bergetun Startet 13.Mars.2017 Del på Facebook Startet 13.Mars.2017 Jeg har en Mastervolt Mass 24/50 som ikke er helt frisk. Disse koster 16-18 båtpenger, så det er ikke bare å kjøpe en ny uten at det merkes på dieselbudsjett Har sendt mail til Stabuo for å spørre om de kan se på den, men har ikke fått svar enda. ER det noen her som har efaring med å få reparert batteriladere. Mye av dagens elektronikk er jo ofte umulig og svært dyrt å få reparert. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Utfordringen ligger vel i å klare å identifisere hvilken komponent som har feil. Noen ganger kan det være brudd i baner i kretskortet eller dårlige loddinger. Feil på ic'er kan vel være vanskeligere. Har selv en quick lader som har lagt av. Det kan jo hende at noen har kompetansen til å fikse disse.... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Om ingen vil reparere disse, så prøv med nærmeste yrkeskole. De gutta skal jo lære dette. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Ta kontakt med Anda Olsen de fikser slike. Om du har skjema til den kan du jo få den fikset på nærmeste radio/TV verksted. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Dessverre er det slik at de fleste radio og tv verksteder er lagt ned, og de som er igjen er bytter kun regne kort...komponentene i seg selv koster ikke stort så alt er jo mulig, Men tror du må lete litt etter et sted som kan hjelpe deg. Men ser du holder til i Bergen, der kan det være noe muligheter. De fleste firmaer som primært gjør dette henvender seg til proffe aktører,så hvis du ikke har brå hast, og ikke maser, kan det hende du får det gjort til en grei pris.( flaske vin kanskje):) Redigert 14.Mars.2017 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Då snakkar me vel ikkje om billigvin til 100 kr flaska vil eg tru. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Kjedelig at det er blitt sånn. Har selv fikset instrumenter til båten til 4.000 med en diode til 1,24 Kr. Unnet meg en ekstra cider den dagen :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Oystein Ny Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 Prøv btv.no Store sjangser for at det bare er en dårlig lodding. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.Mars.2017 Del på Facebook Svart 15.Mars.2017 (redigert) Var den første her tillands som tok service-elektronikersertefikatet... Og satt i prøvenemda for samme fag i 11 år! Et fagbrev som gikk utenpå det meste innen rep. av elektronikk. Var veldig stolt av dette.... Men i dag er dette fagbrevet lite verd: Det lønner seg ikke å reparere elektronikk lengre. På komponentnivå. Fordi: Timeprisen i Norge er for høy. Samt at det koster å holde et verksted meg fagfolk ajour til enhver tid!! Elektronikken er for billig. Det finnes nesten ikke skikkelig service-skjema / tegninger på dippeduttene. Reservedeler finnes i liten grad. Og fabrikker produserer ikke deler lengre. Et eksempel: Raymarine radaren på min Viknes fra 2008 sluttet å fungere ( kartnavigatoren og ekkolodd-delen fingerer perfekt!)... Etter mye strev fikk jeg tak i skjema og fant ut at selve sender-delen var kaputt. Noe jeg lett kunne ha fikset. Men både importør i Norge OG fabrikken hadde sluttet å føre denne komponenten.... Fordi de hadde kommet med en "Farge DigitalRadar" som kostet 22 båtpenger! Resultatet ble at jeg tok Furunoradaren fra gamnelbåten og satte inn! Sparte meg masse! (Og kan ikke fordra Raymarine elektronikk etter dette, fordi de kutter reservedeler etter så kort tid!) Men til trådstarteren: Kontakt importøren av Mastervolt og få tak i service-skjema, samt en ksmmerat som har peiling på elektronikk ( f.eks. radioamatør?) , så er det kanskje en mulighet... Redigert 15.Mars.2017 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Etter ar firmaet jeg jobber for la ned elektronikkverkstedet av samme grunn som Marwin nevner. Har jeg vet et par anledninger sent store Mastervolt ladere til repprasjon hos importøren Anda Olsen. Har da gått greit det. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Er både Staubo og Anda Olsen importør av Mastervolt? Uansett, vanleg gang I slike saker er å kontakta importøren - via lokal forhandlar. Importørar og grossistar er ofte lite serviceinnstilt ovanfor sluttkundar som tek direkte kontakt. - Desverre... Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Fikk du fikset laderen din ? Har en akkurat maken lader som oppfører seg på samme viset Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Marwin skrev On 16.3.2017 at 0.47: Var den første her tillands som tok service-elektronikersertefikatet... Og satt i prøvenemda for samme fag i 11 år! Et fagbrev som gikk utenpå det meste innen rep. av elektronikk. Var veldig stolt av dette.... @Marwin Av ren nysgjerrighet: Hvor tidlig fikk du tatt dette fagbrevet? Og @kokken Du bor vel i Bergen du også? Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Kokken bor på sunnmøre ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 X10an skrev 1 time siden: @Marwin Av ren nysgjerrighet: Hvor tidlig fikk du tatt dette fagbrevet? Det ble avlagt ved NTH (nå NTNU) behørlig dekket av lokalavisa. Men som sagt, lite verd i dag. (Satt i prøvenemda for det faget i 11år....) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Anabelle Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Henter opp denne tråden igjen. Noen som har reparert sin Mastervolt lader? Min er kortsluttet på sekundærsiden. Egentlig en dyr sak, men lønner seg ikke å betale full verkstedpris for rep. Hadde vært gøy å prøvd selv.... AB Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Bårdp Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Joda har reparert mange slags ladere også Mastervolt problemet er som oftest å få tak i skjema. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Han her karen i Sandnes kan sikkert reparere lader, så sant ikke elektronikken er SMD. Da orker han ikke. Radio/TV-reparatør av den skikkelig gamle skolen. Fikset autostyring av power supply på min svinedyre Audiovector Avantgarde Subwoofer for noen hundrelapper (no cure no pay deal - tok det som en utfordring) og lagde en mer holdbar løsning enn originalen. Jeg kunne få kjøpt et nytt og like dårlig konstruert kort for 7995 + frakt/moms fra Audiovector DK, men takket nei... Han jobber på kveldstid, typisk 16-19 og når det ikke er alt for fint vær 😁 Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Det er alltids verdt, selv for en novise, å åpne opp elektronikk som ikke er verdt å få en proff til å se på - å ta en kikk... for man kan være heldig å finne en åpenbar feil som er enkel å rette. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 I bergen tar Service Kompaniet A/S sånne jobber. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.