Colargol86 Startet 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2017 Hei, båtfolk. Har søkt masse rundt på nettet, men det enkleste er vel å spørre de som har greie på det. Jeg har en gammel Johnson utenbordsmotor 7,5hp. Modellnummer: J8BACTA (usikker på årsmodell) Serienummer: B012085. Motoren går veldig bra. Når den står i fri kan man naturlig nok spinne propellen rundt for hånd, og når man setter motoren i revers eller fremover så går det riktignok ikke. Altså; det er en kobling mellom gir og propellaksel. Sikkerhetssplinten, så jeg går ut i fra er den som sitter foran propellen (gjennom akselen) er intakt. Når jeg kjører motoren blir også stammen varm, noe som tyder på at det er bevegelse nedover i motoren. Allikevel; når jeg setter motoren i gir er det ingen bevegelse i propellakselen, og følgelig ikke i propellen. Jeg legger også merke til at når jeg setter den i gir så får jeg ikke det gjenkjennelige "hakket" man pleier å få. Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre for å få dette til å funke igjen? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Får du kjøling når motoren går ? Vet disse har en lei tendens til å ruste istykker ved spline-koblingen mellom veiv og drivaksel. Sitér dette innlegget Link to post
Colargol86 Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Godt poeng! Glemte å skrive at det kommer ikke vann ut fra vannkjølingsslangen bak på motoren :/ Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Uff da... Da ville jeg ha skrudd av undervannshuset og sjekket om spline i veivakslinger er rustet i stykker. Noen som har fått dette til å virke ved å sveise en liten streng på 2 sider innvendig i veiva, og slipe ned akselen på to sider så den blir som en tykk skrutrekker, men du må uansett ha ut blokka osv.. = mye jobb Sitér dette innlegget Link to post
Colargol86 Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ok, takk for svar! :) Ja, da kan det jo fort bli et et litt større prosjekt... Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 mulig jeg har 1-2 delemotorer en kan få kjøpt billig ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Når jeg kjører motoren blir også stammen varm, noe som tyder på at det er bevegelse nedover i motoren. det er vel mest sannsynligvis pga eksos Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Colargol86 Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Åpna undervannshuset nå, og det viser seg at drivakselen har knekt helt oppe ved veiva... Hvor kan jeg få kjøpt en ny drivaksel? Eller må man kjøpe en delemotor? Men det er vel som Øystein Sunde synger; det som har ryki på den ene, er akkurat det som har ryki på den andre :P Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 (redigert) Kanskje noen her på BP som har ? Jeg har en for lang stamme, men det er sikkert ikke det du skal ha Ellers er det jo stadig noe på Finn : https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=58378539 Redigert 16.Mars.2017 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.