Roger og Olina Startet 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2017 Er veldig i tvil her om disse veiv og rådelagrene bør byttes. Dette er en Ford Sabre 212 som har gått 1950 timer (Ford 2704ET) Hva mener folket? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ja ser ut som hvitmetallet er slitt gjennom så det er jo vanlig å bytte lagrene når man først har demontert sakene. Man kan jo måle klaringen med plastigauge både før og etter for å sikre korrekt lagerklaring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ville skifta dei,er vel overkomlig prismessig,greit å ta sånne ting når motoren først er åpen Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ville skifta dei,er vel overkomlig prismessig,greit å ta sånne ting når motoren først er åpen Nja, koster faktisk en del disse. 6.000kr + mva Men er de slitt såpass mye at de bør byttes, så gjør jeg jo det... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Ja ser ut som hvitmetallet er slitt gjennom så det er jo vanlig å bytte lagrene når man først har demontert sakene. Man kan jo måle klaringen med plastigauge både før og etter for å sikre korrekt lagerklaring. Så smart ut det der ja :-) Takker for godt tips og råd... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Ser ut som lagret bare er sterkt oksidert. Hvis veiv og rådelager på en ford Ford er utslitt etter 1950 timer er det noe alvorlig galt eller vannskjøtsel. Men det er jo bare og måle klaringen. som fåreslått. Redigert 14.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) plastigauge får du på ebay. ett exempel bara vid lite snabb google http://www.agkits.com/Ford-Tractor-240-242-254-362-363-380-Connecting-Rod-Bearings.aspx#.WMhXqv4zWcw http://www.ebay.co.uk/itm/1967-1970-Ford-Dorset-Diesel-242363-DAGENHAM-Rod-Bearing-Set-Standard-/322365540569?hash=item4b0e7bc8d9:g:1lQAAOSw6DtYWajp Din motor är en Ford Dorset 363 om jag minns rätt. så du kan kolla vad du skall ha för lager. Redigert 14.Mars.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Fant det også her: https://www.okonomi-deler.no/maletrad-diesel-motor Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hadde bytta dei ja. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jonn Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hei, her da: http://www.kdtrading.no/motorer-deler/ford/veivlager-sett-std-ford-2700-2720-6syl Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Fant det også her: https://www.okonomi-deler.no/maletrad-diesel-motor Köp på ebay, så får du med tolk och ett kitt. Annvänd helst inte bultarna som du skall ha för att återmontera. och mät bultarna innan du återmonterar så dom inte har sträckt sig över tolleransen. Redigert 14.Mars.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Trudde lagrene var rimligere,er jo viktig at dei er i god stand,er jo ein stor jobb du gjer med motoren.Ville tatt kontakt med motorverksted for vurdering av tilstand på lagrene om dei kan brukes igjen.Greit å vite at det er i orden når ein gjer jobben Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 15.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Takker for gode tilbakemeldinger. Bestilling er sendt KD Trading i Bergen. Så nå blir det meste nytt og jeg blir flådd he he Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Sarpsborg Motorverksted hadde lagrene på motoren min ute ved en anledning. Der er prosedyren at lagerskåler byttes så sant lagerbukkene har vært løsnet. Bolter trekkes kun til en gang. De gamle går i søpla. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Greit å vite at det er gjort skikkelig.Det å bli flådd må ein ta som ein overgang ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Strekkbolter bør vel kunne måles, men da må man jo egentlig ha målt dem når de var nye før første montering for å ha et reellt sammenligningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Scand29bal Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Brukar gå att läsa sån information i verkstadsmanualen. Finns en här i dokumentarkivet för 2704et. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Sjekk priser hos ØMV. Østlandske motorverksted. Har vert meget fornøyd med deres kunnskap og service. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Har aldri hørt at lager og bolter er engangs bruk. Fikk du med bolter og lager.? Den gang jeg jobbet på en motorfabrikk ble lagrer klaring målt med blyreåd og Oksydbelegget ble fjernet før montering. Alle lager og bolter ble lagret i nummererte kasetter så de kom på samme plass. Alle strekkbolter ble målt med micrometer ble en underkjent skiftet vi begge. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Hvis brukte strekkbolter skal kunne måles med micrometer må de jo ha vært produsert med en utrolig presisjon, evt. må man ha eksakt mål fra samme bolt før den var montert første gang? VM diesel oppgir at strekkboltene kan brukes 3 ganger (i Mercruisers servicemanual for VM motoren). Mens i Jeep servicemanual for bilutgaven av VM diesel skal strekkboltene kun brukes en gang. Pussig siden det er samme bolter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Om man ikke vet helt sikkert, så er nok det beste å følge bruksanvisningen. En del bolter har også smøre/låsemiddel på gjengene som må erstattes ved gjenbruk. Slike bolter som vi snakker om her koster vel uansett ikke mer enn noen få hundringer for settet. Er vel i grunnen ikke noe å bråke med. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Toppbolter til min 6-syl Mercruiser 4,2 diesel kostet bare rundt 20-25 kroner stykket hos Ravns Garage. Det er 26 bolter + 6 til svinghjulet men blir jo ingen formue allikevel. Samtlige skal byttes etter 3 gangers bruk i følge servicemanual. Denne motoren har ikke ordinære rammelageroverfall, men allikevel står det at boltene skal byttes etter 3 gangers bruk selv om momentet kun er 44 Nm og ingen grader. Rådelagerboltene kan kanskje være lurt å bytte selv om det ikke står angitt noe om dette. Det er jo både moment og grader på dem. Så kanskje boka er feil, at det skal være omvendt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.