SøndreSvaberg
Da skjer det endelig skikkelig fremgang!! Godt drevet av suget etter SOL og blikkstille morgener i en stille vik. Med bedre kokemuligheter enn tidligere (og ikke minst mulighet til å ta oppvasken på tur!)
En stille morgen ved Bragdøya for noen år siden - markerte starten av dette bysseprosjektet. Det var nok dagen jeg bestemte meg for å lage kokemuligheter ombord. Nå drar det seg til - så håper jeg på tilsvarende morgener værmessig også!
Denne uka har jeg (til nå) - ferdigstilt maling/"owatroling" (D1+D2), tilpasset byssa til båten, limt vasken på plass, laget bakplate til indre del og montert indre og ytre del i båten. Selv om det ser lite ut på papiret, så har det gått med adskillige timer til gjennomføring. Jeg måtte ha tre forsøk på å montere ytre del (gulvet var skjevt) og det samme for å montere slangen i den posisjonen den har i dag. Hjemme til midnatt og i seng alt for sent, men med masse energi - nå nærmer det seg.
Den resterende delen av uka går i: Tilpasning og montering av fothviler og lokk til kjøkkenet (inkludert montering av stol) og sjøsette båt(!). På søndag MÅ jeg utpå en tur - krysser fingra.
Jeg hadde regnet med at tilpasning av kjøkkenet mot båten ville ta tid, så straks delene var i nærheten av tørre - ble de fraktet til båten for prøvemontering. Fant at jeg måtte gjøre noen tilpasninger, men mindre enn fryktet. Indre del av byssa trengte ingen endringer - SMIL!
Bakkant av ytre del trenger å skråkuttes...
Indre del passet perfekt både i øvre og nedre posisjon. Mulig ytre del må tilpasses litt i bakkant ifm montering av stol på lokket...
Ytre del må tilpasses mot gulv for å stå støtt.
Indre del får påmontert bakplate med slisse for at avløpsslangen kan bevege seg.
Ytre del montert for 1. gang
Ytre del montert for 3. gang og spring/slanger/kabler- 2. gang: oppdager at gulvet er skjevt + slisse i båt er litt feilplassert/lite og 3. gang: glemt å forbore for fothviler.
Slanger og kabler under gulv
Avløpsslange montert (denne må tilpasses ytterligere - på et senere tidspunkt).
Vask fylles i nedre posisjon, så må undersøke og tilpasse avløpsslange senere (etter sjøsetting). I øvre posisjon fungerer avløpet som det skal, selv om noe vann står i slangen - men det må det nesten bli... Blir mindre etter ytterligere tilpasninger da feil mtp dreninger i nedre posisjon utbedres.
Endelig fikk bysse lov til å overnatte i båten. Sa god natt til båten tidlig i går. Klokka ble ikke senere enn 2315 før jeg dro...