Jump to content

Røykvarsler maskinrom

volvo_penta_

Recommended Posts

Hvilke røykvarsler har du i maskinrommet? Trådløst eller kablet?

Er det en del av de andre varslerne i båten, på samme systemet?

Kjøpte i fjord trådløse fra deltronic, slike vanlige til hus som jeg har i båten, i lugaren og ute under targa, (inne).

Ser for meg at de er lite egnet/robuste til å settes opp i maskinrom.

Her bør det kanskje uansett være kablet?

Kunne også tenkt meg varsling for stigende vann i maskinrom, mulig å kombinere et system for dette?

Jeg har typen vanlig trådløs seriekoblet røykvarsler i motorrommet og salongen. Dette har fungert fint i seks år. Bytter de hvert tredje år bare for sikkerhets skyld. Vannvarsling har jeg tre Wema nivåbrytere stategisk plassert i båten, dette er tilkoblet en buzzer. Det enkle er ofte det greieste.

Kunne også tenkt meg varsling for stigende vann i maskinrom, mulig å kombinere et system for dette?

Kjør seperat lett å feilsøke. 

Byttet ut nivåvippene i fjor.

Disse fungere bra så langt. sammen med bilhorn.

http://www.ebay.com/itm/152410464060

Gjenget opp et passe stykke 12mm plastrør (fiberopptikkrør) skjøten på  ledninge inni i røret litt TEC 7 og skrudde sammen. (for å få skjerme og få bedre kvalitet på ledningene vidre.)

Bryter på panelet for å aktivere nivåbryterene, har de bare aktive under gange. .

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 år senere...

Løfter denne igjen, etter en sesong så langt med mye problemer. Kjøpte inn Deltronic sine trådløse røykvarslere, for bolig. Disse står i maskinrom, targa, og lugarer. Dette piper i hytt og pine, dag og natt. Opp midt på natten for falske alarmer, og irriterte naboer som må hører på piping når jeg selv ikke er tilstede i båten. Virker som de blir trigget av både direkte sollys og når det blir litt rått i lufta på ettermiddag/kveld.  Disse blir nå kastet ut.

Hva kommer originalt i nye båter i dag? Er ute etter kvalitet, ala BEP marine, men kan ikke se at disse har noe for røykvarsling, kun gass osv.

Finner ikke systemer jeg er ute etter verken på maritim eller seatronic.

Noen som har tips?  Tenker system som dekker hele båten innvending, ikke bare maskinrom.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)

Jeg har en vanlig røykvarsler plassert rett innenfor døren til maskinrommet. En kveld i forrige uke - like før leggetid - begynte den å pipe. Maskinrommet var fullt av røyk, og røyken viste seg å komme fra batteriladeren. Rask frakobling hindret brann. Det var en kondensator i laderen som var overopphetet og hadde begynt å smelte materialet rundt. Heldigvis gikk det bra, takket være denne enkle røykvarsleren. Denne laderen er ikke i bruk under gange.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...