Jump to content

Demontere stevnlager og hylserør Maxi 100

Jbmaxi

Recommended Posts

Jeg har en lekkasje der hylserøret kommer inn i kjølsvinet på min Maxi 100. Trodde det var enkelt å demontere stevnlageret og trekke ut hylserøret. Skruene på yttersiden fester imidlertid bare lageret til "hylsefestet". Dette sitter helt fast uten at jeg ser hva som holder det. Er det noen som har erfaring med demontering av denne type lager/hylserør? Bilde nr 1 viser hylserør, volvokondom og aksling der røret kommer inn i båten. Bilde nr 2 viser lageret skrudd løst fra "hylsefestet".

Hvordan er "hylsefestet" festet og hvordan tar jeg det løst?

bilde

Om den utvendige flensen som vises på bildet er en del av hylsa og hylsa er støpt fast i båten så er det ikke noen enkel operasjon å få ut hylsa.

En metode er å finne et tynnvegget rør som går akkurat utenpå hylsa, slipe "tenner" i den ene enden av røret og sveise på et rundt eller sekskantet jern som passer i en borchuck i den andre enden. Med en litt kraftig boremaskin/drill vil du da kunne bore ut innplastingen av hylsa slik at den løsner. Antar du vil måtte bore utenfra og det vil betinge at du først fjerner den utvendige flensen.

Jeg har sett denne metoden beskrevet men ikke utført den selv.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

På de fleste er hylserøret støpt fast, og så vidt jeg kan huske er flensen som sitter på skroget en separat del som også er støpt fast. Hadde lekkasje etter et løft på land etter propellen (bøyde akslingen), med påfølgende lekkasje. Løsningen ble å slipe ned rundt flensen og støpe påny, ikke helt sikker - men jeg mener at jeg la på tec7 innerst før støping. Ble tett. Skjære ut hele hylsa ble vurdert, men forkastet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...