Jump to content

Er det normalt sett mulig å reparere ladere ? (Mastervolt)

bergetun

Recommended Posts

Jeg har en Mastervolt Mass 24/50 som ikke er helt frisk.  Disse koster 16-18 båtpenger, så det er ikke bare å kjøpe en ny uten at det merkes på dieselbudsjett :nonod:

Har sendt mail til Stabuo for å spørre om de kan se på den, men har ikke fått svar enda.

ER det noen her som har efaring med å få reparert batteriladere. Mye av dagens elektronikk er jo ofte umulig og svært dyrt å få reparert. 

Utfordringen ligger vel i å klare å identifisere hvilken komponent som har feil. Noen ganger kan det være brudd i baner i kretskortet eller dårlige loddinger. Feil på ic'er kan vel være vanskeligere. Har selv en quick lader som har lagt av. Det kan jo hende at noen har kompetansen til å fikse disse....

Dessverre er det slik at de fleste radio og tv verksteder er lagt ned, og de som er igjen er bytter kun regne kort...
komponentene i seg selv koster ikke stort så alt er jo mulig, Men tror du må lete litt etter et sted som kan hjelpe deg.

Men ser du holder til i Bergen, der kan det være noe muligheter. De fleste firmaer som primært gjør dette henvender seg til proffe aktører,
så hvis du ikke har brå hast, og ikke maser, kan det hende du får det gjort til en grei pris.( flaske vin kanskje):)

Redigert av SandAnker (see edit history)

Var den første her tillands som tok service-elektronikersertefikatet... Og satt i prøvenemda for samme fag i 11 år!

Et fagbrev som gikk utenpå det meste innen rep. av elektronikk. Var veldig stolt av dette....

Men i dag er dette fagbrevet lite verd: Det lønner seg ikke å reparere elektronikk lengre. På komponentnivå.

Fordi:

Timeprisen i Norge er for høy. Samt at det koster å holde et verksted meg fagfolk ajour til enhver tid!!

Elektronikken er for billig.

Det finnes nesten ikke skikkelig service-skjema / tegninger på dippeduttene.

Reservedeler finnes i liten grad. Og fabrikker produserer ikke deler lengre.

Et eksempel: Raymarine radaren på min Viknes fra 2008 sluttet å fungere ( kartnavigatoren og ekkolodd-delen fingerer perfekt!)... Etter mye strev fikk jeg tak i skjema og fant ut at selve sender-delen var kaputt. Noe jeg lett kunne ha fikset. Men både importør i Norge OG fabrikken hadde sluttet å føre denne komponenten.... Fordi de hadde kommet med en "Farge DigitalRadar" som kostet 22 båtpenger! Resultatet ble at jeg tok Furunoradaren fra gamnelbåten og satte inn! Sparte meg masse!

(Og kan ikke fordra Raymarine elektronikk etter dette, fordi de kutter reservedeler etter så kort tid!)

Men til trådstarteren: Kontakt importøren av Mastervolt og få tak i service-skjema, samt en ksmmerat som har peiling på elektronikk ( f.eks. radioamatør?) , så er det kanskje en mulighet...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Han her karen i Sandnes kan sikkert reparere lader, så sant ikke elektronikken er SMD. Da orker han ikke. Radio/TV-reparatør av den skikkelig gamle skolen. Fikset autostyring av power supply på min svinedyre Audiovector Avantgarde Subwoofer for noen hundrelapper (no cure no pay deal - tok det som en utfordring) og lagde en mer holdbar løsning enn originalen. Jeg kunne få kjøpt et nytt og like dårlig konstruert kort for 7995 + frakt/moms fra Audiovector DK, men takket nei... Han jobber på kveldstid, typisk 16-19 og når det ikke er alt for fint vær 😁

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...