt for arbeidet som virkelig begynner i morgen. CAD-tegningene er unnagjort, jeg har planlagt hvilke plater som skal hentes fra hvor på den store teakfinerplata og jeg burde egentlig ha lagt meg.

Begynnelsen på en lang kveld. Tegne opp små modeller av platene som skal kuttes ut av teakfineren i morgen (om jeg tør).

Ferdiglagt puslespill. En brikke fikk ikke plass: sideplaten til fothvileren. Dessuten er jeg usikker på hvilken størrelse det blir på topplata for den indre delen (men det er planlagt).

Motto for i morgen er: Mål 2 ganger - kutt en (og husk tape for minst mulig avrivning og at pensiden må ned for ikke å bli ødelagt). Ønsk meg lykke til! 

*) Bør jeg bytte ut trelim for utendørs bruk med f.eks 2komp epoxy lim (fortykket epoxy)? 

IMG_20210422_194159.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Når det kommer til materialvalg, så har jeg gått for to typer: MEGET billig 9mm og 15mm tykke finerplater funnet i kasthjørnet hos en lokal trevirkeleverandør for noen år siden og svindyrt 15mm tykk teakfiner fra Maritim. Sistnevnte er en 1240x1240mm plate som jeg enkelt og greit handlet på nettbutikken, fikk fraktet til lokalt post-i-butikk-kontor og stevd i 45 min på å frakte 800m hjem - hadde vært raskere å bære den (det hadde også telt som trening) i stedet på å få den inn i bilen... Billigfineren blir brukt for jeg er lei av å oppbevare den og at den hadde rett tykkelse. Finishen er ikke nøye, da dette ikke blir særlig synlig. Men for moro skyld kommer jeg til å sparkle og pusse (x2), for så å male disse platene. Teakfineren blir behandlet med Owatrol D1+D2 som resten av teaken ombord.

Normalt når jeg lager en kasse, så begynner jeg med et reisverk og kler det med platene eller skrur igjennom platene (med evt lim mellom). Disse metodene ville enten gitt meg et meget lite kjøkken eller noen skruehull som og ingen andre enn jeg hadde irritert meg grønn over. Derfor måtte jeg tenke litt annerledes denne gangen. Jeg har vært innom mange typer platesammenføyninger, de fleste for ambisiøse for meg og mine håndholdte verktøy. For å gjøre en lang tankeprosess kort, så har jeg landet på å feste platene sammen vha not og fjær prinsippet i 90-grader. Jeg har testet det ut og jeg har tro på at det blir enkelt å gjennomføre og vil gi en solid konstruksjon. Jeg tenker å bruke trelim til utendørs bruk for å binde platene sammen med not/fjær forsterkning. 

IMG_20210422_194159.jpg

SøndreSvaberg

SøndreSvaberg

Siden sist har jeg dobbeltsjekket målene i båten, testet ut forskjellige sittehøyder, lappet sammen to gamle plater for å spare småpenger, blitt ultraløper (KRS Ultra), kjøpt inn nødvendige materialer og verktøy, fundert på hvordan det hele skal festes sammen, begynt så smått med å kutte plater og i kveld: Planlagt da det virkelige arbeidet begynner. Men ikke så raskt...

Hopper over alt det der frem til og med den lange løpeturen og fokuserer på materialer, hvordan boksen skal festes sammen og de andre forberedelsene før morgendagens no-turning-back punkt.

Når det kommer til materialvalg, så har jeg gått for to typer: MEGET billig 9mm og 15mm tykke finerplater funnet i kasthjørnet hos en lokal trevirkeleverandør for noen år siden og svindyrt 15mm tykk teakfiner fra Maritim. Sistnevnte er en 1240x1240mm plate som jeg brukte 45 min på å frakte 800m hjem fra post i butikk - hadde vært raskere å frakte hjem om jeg bar den (det hadde også telt som trening) i stedet på å få den inn i bilen... Billigfineren blir brukt for jeg er lei av å oppbevare den og at den hadde rett tykkelse. Finishen er ikke nøye, da dette ikke blir særlig synlig. Men for moro skyld kommer jeg til å sparkle og pusse (x2) for så å male disse platene. Teakfineren blir behandlet med Owatrol D1+D2 som resten av teaken ombord.

Normalt når jeg lager en kasse, så begynner jeg med et reisverk og kler det med platene. Den metoden ville gitt meg et meget lite kjøkken. Derfor måtte jeg tenke litt annerledes denne gangen. Jeg har vært innom mange typer platesammenføyninger, de fleste for ambisiøse for meg og mine håndholdte verktøy. For å gjøre en lang tankeprosess kort, så har jeg landet på å feste platene sammen vha not og fjær prinsippet i 90-grader. Jeg har testet det ut og jeg har tro på at det blir enkelt å gjennomføre og vil gi en solid konstruksjon. Jeg tenker å bruke trelim til utendørs bruk for å binde platene sammen med not/fjær forsterkning. 

IMG_20210422_194159.jpg

• Create New...